מתי כדאי להשקיע במק"מ וכיצד תשפיע עליו אינפלציה גואה?

מק"מ הוא איגרת חוב לא-צמודה שמונפקת לתקופה של עד שנה ■ מבחינת בנק ישראל נועד המק"מ, בין היתר, לשמש כמכשיר לוויסות הפעילות הכלכלית במשק הישראלי ■ עבור המשקיע, זהו אפיק השקעה סולידי לטווח קצר יחסית

בשבועות האחרונים דנו בסוגים שונים של איגרות חוב: מאיגרות חוב ממשלתיות (שאותן מנפיק משרד האוצר) וכלה באיגרות חוב קונצרניות (שאותן מנפיקות חברות ציבוריות). עם זאת, בשוק ההון קיים כלי נוסף לגיוס הון, והוא קרוי מק"מ - מלווה קצר מועד.

מהו מק"מ

מק"מ הוא איגרת חוב לא-צמודה שמונפקת לתקופה של עד שנה, ומי שמנפיק אותה הוא בנק ישראל, להבדיל מאג"ח ממשלתיות שאותן מנפיק משרד האוצר עבור ממשלת ישראל. הנפקות בפועל של מק"מ החלו בשנת 1985.

למה נועד המק"מ

מבחינת בנק ישראל נועד המק"מ, בין היתר, לשמש כמכשיר לוויסות הפעילות הכלכלית במשק הישראלי. עבור המשקיע, זהו אפיק השקעה סולידי לטווח קצר יחסית, שניתן לסחור בו ולכן הוא מבטיח נזילות.

מהם מאפייני המק"מ

מק"מ מונפק לטווחי זמן קצרים, ברוב המקרים לשלושה חודשים או לשנה. המק"מ אינו צמוד למדד המחירים לצרכן (או לפקטור אחר) וגם אינו נושא ריבית, ולכן אינו משלם קופונים כמו אג"ח רגילות. אז למה לנו לקנות אותו? המק"מ נסחר בניכיון (דיסקאונט, Discount), כלומר, רוכשים אותו לפי שער הנמוך מערך הפדיון שלו (שעומד תמיד על מאה שקלים) ובסוף התקופה מקבלים את מלוא שווי ערכו. הרווח שהמשקיע רושם לזכותו הוא אותו שיעור ניכיון (גובה ההנחה) שלפיו הונפק המק"מ.

ניקח לדוגמה משקיע שקנה מק"מ לשישה חודשים במחיר של 97 שקל. אם יחזיק במק"מ עד הפדיון יקבל 100 שקל, כלומר תשואה של כ-3% לחצי שנה, או 6% לשנה שלמה. אם הוא לא רוצה להחזיק במק"מ עד הפדיון, הוא יכול פשוט למכור אותו. סדרות המק"ם החדשות שהוצעו במכרז נרשמות למסחר בבורסה לני"ע בתל אביב ביום העסקים הראשון שלמחרת יום המכרז, ונסחרות בכל יום.

דוגמה

נוסחת תשואת המק"מ:

P = 100 / (1 r)x(n/365)

כאשר:

P - מחיר המק"מ (ערך נקוב)

r - תשואה לפדיון

n - מספר ימים עד לפדיון

לכן, באופן תיאורטי, מק"מ שערכו הנקוב הוא 100 שקלים, שמועד פדיונו חל בעוד שנה (365 יום) ושתשואתו היא 12%, ייסחר לפי שער של 89.29 שקלים המהווה שיעור ניכיון של 12% ביחס לערך הנקוב של המק"מ. עם זאת, בימים אלו, כששערי הריבית בארץ ובעולם כולו מתקרבים לרמת האפס, תשואת המק"מ קרובה גם היא לאפס.

איך נקבע המחיר

ביום הנפקת המק"מ מתבצע מכרז על התשואה ועל שער המק"מ הנגזר ממנה. כל משתתף במכרז מציע מחיר שהוא מוכן לשלם היום (לדוגמה,96 או 97 שקל), כדי לקבל 100 שקל בעוד שלושה חודשים (או שנה, תלוי באורך המק"מ).

ביום הפירעון של המק"מ, משלם בנק ישראל למחזיקים בו 100 שקלים בדיוק. השינוי בשער המק"מ במהלך תקופת החזקתו יוצר את התשואה למשקיע בו, והתשואה הזו פטורה ממס.

היתרון של המק"מ הוא שמדובר בהשקעה בטוחה: אתם יודעים בדיוק כמה כסף תקבלו ומתי, והמלווה הוא גוף אמין (בנק ישראל).

הסיכון הוא היחיד הוא במקרה שתחליטו למכור את המק"מ בשוק ההון לפני הפדיון, ואז ייתכן שמחירו בשוק ירד בינתיים, ותפסידו כסף.

למה לקנות מק"מ ולא להפקיד בפק"מ

למעשה, המק"מ יכול להוות תחליף לפיקדון שקלי בבנק שהריבית הניתנת בו אינה צמודה למדד או לפקטור אחר. עם זאת, בהיותו סחיר, ניתן לממש את ההשקעה במק"מ בכל עת עם אפשרות לרשום רווח או הפסד הון. חשוב רק להביא בחשבון שמק"מ הוא כמו נייר ערך אחר, וקנייה, אחזקה או מכירה של נייר ערך בבנק כרוכות בעמלות.

מה הקשר לאינפלציה

הואיל והמק"מ אינו צמוד, תשואתו הריאלית קשורה באופן הדוק לשיעור האינפלציה המתממש בתקופת ההשקעה בו. אם נמשיך עם אותה דוגמה, נניח שמשקיע רכש מק"מ לפי תשואה של 12% ומחיר של 89.29 שקלים, החזיק אותו במשך שנה מלאה, ושיעור האינפלציה באותה השנה עמד על 8%. אם כך, שיעור התשואה הריאלי r)) לתקופת ההשקעה יהיה 3.7% לפי הנוסחה:

[(1.12)/(1 I)]-1=r

כאשר: I הוא שיעור האינפלציה (8% או 0.08).

לכן, אם ציבור המשקיעים צופה עלייה בקצב האינפלציה ייווצרו היצעים במק"מ - מחירו יירד ותשואתו הריאלית החזויה תעלה. לעומת זאת, כשרוב הציבור צופה ירידה בקצב האינפלציה ייווצרו ביקושים במק"מ - מחירו יעלה ותשואתו תרד.

לכן, שוק המק"מים הוא הברומטר הרגיש ביותר לשינויי הריבית במשק הישראלי, וכאשר בנק ישראל מודיע על שינוי בשער הריבית, שוק המק"מים הוא זה שמגיב ראשון.