ההשקעה המוצלחת של עידן עופר ביצרנית הסוללות A123

החברה לישראל מורווחת כ-15 מיליון דולר על השקעתה ב-A123, שנחשבת לספקית אסטרטגית של סוללות למיזם בטר פלייס

החברה לישראל רשמה תשואה של למעלה מ-100% בתוך פחות משנה, על השקעתה ביצרנית הסוללות האמריקנית A123 (סימול: (A123 שהונפקה בוול סטריט בסוף החודש שעבר, ונחשבת לאחת ההנפקות המוצלחות שנרשמו בשנה האחרונה. כך נודע ל"גלובס".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" באוקטובר אשתקד, החברה לישראל נכנסה להשקעה ב-A123. היא השקיעה בחברה כ-15 מיליון דולר במהלך סבב גיוס פרטי שנערך בשנה שעברה, ומחזיקה ב-1.5% ממניותיה.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה: "אכן, החברה לישראל ביצעה השקעה מוצלחת ב-A123 בסכום של 15 מיליון דולר. כיום, לאחר ההנפקה, שווי ההשקעה האמיר למעל 30 מיליון דולר. לא נוכל להתייחס לגבי פעולות עתידיות של החברה לישראל הקשורות ל-A123".

ב-23 בספטמבר הונפקה חברת A123. ההנפקה המקורית תוכננה להתבצע במחיר של כ-8.5 דולר למניה, אולם בסופו של דבר בעקבות הביקושים הוחלט להנפיק במחיר גבוה בכ-60%, כ-13.5 דולר למניה. ביום המסחר הראשון זינקה המניה בלמעלה מ-50%, ובשיאה הגיע מחירה עד לרמה של 28 דולר, קרי המניה הכפילה עצמה לעומת מחיר ההנפקה.

יחד עם זאת, בימים האחרונים התממשה המניה, והיא נסחרת כיום ברמה של כ-20 דולר למניה, שעדיין משקפים תשואה נאה של כ-50% לעומת המחיר בהנפקה. החברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר.

חשיבות אסטרטגית

A123, שהוקמה בתחילת העשור, לא הציגה עד כה רווחים וגם לא תזרים מזומנים חיובי. אולם היא מחזיקה בטכנולוגיות מפתח בתחום סוללות הליתיום-איון, שנחשבות לבעלות חשיבות אסטרטגית לתעשיית הרכב החשמלי וההיברידי.

בין השאר מחזיקה החברה במספר פטנטים בתחום הננוטכנולוגיה, שמאפשרים להגדיל משמעותית את קיבולת הסוללות ביחס למשקלן. החברה לישראל נכנסה להשקעה ב-A123 כחלק מניסיונותיה לשריין לחברת בטר פלייס שבבעלותה מקור אספקה עצמאי לסוללות ליתיום מתקדמות לרכב. זאת בעקבות הערכות כי בעתיד ייווצרו עודפי ביקוש לסוללות כאלה. בכירי בטר פלייס (Better Place) כינו מספר פעמים בעבר את A123 "שותפה", ועל פי הערכות, האחרונה גם סיפקה את הסוללות המתחלפות של רכבי ההדגמה של בטר פלייס.

פרשנים מעריכים כי אחת הסיבות להצלחת ההנפקה של A123, היא היותה מועמדת מרכזית לקבלת הלוואות ותמריצים במסגרת "התוכנית לפיתוח כלי רכב בטכנולוגיה מתקדמת" של משרד האנרגיה האמריקני, שהיקפה כ-25 מיליארד דולר. החברה כבר קיבלה עד כה מענק ממשלתי של 249 מיליון דולר להקמת מפעל לייצור סוללות ליתיום-איון במישיגן. בין לקוחותיה נמצאות ב.מ.וו, קרייזלר, דלפי ואחרות.

ההשקעה המוצלחת של החברה לישראל ב-A123 מצטרפת לאקזיט מוצלח עליו דיווחה לפני כשבוע, אז הודיעה החברה לישראל כי היא מכניסה שותף ליצרנית החשמל קלפה שבשליטתה. השותף ישקיע בחברה לפי שווי של 220 מיליון דולר, והחברה לישראל תרשום רווח הון של 34 מיליון דולר.