ברקליס משיק מודל לחיזוי הריבית בישראל: תהיה עלייה של 2%

המודל שפיתחו בברקליס מוצא כי מספר קטן יחסית של משתנים, המתמקדים באינפלציה, בצמיחה ובריבית בארה"ב - יכולים להסביר את מרבית השינויים שחלו בריבית בנק ישראל ■ האינפלציה בישראל היא באופן בסיסי גורם נייטרלי כיום

ברקליס קפיטל פרסם הבוקר תחזית למדיניות המוניטרית של ישראל ומציג מודל החוזה את מדיניות הריבית של בנק ישראל. האנליסט דניאל היויט אומר כי הציפיות להמשך מדיניות מוניטרית מרסנת, או במילים אחרות, העלאות ריבית אגרסיביות של בנק ישראל כבר מתומחרת בשוק, כאשר עקומת התשואה מעידה על כך שהריבית תעלה ל-2.25%-2.5% עד יוני 2010, וכי היא תעלה עוד לכיוון של 3.25%-3.5% עד סוף שנת 2010.

לדבריו המודל שפיתחו בברקליס מוצא כי מספר קטן יחסית של משתנים, המתמקדים באינפלציה, בצמיחה ובריבית בארה"ב - יכולים להסביר את מרבית השינויים שחלו בריבית בנק ישראל.

האנליסט מציין כי כיום ישראל נמצאת בנקודה בה מרבית הגורמים האלה השתנו, מה שמרמז על האצה קרובה במדיניות העלאות הריבית בישראל. על פי המודל עליית ריבית הנראית באופק בישראל תהיה בשיעור של 2%. נציין כי הערכה זו דומה להערכות הקיימות כיום בשוק לפיהן בשנה הקרובה תעלה הריבית ל-2.75%-3%.

בברקליס מציינים כי ישנם סיכונים לתחזית זו, אם האינפלציה תרד עוד והצמיחה המקומית כמו גם האשראי המקומי יתמהמהו מלהתאושש.

הגורמים המצביעים על צפי להעלאת הריבית בישראל הם: שיעור הריבית בישראל נמוכה באופן חריג ביחס למדיניות הישראלית, והגורמים שהצדיקו מדיניות של ריבית כה נמוכה בישראל נעלמים במהירות. הצמיחה המקומית ושוק המניות הישראלי שינו כיוון לפני מספר חודשים וכיום הם מצויים במומנטום חזק כלפי מעלה. בנוסף, השיפור בכלכלה הגלובלית כבר לא תומכת בהמשך מדיניות הריבית הנמוכה בישראל. האינפלציה בישראל היא באופן בסיסי גורם נייטרלי כיום.