ג'ומס נגד דנקנר: "תופעת מונופולים בסקטור הפרטי"

התנגדות הולכת וגוברת לעסקת רכישת חברת הנסון תמורת 450 מיליון שקל מתוך חשש ליצירת קרטל ■ רונית קן תכריע בימים הקרובים

ימים ספורים לקראת הכרעת הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, האם לאשר את רכישת חברת הנסון על ידי קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, גובר הלחץ של המתנגדים לעסקה ואליהם הצטרפו גם הפוליטיקאים. ח"כ חיים אורון (ג'ומס), יו"ר מרצ אומר ל"גלובס": "השאלה היא עד כמה הריכוזיות במשק הישראלי תלך ותגדל. מדובר בענף מאוד מרכזי במשק וההתפתחות יכולה להשפיע על המחירים. אילו מונופולים שנמצאים בסקטור הפרטי. יש תופעה שהולכת ומתחזקת של מונופולים בסקטור הפרטי ואני לא בטוח שהרגולטור או המפקח זאת התשובה לשאלה הזאת".

עד כה הגישו התנגדות לעסקה מעט גורמים בהם חברת שפיר הנדסה, ישראבטון (מקבוצת אשטרום) והתאחדות הקבלנים. "מעבר להיבטים המשפטים שאותם תבחן הממונה על הגבלים עסקים יש גם היבטים ציבורים. בתחום שמתאפיין במונופול חזק פעולות שמקטינות את התחרות מחזקות את הכשל. המחירים יתגלגלו בסופו של דבר לצרכן", אומר ח"כ חיים אורון.

מרבית העוסקים בתחום חוששים להתבטא באופן פומבי נגד דנקנר. "זה כשר אבל מסריח. יש פה שוק מונופוליסטי שמספק מלט לכל מדינת ישראל. איך יתכן שמישהו מספק מלט לכל ספקי הבטון וגם למתחרה שלו וגם מתחרה מולו אחר-כך", אומר ל"גלובס" בעל שליטה בחברה בתחום.

לטענת אותו גורם: "יש גם מונופול בהובלת מלט וזאת ממש רפובליקת בבננות. עוד 5 עד 10 שנים יהיה לאי.די.בי נשק מול המתחרים. הם יכולים להוציא מתחרים מהשוק בטווח הארוך כי נשבר האיזון ובטווח הארוך זה יכול אפילו להביא לעליית מחירי הדיור. קודם יוציאו מתחרים ואחר-כך יעלו מחירים. תהיה שליטה על מחצבים, אספלט ומלט. חברת תעבורה שנשר שותפה שם הרי מספקת חמרי נפץ לכל המחצבות בישראל. זה פשוט צועק לשמיים".

העסקה שעתידה לשנות את כל שוק הבטון בישראל ובשרשור את שוק התשתיות והבניה כולו. נשר יצרנית המלט היחידה בישראל, נכנסת לראשונה לשוק הבטון וקונה את יצרנית הבטון השנייה בישראל הנסון תמורת 450 מיליון שקל. נשר נמצאת בבעלות "משאב", חברה בבעלות כלל תעשיות (75%) ו-CRH(25%), תאגיד מלט בינלאומי. משנת 2007 חברת הנסון (ישראל) הינה חברה בת של HeidelbergCement, שמרכזה בגרמניה והינה מהיצרניות הגדולות בעולם של מוצרי בנייה.

פעילות חברת הנסון מתפרשת על פני מספר אזורים בארץ וכוללת: יצור בטון מובא ומוצרי טיח, יצור אגרגטים לבניה לתשתיות וליישומים אחרים, יצור אספלט והובלה עצמית וללקוחות חיצוניים. המחזור השנתי מוערך בכ-950 מיליון שקל.

בטון מיוצר ממלט וחצץ ויצרניות בטון הן חברות, הקונות מנשר מלט, מערבלות אותו ומוכרות אותו לשוק הנדל"ן והתשתיות. עם הרכישה נשר תהפוך מספק למתחרה של כל יצרניות הבטון ובנוסף תישאר ספקית שלהן.