רדיו חלש: מה קורה ברדיו תל-אביב ולמה הבכירים עוזבים את התחנה?

העזיבה של טל ברמן ואביעד קיסוס, מנחי תוכנית הבוקר ברדיו תל-אביב והטאלנטים הבולטים בתחנה, באה שבוע לאחר שהמנכ"ל שי בן-מאור הודיע על פרישתו ולאחר ששורה ארוכה של טאלנטים עזבו אף הם

סערה פרצה השבוע ברדיו תל-אביב, בעקבות ההודעה על עזיבתם של טל ברמן ואביעד קיסוס, מנחי תוכנית הבוקר והכוכבים הבלתי מעורערים של התחנה. עזיבתם של צמד המנחים הוותיק מתרחשת כשבוע לאחר שנודע על עזיבתו של מנכ"ל תחנת הרדיו, שי בן-מאור, וכחודשיים לאחר עזיבתם המתוקשרת של שדרנים ונושאי תפקידים בכירים בתחנה, ביניהם: דן תורן, נעמה יוגב, לירון תאני, דן שילון ורינה מצליח. לפני כן עזב גם מנהל השיווק, נתי פרץ. לפי הערכות, ברמן וקיסוס עומדים לעבור לרדיו 99.

עד השבוע שמרו אנשי התחנה ופורשיה על שתיקה. אך כעת, לאחר עזיבתם של ברמן וקיסוס - שניים שמהווים לא רק את סמל התחנה אלא גם האחראים העיקריים להכנסות ממפרסמים - נפרץ הסכר, ותמונת המצב שמתגלה כעת רחוקה מרחק רב מהנעימות המוזיקליות המתקתקות שמשדרת התחנה.

מעבר לחילופי האשמות פנימיים על יחסי אנוש לא תקינים ועל קצרים בתקשורת בין חלק מהעובדים, ומעבר לשינויים הפרסונליים התכופים, קיימת תחושת חוסר ודאות לגבי עתידם של רבים. זאת מכיוון שהחל מחודש דצמבר הרדיו יפעל תחת חברה חדשה, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל עובדים שצברו וותק וזכויות. למרות שמדובר באותו הרכב בעלות, חוזים רבים עשויים להיפתח. בשורה התחתונה, עובדי התחנה חשים כי האדמה בוערת תחת רגליהם ואינם יכולים להימנע מהשאלה המבהילה: מי יהיה העובד הבא שימצא את עצמו בחוץ.

"האווירה עכורה", אומר בכיר לשעבר בתחנה. "גל נטישות כזה לא נובע מאווירה חיובית. גם אנחנו חשבנו שבעלי התחנה רוצים לשנות קו, על-ידי כך נפטרים מהשדרים שמביאים איתם גם מלל. אבל איך אפשר לאבד את טל ברמן ואביעד קיסוס? זה לא הגיוני, וזה לא מסיבות כלכליות. הרי הם היו רווחיים ביותר. הם היו הסמל של התחנה".

תחנה של פקידים

בכיר לשעבר בתחנה מציג קו נחרץ הרבה יותר: "זהו, די. אין דרך חזרה. השלבים האחרונים של המגדל עזבו. אין כלום. זה הרס מוחלט. נראה שיש בעיה מאוד קשה ברדיו תל-אביב. הבעלים הבינו באיחור כי התחנה מתמוססת להם מבין האצבעות. לאחר העזיבה של טל ברמן ושל אביעד קיסוס, מגישי תוכנית הבוקר, רדיו תל-אביב הופכת להיות תחנה של פקידים שמשדרים מוזיקה".

לעומתם אומר בכיר בתחנה: "מדובר למעשה בתחנה חדשה עם בעלים חדשים, שהתחייבו בעת המכרז ללוח תוכניות שונה מזה שהיה עד כה - גם אם לא כולם מרוצים מזה".

אותו בכיר מוסיף, כשהוא מתייחס לעזיבה המפתיעה של ברמן וקיסוס: "הרדיו רצה שברמן וקיסוס יישארו. הצענו להם תנאים מופלגים. הם בחרו שלא, ונביא במקומם מחליף. השדרים שעזבו עד עכשיו הביאו אחוזי האזנה אפסיים. אנחנו חברה מסחרית. הם לא מרוויחים גרושים, זה לא בגלל סיבה כלכלית".

הגורם הבכיר ברדיו תל-אביב טוען כי אין בעיה של יחסי אנוש בתחנה. "מדובר בעובדים שעזבו, וטבעי שמי שלא בחרו בו להישאר יהיה ממורמר. קל להשמיץ בעילום שם. טל ברמן ואביעד קיסוס כתבו מכתב למנכ"ל שהתקופה איתו היא התקופה הטובה ביותר שלהם בתחנה. דן תורן אמר השבוע ב'גלובס' שבצדק פיטרו אותו מרדיו תל-אביב. איך אפשר להגיב לטענות של אנשים שמסתתרים בעילום שם?"

עוברים למיינסטרים

בתחילת דצמבר, כאמור, אמורה התחנה, שזכתה בזיכיון להפעלת הערוץ ל-16 שנים לאחר שהיתה המתמודדת היחידה במכרז, להיכנס לפעילות תחת שם חדש: "רדיו 89 בע"מ". שם התחנה והתדר לא ישתנה, אבל המהות צפויה להשתנות במידה רבה: התחרות עם גלי צה"ל וגלגל"צ תהיה ישירה יותר.

בעלי השליטה החדשים ברדיו תל-אביב הם אנשי העסקים צבי שלום ויוסי סבן, המחזיקים במקביל בבעלות על רדיו דרום ורדיו איו"ש.

גיל עומר, איש גלי צה"ל לשעבר, ייכנס לתחנה ויהיה אחד מהאנשים שיופקד על השינוי. הוא עשוי להביא למצבת עובדים חדשה, כזו אשר תתאים לקו המנחה החדש - מיינסטרים עברי ולועזי, והרבה פחות (אם בכלל) רוק ואוונגארד.

קהלי יעד חדשים

גורם בכיר בתחנה מרמז על המניע לשינויים: "אנחנו נחשבים כיום לתחנה לצפונבונים, ולמרות שהתוצאות בסקר ה-TGI האחרון היו מוצלחות מאוד, אנחנו מעוניינים לפנות לעוד קהלי יעד, צעירים יותר, וכן - גם הקהל של גלי צה"ל. רוצים להיות יותר במיינסטרים".

לירון תאני, לשעבר מנהל התוכניות בתחנה, הוא בין היחידים שמוכנים לדבר און רקורד. לדבריו, "למרות שאני כבר לא שם, אני נורא מקווה שרדיו תל-אביב יתאושש מהמשבר. יש אנשים מצוינים ברדיו שמגיע להם שרדיו תל-אביב יהיה רדיו מצליח. אני מאוד מופתע שטל ואביעד עזבו, אני יודע מה החשיבות שלהם - מבחינת האזנה ומבחינה מקצועית, בלי להיכנס לתוכן המצוין של התוכנית. אני מאוד מקווה שהם יצליחו במקום האחר שאליו הם הולכים. הם צמד מקצוענים מדהימים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה לעניין החלפת המנכ"ל בשנה הראשונה למכרז: "לא ניתן להחליף מנכ"ל בשנה הראשונה על-פי תנאי הזיכיון, אך מצד שני - לא ניתן למנוע ממנכ"ל לעזוב אם הוא חפץ בכך. תקופת הזיכיון החדשה של רדיו תל-אביב תחל ב-1 בדצמבר 2009. אם הזכיין יבקש שינויים רלוונטיים, הם יידונו במסגרת אישור כתב הזיכיון לתקופה החדשה".

טל ברמן ואביעד קיסוס סירבו להתייחס לסיבת עזיבתם, והיפנו להודעה שפרסם ברמן בטוויטר שלו: "אביעד ואני עוזבים את רדיו תל-אביב אחרי יותר מ-7 שנים. אין סיבה אחת, יש הרבה סיבות קטנות, וזה גם לא באמת משנה למה. תודה לרדיו תל-אביב על שהיה לנו בית אוהב. תודה למאות אלפי המאזינים מדי בוקר שבחרו בנו כחברים לנסיעה לעבודה. ולמי ששאל לגבי העתיד - אני עוד לא יודע לתת תשובה מדויקת, אבל יהיה בסדר".

מרדיו תל-אביב נמסר בתגובה: "אין אווירת נכאים בתחנה. מטבע הדברים, כאשר תחנה חדשה של זכיין חדש וחברה חדשה עולים לאוויר, ישנם שינויים והיערכויות. התוכניות הקיימות כרגע ימשיכו לשדר במתכונתם הרגילה. רדיו תל-אביב ימשיך להיות תחנה מובילה בשוק התקשורת הישראלי גם ב-16 השנים הבאות - תקופת הזיכיון הבאה".