אהוד ברק: "ישראל עם אצבע על ההדק - והיד השנייה לשלום"

גלובס tv שר הביטחון במליאת הנעילה של ועידת הנשיא השנייה: "שיטת הממשל בעייתית" ■ ציפי לבני: "אני מסכימה עם ברק - יש לאפשר לאזרחי הממשלה לבחור את מנהיגם ישירות והמנהיג הנבחר לא צריך למכור נשמתו ואת הציבור אותו הוא מייצג"

למליאת הנעילה של ועידת הנשיא השנייה, שנערכה בשלושת הימים האחרונים במרכז הקונגרסים הבינלאומי בבנייני האומה בירושלים, עלו ובאו שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר קדימה ציפי לבני, ויו"ר ש"ס ושר הפנים אלי ישי.

לשידור החי מוועידת הנשיא

הפאנל החל בשאלה משותפת: איך הייתם רוצים לראות את מדינת ישראל בעוד 11 שנה ומה ההחלטות שצריך לקבל כבר בעתיד הקרוב כדי להגיע לאותו חזון?

ראשונה לענות היתה ציפי לבני, שאמרה כי "לדעתי כל אחד שייכנס לגוגל וילחץ על מנהיג וחזון, ימצא שם את שמעון פרס. שנת 2020 יכולה להיות בדיוק כמו שנקבע שתהיה. אני יהודיה מאמינה אבל אני לא מאמינה עד כדי להשאיר את גורלנו בידי שמיים. אפרוש את החזון אך לא אמנע מלהציג את המחדל. כיום אין סטטוס קוו במזרח התיכון, גם להעדר עשייה, למחדל יש מחיר".

"אני יודעת שאפשר להשיג את החזון של מדינה יהודית ודמוקרטית שערכיה שלובים זה בזה, אם כי מפגש עם החלום יצריך אותנו לוותר על חלק מארץ ישראל, על מנת לעמוד בחזון זה. מאידך האלטרנטיבה השניה היא מדינה אחת בין הים לירדן אני לא יודעת איך יקראו לה, בוודאי לא יהיה בה רוב יהודי". אמרה.

"אנחנו לא יכולים לעסוק רק במחיר ההסדר מבלי לעסוק במחיר שנצטרך לשלם במידה ולא נגיע להסדר ונצטרך להתמודד עם המחדל. גם אם שלא במודע, מי שמתנגד ומעכב מבלי שיציע אלטרנטיבה אחרת ממשית, מציע לנו טרגדיה. התכלית היא לשמור על מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. יש לבצע הכרעה מדינית, שתי מדינות לשתי עמים, מדינת לאום בעלת רוב יהודי, מבחינתי כל יום שעובר ללא הכרעה שכזו הוא יום מבוזבז". הוסיפה לבני.

"הכרעה השניה היא הכרעה פנימית, יש לקבע את המאפיינים של מדינת ישראל כמו השבת והחג וחוק השבות והדגל - אז אנו מייצרים מכנה משותף שהוא משותף לכל תושבי ישראל, כולל הערבים שישארו במדינה היהודית, שידעו שהם חיים במדינה יהודית וכי יש להם פיתרון אחר במדינת הלאום הפלסטינית השכנה. ישראל יכולה להיות בשנת 2020 מדינה של חינוך, מדינת חוק, מדינה של כלכלה יציבה ובעלת רשת ביטחון חברתית. על מנת להגיע לכך יש לשנות את שיטת הבחירה בה יכול המיעוט להכריע את הרוב". סיכמה לבני.

ברק: אין פה חסד לחלשים, אבל אנחנו חזקים

שר הביטחון אהוד ברק אמר כי "הכל נובע מנושא השלום והכל מגיע בסוף אליו - פה לא צפון אמריקה או מערב אירופה, אין פה חסד לחלשים, אבל אנחנו חזקים - עם אצבע על שמורת ההדק יכולים להושיט את היד השניה לשלום עם כל שכנינו. הפלסטינים סוריה ולבנון. כל ראשי הממשלות של מדינת ישראל שאפו לשלום, זו האחריות העליונה של כל ממשלה בישראל". אמר ברק.

"החזון שלי הוא מדינה יהודית דמוקרטית עצמאית מובלה בכל התחומים, ארץ שצעיריה רוצים לחיות בה מבחירה ושצעירים מכל רחבי העולם רוצים ושואפים להגיע אליה. מדינה שיש בה כלכלה חופשית וצומחת, חברה שבמרכזה כבוד האדם, אזרחים ילדים ונשים מרגישים בטוחים, חברת מופת עליה חלמו דורות המייסדים". הוסיף.

"בעניין איראן שמענו על אפשרות להסכם העשרת אורניום. אם הוא בכלל יחתם, זו רק דחייה של שנה. למעשה איראן קיבלה לגיטימציה להעשרה באיראן ואני דורש כי היא תיפסק, יש להטיל סנקציות חמורות, ולא להוריד אף אופציה מהשולחן".

בהתייחסו ללבנון אומר ברק, כי גדל מספר הרקטות פי 3 מאז המלחמה האחרונה. המצב כיום שקט בשל יכולת ההרתעה של ישראל, אך אני מזהיר מפני אגירת נשק זו. אנחנו בנקודה עדינה בתהליך המדיני. חיוני להיכנס בזמן הקרוב למו"מ ביננו כדי שנוכל להגיע להסכם שיביא להפרדה ביננו לבין הפלסטינים". אמר.

"שיטת הממשל בישראל באמת דורשת שינוי, אך בישראל העניין הזה תמיד מסתבך ונכשל. לדעתי השיטה הנכונה לישראל היא השיטה הנשיאותית, אך אני פתוח לדון גם בהצעות אחרות". הוסיף ברק, וציין כי המדינה היחידה סביב הים התיכון בה יש משטר יציב וטוב היא צרפת בה יש משטר נשיאותי. "גם השיטה האמריקנית, הגרמנית והבריטית הן טובות ומבטיחות שלטון יציב, אותו לא ניתן להפיל תחת לחצים קואליציונים".

"יש כיום שעת כושר שגם אני וגם יו"ר האופוזיציה תומכים בכך". אמר ברק. ציפי ליבני הצטרפה ואמרה: "מרגע זה אני מוכנה לשתף פעולה בעניין גם עם ברק, יש לאפשר לאזרחי הממשלה לבחור את מנהיגם ישירות והמנהיג הנבחר לא צריך למכור את נשמתו ואת הציבור אותו הוא מייצג בשל שיטה כך-כך בעייתית. לא עוד ועדות שידונו בעניין עד אין קץ אני רק מבקשת". אמרה לבני.

גם השר אלי ישי ביקש להתייחס לעניין המדיני: "לצערי הרב אנו נוטים להאשים את עצמנו בכישלון הניסיונות להגיע לשלום. הבעיה בתהליך המדיני הוא לא בצד של ממשלות ישראל, אלא בצד השני, בו אין יכולת לקבל החלטות אמיצות. אני לא רואה ברשות הפלסטינית כיום מישהו מהמנהיגים שיכול להגיע לשלום. אנחנו צריכים להפסיק להאשים את עצמנו באי קידום התהליך או בכישלונו. גם אחרי התנתקות חד צדדית ולאחר שקיבלנו אלפי טילים מגיע כנגדנו דוח גולדסטון. ישראל רוצה להגיע בסוף להסכם שלום, אי אפשר להאשים אותנו שאנחנו לא מנסים, כל המנהיגים שלנו ניסו, גם תחת אש, הצבא שלנו הוא הכי מוסרי בוודאי באיזור. העוצמה של עם ישראל זו האחדות של עם ישראל". אמר ישי.

ברק ולבני קוראים לפתיחות של העם היהודי, וזאת כנגד רעיון ההסתגרות של ישי הפוחד מהתבוללות. שניהם קוראים לפתיחה של היהדות לכל אזרחיה, ולא לנכס אותה רק לדת או לדתיים. ציפי לבני קוראת להקלות בגיור ל-300 אלף איש שעלו לפני 15 שנה ומרגישים חלק מהמדינה. "כמי שממונה על מערכת הביטחון אני אומר שמי שמגן על מדינת ישראל הוא מספיק יהודי בשבילי למרות שאולי סבתא של סבתא שלו לא היתה כזו". סיכם שר הביטחון.