המבקר יפרסם דו"ח מיוחד על גיוסי ההון של חברת החשמל בחו"ל

החלטת המבקר מלמדת כי משרדו מצא ליקויים קשים בנושא ■ בין הנושאים שנבדקו: מדוע העדיפה החברה לגייס בחו"ל ולא בארץ, כיצד נבחרו החתמים, והאם קבעה החברה תקרה מקסימלית לריבית הגיוסים

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יפרסם דו"ח מיוחד בנושא גיוסי ההון של חברת החשמל בחו"ל - כך נודע ל"גלובס".

החלטת המבקר מלמדת כי משרדו מצא ליקויים קשים בנושא. בין הנושאים שנבדקו: מדוע העדיפה החברה לגייס בחו"ל ולא בארץ, כיצד נבחרו החתמים, והאם קבעה החברה תקרה מקסימלית לריבית הגיוסים.

בשבוע שעבר קיימו הנהלת חברת החשמל וועדת הכספים בדירקטוריון דיון מיוחד בנושא, בעקבות ההודעה כי הנושא יבוא לביטוי במסגרת דו"ח מיוחד ולא במסגרת הדו"ח השנתי. המשמעות היא שהמבקר לא קיבל את הטענות שהעלתה החברה, ושהעניין התקשורתי יהיה גדול יותר.

מדובר בעיקר ב-3 הנפקות אגרות החוב שביצעה החברה ב-2008 בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הנפקות אלה עוררו ביקורת ציבורית ותמיהה בשוק ההון המקומי בשל הריבית הגבוהה יחסית שבה נסגרו. לפי ההערכות, מרבית האג"ח נרכשו לבסוף בשוק המשני בידי גופים מוסדיים מישראל.

ביקורת בדירקטוריון

ההנפקה שספגה את מירב הביקורת אירעה בינואר השנה, אז גייסה החברה, בשיאו של המשבר העולמי, כ-500 מיליון דולר בהנפקת אג"ח שנסגרה בריבית חסרת תקדים של 9.37%.

בחברת החשמל תיארו את ההנפקה כהצלחה, אולם בשוק ההון המקומי נשמעה ביקורת קשה על החלטת החברה לגייס בריבית כה גבוהה. עם זאת, מאז ההנפקה עלה הביקוש לאג"ח של חברת החשמל בחו"ל, והן נסחרות כיום בסינגפור בריבית של 6%-7% בלבד.

כפי שפורסם ב"גלובס", גם בדירקטוריון החברה נמתחה ביקורת קשה על גיוסי ההון בארה"ב, כאשר מספר דירקטורים טענו כי לא עודכנו בזמן אמת. לאור זאת החליט הדירקטוריון לשכור יועץ מיוחד לגיוסים העתידיים. גם בהנהלת החברה החליטו לצאת במכרז לבחירת יועצים להנפקה, וזאת עוד לפני בחירת החתמים.

המבקר החל בבדיקת ההנפקות שנעשו בארה"ב לפני מספר חודשים, ובימים אלה הוא מגבש את טיוטת הדו"ח בנושא. בנוסף בודק המבקר את הפער שנמצא בהפרשות הפנסיוניות של החברה בהיקף של מיליארדי שקלים ואת פרשת הטוקבקים.

כזכור, במאי האחרון הודיע המבקר כי בכוונתו לבדוק אם חברת החשמל ומשרד יחסי הציבור שלה שכרו אנשים כדי להשתיל מאות טוקבקים נגד דו"חות המבקר בנושא משק החשמל.