יהודאי: "הזדמנות לרכוש חברה עם מכירות של מאות מיליונים"

מנכ"ל פרוטרום, בראיון ל"גלובס", לא רואה את סוף המשבר העולמי - אבל מכוון גבוה למכירות של מיליארד דולר ב-2012 ■ "עד היום חברות עשו עסקאות במכפילים ובמחירים מופרעים. בשנה האחרונה האגו ירד, ויש יותר סיכוי לבצע עסקאות גדולות"

אל על, תנובה, צים, בנק הפועלים, שטראוס - כל החברות הגדולות הללו, ורבות נוספות, החליפו בתקופה האחרונה את המנכ"לים שלהן. חלק מהחילופים הללו אמנם נבעו מהשלכותיו של המשבר הכלכלי, ובשל אכזבה מהתוצאות העסקיות שהתקבלו בעקבותיו, אולם גם ללא המשבר, נראה כי קדנציה של מנכ"ל בחברה גדולה בישראל מסתכמת כיום בתקופה בת לא יותר מ-3 או 4 שנים, ואז הלאה, לג'וב הבא.

מבחינה זו, אורי יהודאי (55) הוא עוף מוזר. כבר 13 שנה שהוא מכהן כמנכ"ל פרוטרום, יצרנית תמציות טעם וריח השביעית בגודלה בעולם, כשבסך הכל הוא נמצא בחברה 23 שנים. אז איך זה שעדיין לא נמאס לו? "יש לי נסיבות מקלות", הוא מחייך. "החברה כל הזמן משתנה ומה שאני עושה היום לא דומה למה שעשיתי קודם לכן. זו חברה מרתקת, וכיום כשאני מנהל עסק גלובלי, אני לא עושה מה שעשיתי לפני 10 שנים", הוא מספר בראיון ל"גלובס".

*לא מעניין אותך לנהל את אחת החברות הגדולות במשק?

"אני לא רואה סיבה לעזוב את פרוטרום. אני לא רואה את עצמי בחברה גדולה עובד 24/7, זה לא זה מה שיגרום לי לאושר".

ואכן נראה כי ליהודאי יש תוכניות גדולות לגבי פרוטרום, שנסחרת כיום לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל. בתקופה בה רוב המנהלים מעדיפים להיות שמרניים ורק רוצים לצלוח את המשבר בשלום, הוא מכוון גבוה.

"המשבר לא שינה את התוכניות שלנו, אנחנו שואפים להכפלת הכנסות כל 5 שנים. בשנת 2012 אנחנו רוצים לראות מכירות של מיליארד דולר ולהיות בחמישייה הפותחת בענף". בשנת 2008, לשם השוואה, הסתכמו הכנסות החברה ב-473 מיליון דולר, כך שתוך ארבע שנים מצפה יהודאי להכפיל את ההכנסות ויותר.

במבט ראשון, לצופה מהצד, יכול יעד כזה להיראות שאפתני מדי, אולם יהודאי הוכיח בעבר כי הוא מצליח לעמוד ביעדים. בתחילת שנות ה-90 הייתה פרוטרום חברה קטנה, עם מחזור מכירות שנתי של כ-10 מיליון דולר בלבד. כשהצהיר אז כי הוא מתעתד להגיע למחזור מכירות של 100 מיליון דולר, הורמו הרבה גבות, אך יהודאי עמד ביעדים, וכיום החברה שבשליטת ד"ר ג'ון פרבר נחשבת כאמור לאחת הגדולות בעולם בתחומה.

"לא סירה ברוח"

בכל הנוגע לסיום המשבר בכלכלה העולמית יהודאי לא אופטימי. "הכותרות על סיום המשבר מוקדמות מדי, המשבר עדיין לא נגמר. עדיין לא רואים שינוי אמיתי בכלכלה הריאלית", הוא אומר. למרות זאת, לחברה שלו ממשיך יהודאי לצפות עתיד ורוד. "אנחנו מאמינים שאנו שולטים בגורל שלנו, ושאנחנו לא כמו סירה ברוח. אף מוצר או חומר גלם שלנו לא מספק לנו יותר מאחוז או שניים מההכנסות, ועם מגוון המוצרים שלנו זה נותן ביטחון לגבי החברה גם במשבר".

*ובכל זאת, הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2009 נשחקו בכ-20% לרמה של 205 מיליון דולר, ורווחיה קטנו ב-28% ל-15.7 מיליון דולר. איך אתה מסביר את זה?

"צריך לזכור ששנת 2008 הייתה מוטה לטובה, כי הלקוחות צברו מלאים. עכשיו התהליך הוא הפוך - של הקטנת מלאים - וזה משפיע עלינו. ראינו במכירות הרבעון הראשון ירידה גדולה יותר ממה שציפינו בחלק מהסקטורים, כשבחברות המזון לא נרשמה ירידה, ועמדתי במצב בו חששתי שאני לא מספיק רואה את השוק ומפספס משהו. אבל בבחינה יותר מעמיקה הבנתי שזה קשור לשינוי במלאים ובהעדפות צרכנים שאותו לא צפינו.

"צריך לזכור שתעשיית המזון נכנסה למיתון אחרונה ויוצאת ממנו אחרונה. עכשיו רואים ניצני התחלת צמיחה ומאות פרויקטים חדשים לקראת השנה הבאה".

יותר מרכישה אחת בשנה הקרובה

חלק משמעותי מהצמיחה של פרוטרום הושג על ידי אסטרטגיית רכישות בלתי פוסקת של חברות שונות מהתעשייה ברחבי העולם, כשעיקר הרכישות היו של חברות בסדרי גודל קטנים ובינוניים, בהשקעה שנעה בין מיליוני לעשרות מיליוני דולרים.

על פי יהודאי תחום הרכישות עדיין לא מוצה. "יש לנו פייפ-ליין מאוד חזק, טוב מאי פעם, וב-12 החודשים הקרובים תהיה לחברה יותר מרכישה אחת. הרבה חברות - אחרי שעברו את המשבר - יהיו מוכנות להימכר במחיר ובזמן הנכון. בחצי השנה הקרובה יהיו יותר אפשרויות לסגור עסקה כי פער המחירים בין הקונה למוכר מצטמצם".

*אילו הזדמנויות רכישה אתה רואה כיום?

"אי אפשר למצוא בענף שלנו מציאות על הרצפה, אבל בהחלט יש סוף-סוף הזדמנות גם לרכוש חברה גדולה עם מחזור מכירות של מאות מיליוני דולרים, ובהחלט הסיכוי שנבצע רכישה כזו גדל משמעותית".

*מדוע הוא גדל?

"עד היום, רוב הרכישות של החברות הגדולות נעשו דרך בנק השקעות ועל-ידי משקיעים פיננסיים שדחפו למחירים לא סבירים בעיני. חברות עשו עסקאות במכפילים ובמחירים מופרעים. בשנה האחרונה המשקיעים הפיננסיים פחות רלוונטיים, האגו שלהם ירד, וכך גם שחקנים אסטרטגיים אחרים יצאו מהמשחק. המצב הזה מאפשר סיכוי יותר משמעותי עבורנו, בעסקאות גדולות".

*איך תממנו רכישה של חברה פחות או יותר בגודל שלכם?

"אני מאמין שמימון לא יהיה מכשול ברכישה, גם לפני חצי שנה הוא לא היה. בתעשייה שלנו אין לחץ מהבנקים והחברות לא ממונפות. גם בתקופת המשבר הייתה לנו תמיכה מבנקים להמשיך ברכישות ואני מעריך שכשתהיה רכישה משמעותית יהיו מספיק גורמים פיננסיים וקרנות פרייבט אקוויטי שישמחו להשתתף בה". אגב, רמת המינוף של פרוטרום אכן נמוכה: סך התחייבויותיה עמדו במחצית השנה על 236 מיליון דולר, סכום הנמוך מהונה העצמי, שהסתכם ב-295.2 מיליון דולר.

לצד ההצלחה העסקית של פרוטרום היא עלתה לאחרונה לכותרות גם בהקשרים שליליים של איכות הסביבה, כשהמפעל בחיפה זומן לשימוע בפני המשרד להגנת הסביבה, לפני הוצאת צו שיורה על סגירתו.

יהודאי מנסה להדגיש כי סוגיית איכות הסביבה קרובה לליבו, וכי הוא רואה חשיבות עליונה בנושא, אולם מציע להיזהר מעליהום על התעשייה.

"המפעל בחיפה מייצר חומרי טעם וריח ואין בו שום דבר מסוכן", הוא אומר. "הטענות של המשרד להגנת הסביבה נוגעות למטרד ריח וזה נושא שקשה לכמת. יש לנו הסדר עם המשרד על תוכנית השקעות ועל המשך טיפול במפגעי הריח. אנחנו עומדים בכל מה שהתחייבנו אליו לפי התוכנית שפרסמנו, ולכן אני לא חושב שייצא צו סגירה למפעל, כי אין לכך סיבה".