הדולר התחזק ב-0.8% ושערו היציג נקבע ב-3.775 שקלים

האירו היציג התחזק ב-0.533% ל-5.5795 ש' ■ איתן אדמוני: "בתקופה הקרובה עשוי הדולר להתחזק בעוד 5% ■ מריל לינץ': "במחצית 2010 יפול הדולר ב-10% ל-3.35 ש'" ■ דעה/ יוסי פרנק: הדקו חגורות - אנחנו ממריאים

שוק המט"ח המקומי התאפיין היום בהתחזקות של המטבעות המרכזיים כנגד השקל. הדולר היציג עלה ב-0.774% ונקבע ע"י בנק ישראל בשער של 3.775 שקלים. האירו היציג התחזק בשיעור של 0.533% ונקבע ב-5.5795 שקלים.

איתן אדמוני, מנהל חדר המסחר במט"ח בבנק ירושלים אומר הבוקר ל"גלובס" כי "בשבוע האחרון התחיל הדולר תיקון שיכול להימשך בין מספר שבועות עד חודשיים. במהלך התיקון עשוי הדולר לרשום עלייה של עוד 5% מעבר ל-2% האחוזים שכבר התחזק ושערו יכול גם להגיע לרמות של כ-3.96 שקלים, אך בהסתכלות ארוכת טווח ימשיך שערו של הדולר לרדת. זאת מאחר והדולר כמו גם הין הפכו למטבע המימון העולמי (Funding Currency) ולחץ זה לא צפוי להישתנות כל עוד אין צמיחה משמעותית והריביות ישארו נמוכות".

כלכלני מריל לינץ' לעומת זאת חושבים כי עד סוף השנה יסחר הצמד דולר שקל בתנודתיות קלה וכי השנה תיסגר ברמה של 3.65 שקלים, אך מפרסמים תחזית אגרסיבית במיוחד ביחס לצמד בטווח הבינוני, כאשר להערכתם צפוי הדולר להיחלש ב-10% לרמה של 3.35 שקלים במחצית הראשונה של שנת 2010. במריל לינץ' העריכו כי הגירעון התקציבי בישראל יהיה נמוך בהרבה מתחזית הממשלה.

אתמול אמר שר האוצר שטייניץ כי "החל מ-2011 ירדו המיסים בישראל" והסביר מדוע הממשלה לא הזרימה כספים למשק בעת המשבר בניגוד לממשל בארה"ב: "שום הזרמה לא הייתה גורמת לישראלים לקנות יותר מוצרים של תעשיות ביטחוניות בישראל. הזרמת הון על ידי הממשלה הייתה מסייעת לייבוא, לא לייצוא".

שטייניץ אמר אתמול בכנס של ידידי אוניברסיטת ת"א כי "משרד האוצר פועל כדי לתמוך בייצוא ובייצואנים". "זו אחת הדאגות המרכזיות שלנו ב-7 החודשים האחרונים. אך אנו לא מתערבים בשערי המטבע. זה מנדט של בנק ישראל והוא אכן מתערב בשוק. כל שבוע-שבועיים אני וסטנלי פישר מדברים על סוגיית הדולר. צריך להבין שבכל העולם מתפללים להתחזקות הדולר. זו לא רק צרה שלנו". שטייניץ רמז גם באופן רשמי כי יעד הגירעון הממשלתי השנה, שעמד על 6% מהתוצר, יהיה נמוך מהצפוי.

[לאתר המט"ח]