נמשכת הסחבת בהקמת גוף לטיפול בעסקים קטנים ובינוניים

עפ"י החלטת הממשלה, הרשות לעסקים קטנים ובינוניים ממשיכה לפעול עד שתקום סוכנות ביצוע במקומה, אולם בפועל הרשות מטפלת רק בנושאים הקשורים למט"י והקמת סוכנות הביצוע מתעכבת

סחבת בבחירת מנהל לסוכנות הביצוע, שנועדה להחליף את הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, מעכבת הקמת גוף שיספק מענה לצורכי המגזר הזה, המהווה כ-99% מסך העסקים במדינה ו-50% מהתמ"ג. כך עולה מבדיקת "גלובס".

העיכוב נוגע לכך שיש לבחור מנהל לסוכנות הביצוע, תפקיד שרבים רוחשים סביבו ו-11 מעוניינים הגישו את מועמדותם. כדי שהבחירה הזאת תיעשה צריכה להתכנס ועדת בוחנים, שחברים בה בין היתר נציג האוצר ונציג נציבות שירות המדינה, ואשר צריכה להמליץ על המנהל המועדף מבין שורה של מועמדים שניגשים למכרז על התפקיד.

הוועדה הייתה צריכה להתכנס ב-24 בספטמבר כדי לבחור את המנהל המומלץ, ושניים מחבריה ביקשו לשנות את המועד. במקום להקדים את הפגישה כפי שביקשו החברים היא נדחתה בחודשיים.

לפני כחודש וחצי הועברה החלטת ממשלה שהרשות לעסקים קטנים ובינוניים תמשיך לפעול עד שתוקם סוכנות הביצוע. אבל, בפועל "הרשות אינה ממלאת את תפקידה כלפי העסקים הקטנים והבינוניים ומעדיפה להתמקד בסיוע לסניפי מט"י" (מרכזי טיפוח יזמות - מ.א), אמר ל"גלובס" אלון שחף, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה.

באתר של הרשות מצוינים תפקידיה ובהם ליזום מדיניות ממשלתית וחקיקה ממשלתית לעידוד עסקים קטנים ובינוניים וליישמה, ליצור כלים לעסקים אלה ולהפעילם ותפקידים נוספים, אולם על-פי הטענה רק התפקיד האחרון ברשימה, המתייחס לפעילות מט"י, זוכה להתייחסות.

במגזר העסקים הקטנים והבינוניים טוענים כי גם כשהרשות הייתה קיימת, היא לא תפקדה כראוי ולא סיפקה מענה לצרכי המגזר, אולם כעת יש ואקום מוחלט ואין גוף לפנות אליו בכלל.

לבנות מהיסוד

נזכיר, כי בהחלטת ממשלה מאוגוסט 2007 נקבע כי הרשות לעסקים קטנים ובינוניים תיסגר, ותחתיה תוקם סוכנות ביצוע שתרכז את הטיפול במגזר הזה תחת משרד התמ"ת.

ההחלטה נעשתה בעקבות פרשת מינויים פוליטיים לכאורה שנעשו ברשות ב-2004, בתקופה ששר התמ"ת היה אהוד אולמרט, מנכ"ל המשרד היה רענן דינור ואחד מבעלי העניין הבולטים במינויים היה (אז) שר התיירות, אברהם הירשזון. שר התמ"ת הנוכחי, בנימין (פואד) בן אליעזר, מסר עם כניסתו לתפקיד השנה כי הקמת סוכנות הביצוע תושלם באופן מיידי מנת שלא ייווצר ואקום. בהתבטאויות לא רשמיות אמרו גורמים בתמ"ת, כי הסוכנות צפויה לקום בספטמבר. אבל ואקום, מסתבר מהשטח, יש ויש.

"החשיבות בהקמת הגוף החדש היא שלעתים יותר קל לבנות גוף איכותי ויעיל מהיסוד, מאשר לקחת גוף חולה ולשקם אותו", אמר גורם באוצר. "כמו כן חשובה הקמת הסוכנות החדשה שכן היא תרכז כמה פעילויות שנוגעות לפעילות של העסקים הקטנים והבינוניים, ואשר מתפזרות היום על כמה זרועות של התמ"ת", ציין הגורם. מצד שני, היא צפויה להערכת גורמים במגזר העסקי להפוך לפחות יעילה שכן היא תהיה כעת גוף ממשלתי נטו, בעוד שבתחילת ימיה היא הייתה גוף ממשלתי שנוהל על-ידי המגזר העסקי.

בוועדת המשנה של העסקים הקטנים והבינוניים שנערכה בכנסת לפני שבוע (20 באוקטובר) ציינו יו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר וח"כ רוחמה אברהם, כי יגישו לשר התמ"ת שאילתא בנושא העמימות באשר לסוכנות הביצוע. "אין עמימות, הכל גלוי, ח"כים מחפשים לייצר כותרות. הרשות בינתיים מתפקדת, ואם מישהו מרגיש שהוא לא מקבל מענה, שיפנה אלינו", אמר ל"גלובס" גורם בתמ"ת.

מנציבות שירות המדינה, הממונה על המיון וההמלצה על מנהל ראוי לסוכנות הביצוע, נמסר כי "הפגישה של ועדת הבוחנים נדחתה פעמיים על-פי בקשת התמ"ת; פעם אחת בגלל שיו"ר הוועדה היה צריך לצאת לחו"ל, פעם שנייה בגלל שהמועמדים היו צריכים להשתתף בכנס מקצועי חשוב. לאחר מכן נכנס שרון קדמי לתפקיד מנכ"ל התמ"ת וביקש ללמוד את הנושא כדי להשתתף בוועדה. המועד הראשון שהסתדר עם הלו"ז של כולם ביחד היה 24 בנובמבר", נמסר. כאמור, חודשיים אחרי המועד המקורי של הפגישה, ובינתיים אין לעסקים הקטנים כתובת לפנות אליה.

ארה"ב: שהבנקים יעזרו

נזכיר, כי רק השבוע דווח כי נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, אמר בנאומו השבועי ברדיו ובאינטרנט כי "בנקים גדולים, שקיבלו חילוץ מהממשל, צריכים להחזיר טובה בכך שילוו יותר לעסקים קטנים ואיכותיים".

לדבריו, יותר מדי בעלי עסקים קטנים נותרו ללא יכולת לקבל אשראי למרות ניסיונות הממשל והאדמיניסטרציה "להתניע אשראי", שקפא כמעט לחלוטין במהלך המשבר הפיננסי החמור בשנה שעברה.

"משלמי המסים האמריקנים התייצבו לצד הבנקים האמריקניים בשעת משבר, ועכשיו זה הזמן של הבנקים לעמוד לצד בעלי העסקים האיכותיים ולתת את ההלוואות שהם צריכים כדי לפתוח את דלתות עסקיהם, להצמיח אותם וליצור מקומות עבודה חדשים. זה הזמן של הבנק לקחת אחריות על מנת לוודא התאוששות כלכלית רחבה", אמר אובמה.