ירום אריאב: "אנחנו בין המשקים הראשונים שיוצאים מהמשבר"

מנכ"ל משרד האוצר הפורש בוועדת הכספים: "ניתן לראות התאוששות פיננסית ושיפור ניכר בסחר העולמי, למרות שטרם חזרנו לרמות שקדמו למשבר"

"אנו רואים התחלה של התאוששות עולמית וזאת גם כתוצאה של התערבות מאסיבית של ממשלות והזרמות כספים חסרות תקדים. כתוצאה מכך, ממשלות גם פיתחו גירעונות חסרי תקדים. במקביל ניתן לראות התאוששות פיננסית ושיפור ניכר בסחר העולמי למרות שטרם חזרנו לרמות שקדמו למשבר", כך אמר ירום אריאב, מנכ''ל משרד האוצר הפורש, בסקירה שנתן היום (ד') בוועדת הכספים.

לדבריו, המרכיב שיותר מטריד היום את הממשלות הוא שיעורי האבטלה הגבוהים, וגם במשתנה הזה נרשמה התאוששות. אריאב ציין, כי גורם חיובי נוסף הוא הציפיות להתאוששות, שמניעות שוב את גלגלי הכלכלה.

"כל האינדיקציות מצביעות על כך שאנחנו בין המשקים הראשונים שיוצאים מהמשבר. אם אנו מסתכלים על המשקים העיקריים בעולם המפותח, עדיין נרשמה צמיחה שלילית ברבעון השני של 2009, כאשר אצלנו נרשמה צמיחה של כ-1% במונחים שנתיים. בנוסף, חשוב לזכור עוד כי אנחנו היינו בין המשקים האחרונים שרשמו צמיחה שלילית". אמר אריאב.

"חשוב לזכור כי אנו נכנסנו למשבר הזה עם תנאים מעולים: צמיחה גבוהה, עודף במאזן התשלומים וגירעון אפסי. בנוסף, עשינו איפיון נכון של תנאי המשק והמשבר והבנו מהר כי התרופות הנדרשות בארה''ב ובאנגליה לא רלוונטיות לנו, לדבריו.

"בנוסף, עשינו שימוש נכון בכלים שעמדו לרשותינו ולא התפתנו לחכות את אותם משקים. לא נכנענו לכל מיני דרישות פופוליסטיות ונקטנו מדיניות כלכלית ותקציבית אמינה, תוך הבנה שאנו מחוייבים להפחית גרעון ומסים. המדיניות המוניטרית גם הייתה נועזת, וחשוב לא פחות - שיתפנו פעולה בין כל הגורמים הכלכליים", סיכם אריאב את התקופה האחרונה.

לגבי הקשיים שבדרך, ציין מנכ''ל האוצר כי יחס חוב תוצר גבוהים יגדל בשנתיים הקרובות, לא רק בישראל, אלא בכל העולם. "אסטרטגיית היציאה תהיה בעייתית כי יהיה צורך בעולם להעלאת מסים אשר תגרום לצמיחה והתאוששות איטית", אמר אריאב שסיכם ואמר כי על מדינת ישראל להתמקד על "חינוך, חינוך ושוב חינוך. זה שיש פערי חינוך במדינה זה כבר גורם לאי שיוויון בדורות הבאים".