מריל לינץ': "הדולר ייחלש ב-10% ל-3.35 ש' במחצית 2010"

הכלכלנים בוחרים להביע את עמדתם השורית על השקל באמצעות פוזיציית מכירה של האירו כנגד השקל ■ הגירעון הצפוי בתקציב צפוי להסתכם ב-4.8% מהתמ"ג השנה וירד לכ-4% מהתמ"ג ב-2010

כלכלני בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מפרסמים את הסקירה האגרסיבית ביותר בה נתקלנו עד כה ביחס לשקל ומעריכים כי המטבע המקומי עשוי להתחזק כנגד הדולר עד אמצע שנת 2010 בכ-10%, או במילים אחרות, רואים את שערו של הדולר ב-3.35 שקלים. עם זאת מציינים הכלכלנים כי בטווח הקצר, עד לסוף שנת 2009 יסחר הצמד בשינוי קטן יחסית ויסגור את השנה ברמה של 3.65 שקלים.

בבנק הזר בוחרים להביע את עמדתם השורית על השקל באמצעות פוזיציית מכירה של האירו כנגד השקל במסגרת פורטפוליו ההשקעות שלהם במט"ח בשווקים המתעוררים. מאחר ובטווח הקצר לדעתם ייחלש האירו, שמצוי עדיין קרוב לרמת השיא של הצמד אירו שקל. הפוזיציה גם יוצרת כלי לגיוון השקעותיהם, מאחר והיא היחידה בה בוחרים במריל לינץ' ללכת שורט על האירו בתיק ההשקעות שלה.

בהתייחסם לכלכלת ישראל אומרים הכלכלנים כי נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו בישראל מעידים על התאוששות רחבת בסיס ומצפים כי ההתאוששות העולמית שצפויה להתחזק תאיץ גם את הצמיחה בתמ"ג הישראלי שצפוי להתחזק ב-2.9% בשנה הבאה וב-4% בשנת 2011. בהתייחסם לגירעון הצפוי בתקציב באומרים הכלכלנים כי הוא צפוי להסתכם ב-4.8% מהתמ"ג השנה וירד לכ-4% מהתמ"ג בשנת 2010, תחזית זו נמוכה בהרבה מתחזית הממשלה שעומדת על 6% השנה ו-5.5% בשנה הבאה.

"הירידה באינפלציה בישראל - תיהיה קצרת טווח", אומרים הכלכלנים ומציינים כי ישראל היא המדינה היחידה אותה הם מכסים בעולם בה היה המיתון רדוד וקצר טווח והאינפלציה היתה גבוהה יחסית. המדד שירד במפתיע בספטמבר והשיב את האינפלציה לטווח היעד של בנק ישראל לא צפויה להימשך לדעתם, ובחודשים הבאים מעריכים הכלכלנים כי האינפלציה תעלה וברבעון הראשון של שנת 2010 תעלה האינפלציה ל-4%.

בנק ישראל שהיה הראשון להעלות את הריבית, אך לאחרונה הבהיר כי קצב ההעלאות יהיה מדורג, תוך שהוא מתייחס לירידה בשיעור האינפלציה וחוסר הוודאות ביחס להתאוששות הכלכלית כגורמים להחלטתו לעצור את ההעלאות. במריל לינץ' צופים כי ההתאוששות בישראל תיהיה מהירה יחסית וכי האינפלציה גם היא תעלה. לכן הם מעריכים כי מדיניות הריבית של בנק ישראל תצביע על עלייה בריבית עד סוף שנת 2009 ב0.5% ל-1.25%, ל-3% ב-2010 ול-4.5% בשנת 2011, ועדיין תיהיה רמת ריבית זו נמוכה מהממוצע ה היסטורי הנהוג בישראל.