"הסלולר החליף את השעון, בקרוב הוא יחליף את הארנק"

המשבר הריץ תאגידים פיננסיים, ובהם סיטיגרופ, לחפש טכנולוגיות חדשות ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" מתארת דבי הופקינס, ראש חטיבת החדשנות בסיטיגרופ, את המאמצים הללו - ומביעה עניין בשוק המקומי

משבר הפיננסי יצר תופעה מעניינת אצל התאגידים שהצליחו לשרוד אותו, ובמקום להיכנס עמוק לבונקר ולהמתין עד שהסערה תחלוף, הם מגלים עניין מוגבר בטכנולוגיות חדשניות.

כך, תאגידים פיננסיים מחפשים את הטכנולוגיות שיסייעו להם לצאת מהבוץ, ואחד מאותם תאגידים הוא סיטיגרופ. בראיון בלעדי ל"גלובס", מתארת דבי הופקינס, מנהלת חטיבת החדשנות של ענק הבנקאות, את תהליך החיפוש אחר הפיתוח הטכנולוגי החם הבא.

כסף קטן ושת"פ

פעילותה של חטיבה זו נעשית במקביל לפעילות קרנות ההון סיכון והפרייבט אקוויטי של סיטיגרופ - קרנות המנהלות השקעות בחברות טכנולוגיה בתחומים שונים בהיקף של כ-6 מיליארד דולר.

אלא שחטיבת החדשנות פועלת בפורמט אחר. שם מחפשים את החידושים וההמצאות בכל העולם, משקיעים סכומים קטנים יחסית בחברות, ובעיקר מעדיפים מודל של שיתופי פעולה. וכן, הם מעוניינים ללמוד יותר על מה שקורה בשוק הישראלי, ולבדוק מה יש לחברות הסטארט-אפ הישראליות להציע להם.

"אנחנו מכירים את היכולות והטכנולוגיות המתקדמות שיש בשוק הישראלי, ומעוניינים להכירן יותר", אומרת הופקינס. "רק לאחרונה נפגשתי עם אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון JVP, ולמדתי יותר על הפורטפוליו של הקרן. עד היום טרם מצאנו שותפים בשוק הישראלי, אבל אני מקווה שבעתיד זה ישתנה".

הופקינס (55) ממלאת את תפקידה הנוכחי בסיטיגרופ מאז 2008. היא הצטרפה לבנק בשנת 2002, ומאז מילאה תפקידים בכירים, בהם מנהלת טכנולוגית, ראש האסטרטגיה התאגידית וראש מחלקת המיזוגים והרכישות.

לפני כן שימשה כסגנית נשיא לפיננסים ב-GM אירופה, מנהלת הכספים של בואינג ולוסנט וחברת מועצת המנהלים של דופונט.

במסגרת תפקידה בסיטיגרופ, אחראית הופקינס על שיתופי פעולה חיצוניים עם קרנות הון סיכון, לקוחות קיימים ופוטנציאליים, סוכנויות ממשלתיות ומכוני מחקר אקדמיים, ובנוסף היא משמשת כיועצת בכירה לחטיבת הלקוחות המוסדיים של החברה. בצוות של הופקינס חבר גם הישראלי יואב טלר.

מתחילים באסיה

"הצוות שלנו הוקם כדי להתמקד בחדשנות משמעותית, והוא אחראי על איתור תחומים שהם מחוץ לליבה העסקית היומיומית", מספרת הופקינס. "המטרה היא לאתר את הטרנדים החדשים וליצור שותפויות עם עסקים בגישה חדשה. אנחנו פעילים באסיה, ומתחילים להתפשט למקומות אחרים".

*באיזה פורמט נעשים שיתופי הפעולה הללו?

הופקינס: "לעיתים אנחנו מקימים חברה משותפת, או מבצעים השקעת מיעוט בחברה קיימת. אבל זו לא השקעה פיננסית, אלא השקעה בטכנולוגיה שאנחנו מאמינים שיכולה להיות רלוונטית לתאגיד".

*איך אתם מאתרים את הטכנולוגיות?

"אנחנו בקשר אינטנסיבי עם קרנות הון סיכון, מוסדות אקדמיה, יזמים, ועם כל מי שבחזית החדשנות. תחום השירותים הפיננסיים השתנה ב-18 החודשים האחרונים, המודל העסקי של התאגידים הושפע לרעה והם מנסים להבין כיצד ביכולתם להציע ערך מוסף".

בעקבות הבנקאות הניידת

לדברי הופקינס, ההשקעות הקטנות שחטיבת החדשנות מבצעת נועדו למנף את העסקים של סיטיגרופ כדי לעזור ללקוחות שלה. "כשיש שינוי משמעותי, כמו זה שמתחולל כעת, זה מראה שהגיע הזמן לחדשנות. אנשים נפתחים לראות את הדברים מכיוון אחר. אף אחד לא רוצה לעודד את המשבר, אבל יש לזה יתרון - הקרקע פורייה לקבלת דברים חדשים. המשבר מספק הזדמנות עסקית".

*כיצד זה קורה?

"המאה ה-21 כבר כאן, ויש טכנולוגיות חדשות שייכנסו למשחק אקטיבי בתחום הפיננסי, כמו הטלפון הנייד. בקרוב יהיו יותר מכשירים ניידים מאנשים בעולם. הסלולר הפך תחליף לשעון, ובקרוב הוא יהיה תחליף לארנק ולכרטיסי האשראי. לכן, אנחנו בוחנים את תחומי התקשורת הניידת ואת הרשתות החברתיות.

"במסגרת זו, התחלנו לפני מספר חודשים בניסוי גדול עם חברת טלקום מדרום קוריאה, כדי ליצור בנקאות ניידת. היה ברור שלא נוכל לבנות לבד מערך שכזה, ולכן פנינו לשותפות.

"יש לנו גם ניסוי בתחום הארנק הנייד. הטכנולוגיה שם עובדת, אבל המודל העסקי עוד לא ברור. לכן, אנחנו מבצעים ניסוי קטן בבנגלור שבהודו בשיתוף עם NFC Vivotek, נוקיה ומסטרקארד. "הכנסנו מכשירים לעבודה, ובחצי השנה הקרובה ננסה לראות איך זה עובד. שותפויות כאלה מעניינות אותנו. ניכנס לתחום חזק יותר רק אחרי שנבין את המודל העסקי". *