הסוף לספקולציות: סיבידיה רוכשת את אי.סי.טל בכ-21 מיליון דולר

כמו הרבה חברות היי-טק ישראליות אחרות, גם הסיפר של ECtel היה יכול להיגמר אחרת - אם ברכישה בידי ספקית פתרונות טלקום בינלאומית, או בסוף פשוט ועצוב של סגירת החברה. אי.סי.טל, המפתחת מוצרים לניהול הכנסות עבור חברות טלפוניה, אינה מצליחה לעבור לרווחיות בשנים האחרונות, ואת הרבעון השני השנה היא סיימה במצב טוב יחסית, על סף האיזון, לאחר ירידה של כ-15% בהכנסותיה לעומת הרבעון המקביל ב-2008.

אולם, הסיפור שלה קיבל תפנית. בסוף השבוע הודיעה חברת הסטארט-אפ סיבידיה הישראלית, הפועלת בתחום של אבטחת הכנסה (Revenue Assurance), כי היא רוכשת את אי.סי.טל תמורת כ-21 מיליון דולר במזומן. העסקה, שעל המו"מ לקראתה דווח ב"גלובס" לפני כשלושה חודשים, תושלם בעוד כחודשיים. סיבידיה (cVidya), שהייתה אחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" ל-2010-2009, לא תביא את כל המימון לרכישה מהבית, אלא תידרש לשלם 7-8 מיליון דולר בלבד, מאחר שלאי.סי.טל יש כ-14 מיליון דולר בקופה.

ההיסטוריה של אי.סי.טל התחילה טוב יותר. החברה הגיעה לנאסד"ק באוקטובר 1999 כחברה-בת של ECI, ונסחרה בתקופת הבועה בשווי הגבוה מ-300 מיליון דולר. גם בשנים הקשות של המשבר, בתחילת העשור, הצליחה להישאר רווחית. אך דווקא ב-2003, השנה שבה נרשמה התאוששות בענף ההיי-טק והטלקום, עברה להפסד, ועד היום לא הצליחה לחזור לפסי רווחיות או לגבש אסטרטגיה טכנולוגית ברורה.

בעבר הוזכר שמה של החברה לא פעם כמועמדת למיזוג עם ישראלית אחרת, TTI. לפני שלוש שנים חדלה ECI מלהחזיק בחברה, כאשר חילקה את אחזקותיה כדיבידנד בעין. במהלך השנים נעשו חילופים רבים בהנהלת אי.סי.טל, ובשנתיים האחרונות מכהן איציק ויינשטיין כמנכ"ל החברה, בה מועסקים כ-160 עובדים.

המיזוג מתאים לסיבידיה, בה מחזיקה בעיקר קרן כרמל מקבוצת ויולה של שלמה דוברת, אבי זאבי והראל בית-און. למשך תקופה קצרה באמצע העשור החזיקה כרמל חלק משמעותי ממנה, כשהראל בית-און היה היו"ר. בעלי המניות העיקריים שלה היום הם קבוצת אי.די.בי, עם 39%, וקרן Diker עם 18%.

לחברה הממוזגת יהיו כ-130 לקוחות בעולם, וכן 300 עובדים. סיבידיה גייסה עד כה 33 מיליון דולר מהקרנות כרמל בטרי ונצ'רס, פלנוס, סטייג'וואן, סטאר היפריון ואורקל, וככל הנראה גייסה (או תגייס) גם את הסכום הדרוש לעסקה.

לדברי אלון אגינסקי, מנכ"ל ומייסד סיבידיה, "המיזוג הינו המשך ישיר למגמת הצמיחה שסיבידיה עוברת בשנתיים האחרונות". *