ההסדר של אמיר ברנע לאפריקה: מחזיקי האג"ח יקבלו 36% מהמניות; לבייב יזרים 600 מ' ש' ויירד ל-51%

(עדכון) אחד המוסדיים בתגובה: "זו הצעת פתיחה שמחייבת שיפור, סכום ההזרמה נמוך מדי" ■ לפי הצעת ההסדר, יקבלו מחזיקי האג"ח גם 16% מאפ"י פיתוח ו-16% מאפ"י נכסים ■ חוב בהיקף של כ-4 מיליארד שקל יחולק לשתי סדרות: האחת תיפרע בעוד שנתיים, השנייה תחל להיפרע בעוד שלוש שנים למשך עשר שנים ■ ההסדר אינו כולל התייחסות למחזיקי סדרה ט'

אפריקה ישראל משנה עמדתה בנושא הסדר החוב. החברה, שהציגה בעבר מתווה להסדר חוב שאינו כולל הזרמת הון מצדו של בעל השליטה לב לבייב, משנה גישה. פרופ' אמיר ברנע, היועץ הכלכלי של החברה, הציג היום מתווה להסדר חוב הכולל הזרמה של 600 מיליון שקל מצדו של לבייב ודילול אחזקותיו בחברה מ-74% ל-51%.

מחזיקי האג"ח יקבלו 36% מהמניות. היום אחר הצהריים נפגשו חברי נציגות מחזיקי האג"ח במשרדיו של עו"ד מאיר ליפא, המייצג אותם, והוצגו להם עיקרי ההסדר שגיבש ברנע. הנהלת אפריקה ישראל, שבראשה עומדים המנכ"ל איזי כהן וסגן היו"ר ונציגו של לבייב נדב גרינשפון, נתנה את הסכמתה העקרונית להצעה של ברנע.

בתגובה להצעה אמר אחד המשקיעים המוסדיים: "ההצעה היא בגדר הצעת פתיחה והיא מחייבת שיפור. סכום ההזרמה של לבייב נמוך מדי, חישוב החברות הבנות לא מקובל". מחר בבוקר תתכנס נציגות מחזיקי האג"ח לדון בהצעה.

מתווה פשרה

מעיקרי המתווה שהגיע לידי "גלובס" עולה כי הצעת ברנע היא למעשה פשרה בין העמדה שהציגו מחזיקי האג"ח לפני כשבוע לעמדה הראשונה שהציגה אפריקה ישראל.

ברנע מציע כי החוב של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח, העומד על 7.4 מיליארד שקל, ישולם ב-3 דרכים: במזומן עכשיו (חצי מיליארד שקל), פריסת חוב לשתי סדרות אג"ח חדשות (4 מיליארד שקל) והמרת חוב למניות (2.9 מיליארד שקל). ברנע מציע כי אפריקה ישראל תשלם באופן מיידי למחזיקי האג"ח כחצי מיליארד שקל. מדובר בסכום שהחברה ייעדה אותו לפירעון הצפוי בנובמבר של אג"ח ט'. בעניין זה עמדת ברנע זהה לזו של אפריקה ישראל, אך שונה מזו של מחזיקי האג"ח, הדורשים תשלום במזומן של 1.5 מיליארד שקל.

עוד מציע ברנע כי מחזיקי האג"ח ימירו 2.9 מיליארד שקל מהחוב למניות של אפריקה ישראל והחברות הבנות שלה. לפי ההסדר המוצע, מחזיקי האג"ח יקבלו 40% מהמניות (ובהמשך, בעקבות הזרמת ההון של לבייב, ידוללו ל-36%), ובתמורה ימחקו חוב של 1.8 מיליארד שקל. המרת המניות מתבססת על שווי השוק של אפריקה ישראל, העומד כיום על 2.5 מיליארד שקל. כמו כן, יקבלו מחזיקי האג"ח כ-16% ממניות אפ"י פיתוח, זרוע הפעילות של אפריקה ישראל ברוסיה, ושיעור דומה של מניות באפ"י נכסים, זרוע הפעילות של אפריקה ישראל במזרח אירופה.

על פי הערכות, נבחרו שתי החברות האלה מבין החברות הבנות כיוון שיהיה לאפריקה ישראל קשה יותר לממש נכסים ברוסיה ובמזרח אירופה בתקופה זו לצורך הגדלת הנזילות לתשלומי האג"ח.

המחלוקת המרכזית בין אפריקה ישראל לנציגות האג"ח היא בשאלה לפי איזה שווי יומר החוב למניות. אנשי אפריקה ישראל אמרו בעבר כי הם מוכנים לכך שההמרה תתבצע על בסיס שווי המניות במאזן שלה, ואילו מחזיקי האג"ח דורשים שההמרה תתבצע לפי שווי השוק של המניות. ההפרש בין השווי במאזן לשווי השוק מגיע לעתים לעשרות אחוזים, במיוחד באפ"י פיתוח.

ברנע מציע פשרה: שער ההמרה יהיה הממוצע בין שווי השוק לשווי המאזן. שאר החוב של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח יומר לשתי סדרות אג"ח. הסדרה הראשונה, בהיקף של מיליארד שקל, תיפרע במשך כשנתיים ותישא ריבית של 4% צמודת מדד. ברנע מתכוון לכך שאפריקה ישראל תממש נכסים בתקופה הזו במטרה לשלם את הסכום.

אג"ח נוספות, בהיקף של 3 מיליארד שקל, יהיו ארוכות יותר ויחלו לפרוע אותן רק בעוד 3 שנים, לאורך תקופה של 10 שנים. האג"ח יישאו ריבית של 6% צמודת מדד.

גם החוב בארה"ב יטופל

ברנע הכניס למתווה ההסדר סעיף נוסף, שלא עלה לדיון עד כה: הנכסים בארה"ב. לאפריקה ישראל יש נכסים רבים בארה"ב, שכנגדם נלקחה הלוואת נון-ריקורס (רק הנכס שעבורו נלקח אשראי משועבד). ברנע מציע כי אפריקה ישראל תסדיר את החוב בהיקף של 1.5 מיליארד שקל בארה"ב, ובמסגרת זו תממש את הנכסים או שתוותר על הנכס לטובת הבנק.

לפי ההצעה של ברנע, לבסוף יגדל ההון העצמי של אפריקה ישראל מ-1.2 מיליארד שקל היום ל-5.1 מיליארד שקל (כתוצאה מהמרת חוב למניות, הזרמה של לבייב ומימוש נכסים בארה"ב), ואילו החוב יעמוד בעוד שנתיים על 4 מיליארד שקל באג"ח ועוד חצי מיליארד שקל לבנקים.

התוכנית שהציג ברנע לא כוללת התייחסות לחוב של אפריקה לבנקים העומד על חצי מיליארד שקל, וכן לא לחוב הפרטי של לבייב לבנקים המוערך ב-2 מיליארד שקל. כנגד החוב הפרטי של לבייב משועבדות רוב מניותיו באפריקה ישראל, ולכן כל הסדר יצטרך לקבל את אישור הבנקים, שכרגע נראה כי אינם מעורבים בגיבושו.

כמו כן, ההסדר אינו כולל התייחסות ספציפית למחזיקי האג"ח מסדרה ט', שאמורות להיפרע בחודש הבא. על פי הערכות, מחזיקי אג"ח ט' אמורים להשתלב בהסדר הכולל ולקבל עדיפות בעיקר ברכיב המזומן, אך כרגע לא ברור כיצד בדיוק ישתלבו.

תגובת נציגות בעלי האג"חים: "הוגשה לנו הצעת אפריקה ישראל על ידי ברנע. מחר תדון בנציגות בפרטי ההצעה לקראת הפגישה בין הצדדים ביום ראשון".

22