בקרוב בעולם: נגזרים על-פי חוקי השריעה האיסלאמית

מחירי הנפט הגואים והיציאה מהמיתון העולמי מיטיבים עם תעשיית הפיננסים בעולם המוסלמי - ובעולם מחזרים אחריה

כוחה של תעשיית הפיננסים בעולם המוסלמי גדל והולך. סוכנות בלומברג מדווחת היום (ג') כי תקני ני"ע נגזרים המתאימים לחוקי השריעה האיסלאמית יושקו כבר בחודש דצמבר על-ידי ה-ISDA (איגוד הנגזרים הבינלאומי). נגזרים הם מכשירים פיננסים הקשורים למניות, אגרות חוב, הלוואות כגון משכנתאות, מטבעות, סחורות ועוד.

השריעה, מערכת החוק האיסלאמי, אוסרת על הלוואות בריבית, מה שמנע ממשקיעים מוסלמים לסחור בנגזרים. על מנת לעמוד בכללי השריעה, המוצרים הפיננסים האיסלאמיים ייבחנו על ידי חכמי דת ויאושרו על ידם, ובכך יכשירו את המסחר בהם.

ה-ISDA, אשר מייצגת יותר מ-830 ארגונים הסוחרים בנגזרים בהיקף של 592 מיליארד דולר, החלה לעבוד על הכשרת המסחר בנגזרים בקרב המשקיעים המוסלמים כבר ב-2006. תעשיית הפיננסים בעולם המוסלמי מציגה את שיעור הצמיחה הגבוה בקרב תעשיית הפיננסים בעולם כולו, עם נכסים בהיקף 919 מיליארד דולר אשר עשויים להגיע השנה ל-1.1 טריליון דולר כתוצאה מהיציאה מהמיתון העולמי והעלייה במחירי הנפט שמיטיבה עם העושר הערבי.

בעולם כבר נסחרות אג"ח העומדות בכללי השריעה, הנקראות "סוקוק", בהיקף של 114 מיליארד דולר. לפי נתוני בנק ההשקעות הבריטי HSBC, הן הניבו מתחילת השנה תשואה של 27%.