יוג'ין קנדל: "המשבר הזה מוכיח שהכלכלה כמדע לא מתה"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה בוועידת הנשיא: "המשבר האחרון מוכיח בוודאות כי תמריצים עובדים יופי. הרי מדובר במשבר שנוצר עקב תמריצים שניתנו בצורה לא נכונה" ■ לשידור החי מוועידת הנשיא

"ישנם שני מאפיינים לקפיטליזם: סדר עצמי ותמריצים. לגבי סדר עצמי אף אחד לא קובע מראש מה צריך להיות מיוצר בתאילנד או בסין - השוק מסדר את זה בעצמו. לגבי התמריצים, המשבר האחרון מוכיח בוודאות כי תמריצים עובדים יופי. הרי מדובר במשבר שנוצר עקב תמריצים שניתנו בצורה לא נכונה. זה הבסיס של מדע הכלכלה, ולכן לא רק שהמשבר הזה מוכיח יותר מכל שהכלכלה כמדע לא מתה אלא שהיא חיה יותר" - כך אמר היום (ד') יוג'ין קנדל, יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, בפאנל על עתיד הקפיטליזם בוועידת הנשיא, הנערכת במרכז הקונגרסים הבינלאומי בבנייני האומה בירושלים. קנדל דיבר בהופעתו הפומבית הראשונה מאז שנכנס לתפקיד לפני מספר חודשים.

בקרב הקהל ניתן היה להבחין במנכ''ל משרד האוצר היוצא, ירום אריאב, יושב ליד מנכ''ל משרד האוצר הנכנס, חיים שני. קנדל התייחס לסוגיית האליטות במשק הישראלי ואמר כי אם בוחנים את האליטות הכלכליות בארץ בשנות ה-50, בשנות ה-70 ובימים אלה, "אין כמעט חפיפה".

ז'אן פול פיטוסי, מבכירי הכלכלנים בצרפת המייצגים את השמאל הפוליטי, טען כי ברבע המאה האחרון התפשט אמונה כי השיטה הזו ניתנת לרגולציה עצמית, אך לא מדובר במשבר פיננסי בלבד, אלא במשבר ששורשיו טמונים בהרחבת חוסר השוויון העולמי, שכן הרחבת אי שוויון גרמה לירידה חדה בביקושים העולמים שגרמה לירידה באינפלציה - אשר בתורה איפשרה הורדות ריבית רחבות שגרמו להתפתחות הבועה בשוק הפיננסי.

פיטוסי טען כי עודף העושר אצל מיעוט גם הקל על התפתחות המשבר הפיננסי, דבר שאותו גם קישר להרחבת חוסר השוויון.

לשידור החי מוועידת הנשיא