האלצהיימר שאחרי המוות

תרופה גוססת של אפיקס קיבלה הזדמנות נוספת, אבל זה לא ישנה את גורל החברה

מניית אפיקס , הנסחרת ברשימת ה-Pink Sheet של נאסד"ק, עלתה בתחילת השבוע שעבר ביותר מ-1,500%. אפיקס? זו לא החברה שהודענו על פירוקה לפני כמה חודשים? אכן כן, והחברה כבר מינתה כונס נכסים שימכור את נכסיה במכרז למרבה במחיר.

מה כבר יכול להעלות מניה במצב כזה? החברה דיווחה השבוע על "אישור FDA לניסוי קליני חדש במוצר לאלצהיימר". הודעה כזו, בחברה שנחשבה למתה, גרמה למשקיעים להשתולל. יום למחרת איבדה החברה מחצית משווייה החדש, וכעת שבה להיסחר לפי שווי של 1.8 מיליון דולר - "רק" כפול ממחירה טרום החדשות.

מבט שני בהודעה מגלה התפתחות די צנועה. רופאה שהשתתפה בניסוי ביקשה להמשיך את הטיפול באחת החולות שלה, לאחר שגם שנתיים אחרי הניסוי עוד ניכרות עליה ההשפעות הטובות של התרופה. ה-FDA אישר להמשיך את הטיפול, תחת מתווה של ניסוי, באותה חולה, כאשר האישור נותר פתוח לחולים נוספים.

החדשה אינה מרעישה, משום שכבר ידוע, כי התוצאות בשלב II במוצר לאלצהיימר היו טובות למדי. בכל זאת, ויתרה Galaxo Smithkline על המשך פיתוח המוצר וגם חברות אחרות לא מיהרו לרכוש אותו. גורמים בשוק מעריכים כי הוא יימכר ב-20-25 מיליון דולר לכל היותר.

התנועה סביב המניה בשלב הזה מצביעה על הזדמנויות בחברות ה"מתות" לכאורה. חברות מהסוג הזה בתחום הביומד, מחזיקות לעתים הסכמי רישוי עם תשלומי אבני דרך פוטנציאליים, שלא כל אחד יודע לתמחר אותם נכון.

ברמת התעשייה, מעניין לראות שתרופות ייחודיות שמגיעות לידי חולים, לא נשכחות על-ידם כל-כך מהר.

כתבנו במדור זה לפני כמה חודשים על תחייתן של תרופות התלידומיד לאחר שאשתו של חולה הציעה להשתמש בהן. לפני כמה שבועות סיפרנו על התחייה של התרופה סבריל לטיפול באפילפסיה חמורה של פעוטות, לאחר ששני רופאים התעקשו להמשיך לבחון אותה.

אלה לא הסיפורים הקלאסיים, ורוב התרופות מתות. בכל זאת, ייתכן שמי שיעקוב אחרי השוק השחור בתרופות ניסוי המתנהל בפורומים ובקבוצות התמיכה של המחלות השונות, עשוי למצוא מוצרים מעניינים.

ומה לגבי החברה? האם תיתכן תקומה לאפיקס? לא ממש. כחברה היא אינה קיימת עוד. כישות פיננסית בלבד היא עדיין נושאת חובות שונים. גם אם אכן תמכור את תוכנית האלצהיימר, זו לא תהיה בדיוק בוננזה למשקיעים הנוכחיים.