זהירות: מכירת חיסול בפלורידה

מגרשים ב-15 אלף דולר, בתים ב-95 אלף דולר - ממה צריך להיזהר, ומהן העלויות הצדדיות

התפוצצות בועת הנדל"ן בארה"ב הביאה ישראלים רבים לבחון השקעות, לאחר שלאחרונה החלה להירשם התייצבות ואף עליית מחירים בחלק מהמדינות. בפלורידה הנדל"ן ירד בשיעור חד ביותר במשבר, ומחירי בתים ירדו אף מתחת ל-100 אלף דולר.

מחירו של מגרש בשטח של דונם מתחיל ממחיר של 15 אלף דולר ויכול להגיע עד 30 אלף דולר, אם הוא נושק למים. בשיא, המגרשים הזולים ביותר עלו 75 אלף דולר, אך אפילו משווקי הנדל"ן בפלורידה לא מעריכים שנחזור למחירי הבועה. הם ממליצים לרכוש קרקע בתוך שכונה סגורה, ולא בשטח פתוח.

בית בגודל של 150 עד 200 מ"ר, הבנוי על קרקע של דונם, עולה 90-95 אלף דולר. מרבית הדירות בנות שלושה חדרי שינה. גם כאן קרבה למים תעלה את מחיר הבית ל-200 אלף דולר.

הבתים מניבים תשואה נקייה של כ-500 דולר בחודש: בית מושכר ב-800 עד 900 דולר בחודש, המיסים מסתכמים ב-1,200 דולר בשנה, ביטוח לשנה עולה 1,100 דולר, ודמי ניהול - כ-10% מדמי השכירות.

במיאמי אפשר היום למצוא דירות אפילו במחיר של 15 אלף דולר, עם פוטנציאל לרווח הון עתידי, אך לא ניתן להשכיר את הדירה בגלל עודף היצע.

לדברי ניצן פז, מנכ"ל חברת פז בנייה, המשווקת נדל"ן בפלורידה: "אנו נמצאים שם שנה וחודשיים בפעילות, רוכשים קרקעות ונכסים מניבים ולאורך כל הדרך יש עליית מחירים בשיעור של כ-25%. המלאי מוגבל, ותוך שנה וחצי יגמר".

למי שהחליט לקחת את הסיכון ולרכוש נכס, ישנן מספר נקודות שכדאי לקחת בחשבון.

ראשית, כדאי לקנות בית שנבנה משנת 2004 והלאה, כיוון שהם עומדים בתקנים החדשים והמחמירים לעמוד בסופות הוריקן, וכך גם עלויות האחזקה של הנכס נמוכות יותר.

סכנה נוספת היא שיש כ-30 אלף דירות בפלורידה שנבנו ממשלוח גבס פגום שהגיע מסין לפני כ-4 שנים, וכעת יש בבתים בעיות שונות. החלפת הקירות בבית כזה עולה כ-40 אלף דולר.

לכל נכס, בית או מגרש יש מיסים לעירייה, ולעיתים מדובר בחוב גבוה שלא שולם זמן רב, אם מדובר בדייר בעייתי. לכן עסקאות נדל"ן בפלורידה עוברות דרך חברות "טייטל קומפני" - גוף מאושר מטעם המדינה להעניק לרוכש אישור שהקרקע נקייה משעבודים וחובות.

הישראלים קונים נכסים מבנקים ומבתי משפט, שם מתקיימים מכרזים של מאות בתים ביום. הוצאה גבוהה נוספת היא 6% דמי תיווך. במכירת הנכס משלמים מס של 15%, אך בישראל המס הוא 25%, ולכן יש צורך לבצע התאמה מס בארץ. *