בין מבול ההנחות שיש היום: מתי הכי נכון לקנות רכב חדש?

3 הרגולציות שצריכות להשפיע על החלטתכם - יחד עם השמועות, הספקולציות וההערכות

ציבור רוכשי הרכב בישראל "מופגז" באחרונה במבול מונחים בתחום רגולציית הרכב, שלכולם יש השפעה, לעתים מנוגדת, על מחירי הרכב החדש והמשומש בהווה ובעתיד. למרבה הצער, הרגולציה "נסגרת" בחדרי חדרים, מעל ראשו של אזרח הקטן.

התוצאה: בחירת העיתוי הנכון לקניית רכב חדש דורשת להסתמך על שמועות, ספקולציות או הערכות של יועצי מס. לטובת המתלבטים מצורף מילון מונחים קצר לכמה מרגולציות שהתרחשו ועדיין מתרחשות.

1. ייבוא מקביל

בנובמבר אמור להיפתח שוק יבוא הרכב לייבוא מקביל: יבוא מסחרי של כלי רכב חדשים ע"י גופים שיפעלו במקביל ליבואני הרכב הרגילים.

ההבדל העיקרי הוא שהם לא יהיו זכיינים ישירים של יצרני הרכב, אלא יוכלו לייבא את כלי הרכב מ"סטוקים" מוזלים בחו"ל.

היבואנים המקבילים יחויבו להעניק ללקוח את אותה רמת אחריות ושירות כמו היבואנים הרגילים, להבדיל מהיבוא האישי שמתבצע בשיטת "שגר ושכח".

השפעה על המחירים:

תיאורטית, כל תחרות אמורה להוריד מחירים. אלא שרכב הוא מוצר הרבה יותר מורכב ולא קל להתחרות במחירים שמקבלים היבואנים ישירות מהיצרנים.

לפיכך, מעריכים כי עיקר היבוא המקביל יתרכז בכלי רכב יקרים, 150 אלף שקל ומעלה, וההשפעה על שוק המשפחתיות תהיה זניחה.

עוד נעלם הוא ההתייחסות של "מחירון המשומשות" לרכב מייבוא מקביל: אם יחליטו עורכי המחירון לבצע בידול לרעה של כלי רכב מיבוא מקביל לעומת מיבוא סדיר, כפי שקורה עם היבוא האישי, ייתכן שהחיסכון לא יהיה משתלם ללקוח בטווח הארוך.

2. המיסוי הירוק

המיסוי הירוק היה אמור להיות "החדשות של אתמול".

המהלך של העלאת מס הקנייה ל-90% ומולו "זיכוי ירוק" בסכום של עד 15 אלף שקל בהתאם לזיהום, כבר מגולם מזה מספר חודשים במחירי כלי הרכב החדשים (שרובם התייקרו).

אך מסתבר שהעניינים עדיין לא התייצבו. כחלק מהמיקוח על שווי השימוש הרציף (ע"ע), בוחן האוצר להפחית בינואר את מס הקנייה בחזרה ל-85%, ולממן את המהלך באמצעות ביטול הטבת המס על מערכות בקרת יציבות שממילא יהפכו לדרישת חובה בתחילת 2010.

השפעה על המחירים:

בפלחים הנמוכים של השוק ההשפעה תהיה כנראה זניחה, עד 2,000 שקל לכאן או לכאן, מכיוון שהורדת מס הקנייה תקוזז ע"י ביטול ההטבה על מערכת הבטיחות.

אבל בכלי רכב יוקרתיים, שבהם משקל ההטבה על מערכת בקרת היציבות במחיר הכולל היא שולית, הפחתת מס הקנייה תהיה משמעותית.

אם היבואנים יעמדו בפיתוי לגלגל את הפחתת המס לכיסם, עשויים מחירי כלי הרכב מקבוצה 4 ומעלה לרדת באלפי שקלים.

3. שיווי שימוש רציף

תיאורטית, השינוי בשיטת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד, שייכנס לתוקף בתחילת ינואר, אמור להשפיע רק על מקבלי רכב צמוד.

בפועל, שיטת "קבוצות המחיר" שהייתה נקוטה עד כה, הייתה מסגרת קשוחה שעיצבה גם את מחירי המחירון של רבים מכלי הרכב החדשים שנמכרו ללקוחות פרטיים.

השפעה על מחירים:

האוצר מקווה שביטול "קבוצות המחיר" בינואר יביא לירידת מחירים. היבואנים, לעומת זאת, רואים בכך דווקא את הסרת החסמים שמנעו העלאה חופשית של המחירים.

התוצאה: "דגמי הציים" ייעלמו בהדרגה והתנועה הכללית של המחירים תהיה כלפי מעלה.