עסקת מיטב-אפריקה: הצדדים חתמו על הסכם בראשי תיבות

במקביל, מתעכבת החתימה על ההסכם בין מיטב לישיר בית השקעות, כנראה על רקע הצעה נוספת שקיבלה ישיר מגורם שלישי

עסקת הרכישה של אפריקה ישראל בית ההשקעות על ידי מיטב נכנסת להילוך גבוה, לאחר שהיום נחתם בין שני הצדדים הסכם בראשי תיבות. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", מיטב שבשליטת צבי סטפק צפויה לרכוש את בית ההשקעות של אפריקה , והמחיר הסופי בעסקה נקבע על 13 מיליון שקל בלבד. את המו"מ מצד מיטב מנהל אבנר סטפק, בנו של יו"ר מיטב, המיועד לכהן כסגן יו"ר בחברה הממוזגת.

מחיר העסקה יתבצע לפי שווי של 10 מיליון שקל לפעילות קרנות הנאמנות של אפריקה, כשהיתרה היא עבור פעילות ניהול התיקים של החברה. המחיר נחשב לנמוך במיוחד בהשוואה למקובל בעסקאות מסוג זה, והוא נובע ממצוקת הנזילות אליה נקלעה אפריקה שבשליטת לב לבייב. כידוע, אפריקה נמצאת בימים אלה במו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה להסדר חוב בשל המשבר אליו נקלעה.

עיכוב טכני או גורם נוסף?

עם זאת, גורמים בשוק העלו היום סברה נוספת בקשר לתג המחיר הנמוך שנקבע לאפריקה בית השקעות. לפי סברה זו, המחיר הנמוך נובע בין היתר מכך שנכסי בית ההשקעות כוללים גם תיק נוסטרו של אפריקה ישראל וחברות בנות אחרות בקבוצה. נכסים אלה נחשבים לנזילים במיוחד, וקיים סיכוי כי לאחר העברת השליטה למיטב, הם יועברו לגוף מנהל אחר.

רכישת אפריקה ישראל בית השקעות היא צעד נוסף בגל מיזוגים ורכישות אותו מבצעת מיטב בחודשים האחרונים, מהלך שכלל את מיזוג גאון ומו"מ לרכישת ישיר בית השקעות.

ל"גלובס" נודע כי במקביל לחתימת ההסכם עם אפריקה, מתעכב לפי שעה המו"מ שמתנהל בשמונת החודשים האחרונים עם ישיר בית השקעות, והיה אמור להסתיים בחתימה בתחילת השבוע. הצדדים מסבירים את התארכות המו"מ ב"עיכוב טכני", אולם בשוק מעריכים שייתכן שביטוח ישיר קיבלה הצעה מגוף שלישי.

ככל הנראה, לא מדובר בהצעה קונקרטית אלא בהתעניינות בלבד, אך די בה בכדי לעכב את החתימה על הסכם עם מיטב. בישיר הכחישו היום את הדברים וטענו כי העיכוב נובע ממהלך טבעי של מו"מ. כך או כך, קופות ישיר בית השקעות הן כמעט הנכס האחרון בעל ההיקף המהותי בתחום קופות הגמל, שנותר היום על המדף, מה שהופך אותו לאטרקטיבי.

העיכוב בסגירת העסקה עם ישיר משפיעה כרגע גם על זהות המנכ"ל של מיטב, שיוביל את החברה, לאחר השלמת העסקאות. מבנה הניהול המיועד של בית ההשקעות כולל כיום את צבי סטפק כיו"ר החברה הממוזגת, כשתחתיו יכהנו שלושה סגנים - אבנר סטפק ממיטב, שי פרמינגר מגאון ואריאל לנדאו מישיר - ומנכ"ל, שזהותו כרגע אינה ידועה. בין השמות שהועלו כמועמדים לתפקיד נמצאים זאב גוטמן, המשנה למנכ"ל הבנק הבינלאומי, וגיורא סרצ'נסקי, מנכ"ל ישיר בית השקעות. גוטמן ומיטב הכחישו את הדברים.