יו"ר ועד עובדי בזק: "אלוביץ' עדיף על אייפקס וסבן"

שלמה כפיר: "אין הבדל בין הפרטה להעברת בעלות, ולכן עובדי בזק מצפים לקבל היום את מה שקיבלו בעת ההפרטה" ■ "מינימום של 50% עובדים קבועים זה חלק מהבסיס האידיאולוגי של עבודה מאורגנת, וזה הקו האדום"

"העסקה עם שאול אלוביץ' עדיפה על העסקה שנעשתה בזמנו עם חיים סבן וקרן אייפקס, כי פה מדובר ברכישה אסטרטגית ולא פיננסית" - כך אומר היום (ג') ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים של בזק, שלמה כפיר.

"אלוביץ' מגיע מתחום התקשורת, ואילו בהפרטה של בזק עמדנו מול משקיעים פיננסיים שכל מטרתם הייתה לעשות אקזיט ולמכור", מסביר כפיר. על רקע אמירתו מעוררת המחלוקת של סבן לפיה "אם בזק הייתה בספרד מזמן הייתי מקפל את המזוודות והולך", אומר כפיר: "בוודאי שגם אצל אלוביץ' יש ציונות, אבל איתו זה שונה כי הוא בא לטווח ארוך".

כפיר מציין כי בכוונתו לפגוש את שאול אלוביץ' ברגע שתהיה התקדמות בעסקה, ומבהיר כי עובדי בזק ידרשו לקחת בה חלק - לפחות בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי ולתגמולם הכספי. "ננהל מו"מ על מענק מכירה מצד המוכר, ומו"מ על תוכנית אופציות מצד הקונה", הוא אומר. כדי שלא יהיה ספק, כפיר טוען כי אין הבדל בין הפרטה לבין העברת בעלות, ולכן עובדי בזק מצפים לקבל היום את מה שקיבלו בעת ההפרטה.

מי שילוו את עובדי בזק במו"מ מול אלוביץ' וסבן, הם בדיוק אותן דמויות שליוו אותם בזמן ההפרטה: היועץ הכלכלי ומנהל רשות החברות לשעבר, דורון כהן (שהחליף בתפקיד את ציפי לבני בסוף שנות ה-90); עו"ד אבי ניסנקורן המתמחה ביחסי עבודה; יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, וסגנו רחמים לניאדו.

אלה, יחד עם כפיר, יחתרו להסכם קיבוצי שיחזק את ההסכם הקיים בבזק, שיבטיח שמירה של הסטטוס-קוו בחברה לפחות עד מועד פקיעת ההסכם הנוכחי - סוף 2011. "מטבע הדברים כל רוכש חדש רוצה לבצע שינויים, ואנחנו לא מתנגדים לפתיחת הסכמים כל עוד הדברים נעשים בהסכמה", מציין כפיר.

בינואר האחרון התראיין ל"גלובס" סמנכ"ל משאבי האנוש בבזק, אהוד מזומן, שרמז כי ייתכן מאוד שבשנת 2011 מנכ"ל החברה יבקש לשנות את אחד העקרונות המרכזיים שנקבעו בעת ההפרטה: עיקרון שלפיו שיעור העובדים הקבועים בבזק לא יפחת מ-50%. על כך אומר היום כפיר בצורה חד משמעית: "זה הקו האדום שלנו. מינימום של 50% עובדים קבועים זה חלק מהבסיס האידיאולוגי של עבודה מאורגנת, ולא נסכים להתפשר על זה".

יצוין כי בבזק מועסקים כ-7,500 עובדים. שלמה כפיר נחשב ליו"ר ועד ותיק ודומיננטי, שכוחו הרב בחברה נמדד לא רק ביכולת להביא לצעדים ארגוניים נגד ההנהלה, אלא דווקא ביכולת לשמור על שקט תעשייתי לטווח ארוך.