המניה העצלנית

הבה נודה, לו חיים סבן היה מנהל ההשקעות שלנו, רובנו כבר היינו עוזבים אותו מזמן

קוסנם בזק (בהונגרית: תודה, בזק) קרקרה אי שם לפני עשרים שנה השחקנית רבקה מיכאלי, בקול צורמני במערכון בתוכנית "סיבה למסיבה". והנה בסוף השבוע נקרתה ההזדמנות לומר זאת שוב: "קוסנם בזק" ובעצם: קוסנם, קונסם חיים סבן, כלומר: באמת תודה רבה לך.

תשואה נאה הניבה מניית בזק לסבן ולציבור המשקיעים שהאמין בה, והיא הושגה כמעט מבלי שהרגשנו בכך. מניית בזק לא חוללה בשנים החולפות דרמות והתנהלותה היתה שקטה. אולי אפשר ללמוד מכך איך באמת "עושים תשואה". למשקיעים נחפזים רבים נראתה בזק כמניה עצלה, ובשנים הנוכחיות מניות דרמטיות עניינו את הציבור, ובמיוחד את מנהלי ההשקעות, הרבה יותר.

טבלאות השוואת התשואות בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל המתפרסמות בעיתונות הכלכלית בסוף כל חודש, גורמות לכך שהפורטפוליו של מנהלי השקעות יאכלס יותר מניות שהגרף שלהן נראה כמו באנג'י, מאשר מניות נינוחות ו"עצלניות", אך נחושות בעליות, מסוגה של בזק.

גם משקיעים שמנהלים את השקעותיהם בעצמם, למרות שאיש לא מאיץ בהם להשוות תשואה עם מדד השוואה כלשהו, העדיפו את חוסר השקט בגזרת מניות יצחק תשובה ולב לבייב, על פני השקעה שקטה שבתוך ארבע שנים (כי למי יש זמן) משלשת את עצמה, אם כי בעזרת מנוף אשראי, שכן בתקופה הזו המניה "רק" הכפילה את עצמה.

תודו שאם חיים סבן היה מנהל ההשקעות שלכם, הייתם עוזבים אותו מזמן. הן מ-2005 ועד 2007 תשואתו לא הצטיינה, ובכלל בזק היא "פסה", מניית "לואו טק" אפרורית בהשוואה לחברות התקשורת הצעירות הנוצצות. גם העובדה ש-7% ממניות בזק הן הנדוניה הכושלת של גד זאבי אשר משוועת למימוש, הדאיגה משום שהיא "מעיקה על הנייר".

כך בזמן שכולם דהרו לכיוונים הכי סוערים, בשפיץ התשואות מודל פריזמה 2007, המשיך סבן לשבת ולהאמין בעצלותה של הבזק וכך ניצחה לבסוף "העצלנות", את החריצות המתלהמת. הלקח שלי, כמנהל השקעות, מסיפורה של בזק הוא:

  1. להתנתק מהשוואות קצרות זמן ואופק.
  2. לבחון תשואה באופן השוואתי רק פעם בשנה.
  3. לברר את האיכות הכלכלית של ההשקעה בכל רבעון.
  4. להתרחק ממניות אופנתיות, כי אורך חייו של טרנד קצרים ובניגוד לפתגם השגור כל כך בשוק ההון: "the trend is not your friend" הטרנד אינו ידידך לאורך זמן רב.
  5. לא להגדיל השקעות אצל מי שאקרובטיקה פיננסית מורכבת השיגה עבורו תשואה גבוהה, כי הוא יחזיר אותה, בדיוק באותו מצב שחוזר ציוד לימ"חים בתום הקרב.
  6. כשמחזיקים מניה חזקה ויציבה, ניתן להמליץ על מינוף כדרך שקולה להגדיל את התשואה.

גם הציבור יכול להפיק לקח:

  1. לא להתרשם מטבלאות השוואת תשואות יומית, אלא שנתית ואף יותר.
  2. לא להתרשם מטבלאות השוואה ומעקב שמנהלות סוכנויות ביטוח על מנהלי תיקים,
    אשר אינן מבהירות דבר פרט למצב התשואה ביום מסוים.


אני סבור שבזק לא אמרה את המילה האחרונה בעניין התשואה לבעלי מניותיה ושברירת המחדל של שאול אלוביץ, (הוא הרי קנה את בזק לאחר שנכשל ברכישת פרטנר) תתגלה כברירה ברת המזל טוב יותר.


זהר רוזן הוא מנכ"ל משותף ב"סגולה בית השקעות". כמנהל השקעות הוא עשוי להחזיק גם במניית בזק, וגם למכור ולרכוש אותה מפעם לפעם.