"שנת 2011 מסתמנת כמאתגרת; טבע תבצע רכישה עד אמצע 2010"

שבוע לפני פרסום הדו"חות של טבע, האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים מעריך שהחברה תעקוף את התחזיות, לא רואה איום על הקופקסון לפחות עד שנת 2012 ומעריך שטבע תבצע רכישה גדולה בחודשים הקרובים

בעוד שבוע בדיוק, ב-3 בנובמבר, תפרסם ענקית הפרמצבטיקה טבע את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה. הפתעות מיוחדות לא צפויות בדו"ח, בין היתר בגלל שברבעון השלישי לא היו השקות מיוחדות של תרופות גנריות גדולות מצידה של טבע ומנועי הצמיחה העיקריים צפויים להגיע מכיוון הסינרגיה עם חברת באר אותה רכשה טבע (מלבד הקופקסון, כמובן).

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, טבע אמורה להציג רווח נקי של 88 סנט למניה על הכנסות של 3.63 מיליארד דולר. זאת, לעומת רווח של 72 סנט למניה והכנסות של 2.84 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2008.

אולם האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים, המסקר את טבע בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 57 דולר למניה, מעריך כי החברה תעקוף, כהרגלה, את תחזיות השוק. הוא צופה רווח של 89 סנט למניה והכנסות בגובה 3.68 מיליארד דולר.

"הרבעון השלישי ידגים (שוב) עד כמה מוצר הדגל של החברה משמעותי ברבעונים שחונים דוגמת אלה", כותב שריג בסקירה שהכין לקראת דו"חות החברה. "הקופקסון צפוי לצמוח בקצב של 25% ולחצות לראשונה את מכירות ה-700 מיליון דולר ברבעון. החלוקה הצפויה היא כ-450 מיליון דולר בארה"ב והשאר באירופה ושאר העולם".

רכישה - עד אמצע 2010

בהקשר זה נזכיר את האיום הגובר והולך על הקופקסון, כאשר 2 חברות, ובהן מיילן האמריקנית, כבר הגישו בקשה ל-FDA לאישור גרסה גנרית לקופקסון. הראשונה שתשיג אישור זה תזכה לשווק את הגרסה הגנרית והמוזלת של הקופקסון, מה שעלול לפגוע בהכנסות טבע שכן הקופקסון מהווה כשליש מהכנסותיה. מנגד, טבע טוענת כי הפטנט שלה על הקופקסון תקף עד שנת 2014, וכבר הגישה בקשה לתביעה נגד מיילן על הפרת פטנט וכך עצרה את אישור ה-FDA למשך 30 חודשים או עד להחלטת ביהמ"ש (המוקדם מביניהם). "עד 2012 קיים סיכוי קלוש לראות את התרופה בשוק", אומר שריג.

ואיך אפשר לדבר על טבע מבלי להזכיר את המילה "רכישה"? לאחר השמועות על רכישה אפשרית של פרוטליקס על ידי טבע, שריג מעריך כי השילוב של קופת המזומנים הדשנה של טבע (לחברה 1.8 מיליארד דולר במזומן נכון לסוף הרבעון השני) והמשבר הכלכלי שמאלץ חלק מהפירמות למכור נתחים מעסקיהן מייצר הזדמנות עבור טבע.

"אנו מעריכים כי טבע סורקת כל העת את השוק על מנת לאתר את המועמדות המתאימות ביותר עבורה", אומר שריג, ומביא כדוגמה את רציופארם הגרמנית, שכן גרמניה היא שוק בו צריכה טבע להתחזק. "שנת 2011 מסתמנת כשנה מאתגרת מבחינת ההזדמנויות ועל כן אנו מעריכים כי החברה תבצע רכישה במהלך המחצית הראשונה של 2010 על מנת לתמוך בהמשך הצמיחה הרווחית גם בטווח הרחוק", הוסיף שריג.