הערכות: קולות כלל ביטוח לא יהיו כשרים בהצבעה על צים

החברה לישראל ממקדת מאמצים בהפיכת כלל ביטוח - התומכת בהזרמת ההון לצים - למי שאין לה עניין אישי בהצבעה

הפלונטר בהזרמת ההון של החברה לישראל לצים הולך ומסתבך. אתמול התקיימה אסיפת בעלי המניות של החברה לישראל , לאישור הזרמה של עד 575 מיליון דולר לחברת הספנות צים הסובלת מקשיים, כחלק מהסדר החוב שלה. בחברה לישראל הבינו, כנראה, שתוצאות ההצבעה המסתמנות יפילו את ההזרמה, וזמן קצר לאחר כינוס האסיפה הוחלט לפזרה ולדחות את ההצבעה ביומיים, למחר.

ומה צפוי להשתנות עד מחר? עיקר העיניים בחברה לישראל מופנות כעת לחברת כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי, המחזיקה בכ-3% ממניות החברה לישראל. כלל ביטוח בעקרון בעד ההזרמה לצים, אך השאלה היא האם הצבעתה תיחשב לכשרה (חסרת עניין אישי), שכן לכלל ביטוח יש החזקה באג"ח של צים בהיקף המוערך ב-100 מיליון שקל, לצד החזקה במניות החברה לישראל בשווי קרוב ל-600 מיליון שקל.

רשות ני"ע קבעה לאחרונה מודל לפיו צריך כל משקיע מוסדי שהוא גם בעל אג"ח בצים וגם בעל מניות בחברה לישראל, צריך לקבוע האם יש לו עניין אישי בהזרמת ההון לצים (אישור ההחלטה נדרש לתמיכת לפחות משליש הקולות הכשרים).

לפי מודל הרשות, למשקיע המוסדי יש עניין אישי אם הסכום שהוא יקבל בעקבות הסדר החוב גבוה ב-30% מחלקו היחסי כבעל מניות בחברה לישראל בהזרמה לצים. הסכום שמקבל המוסדי מההסדר הוא למעשה הפער בין מה שיקבל אם החברה תלך לפירוק, לעומת הסכום המתקבל בהסדר. על פי קריטריון זה, נחשבת כלל ביטוח, ככל הידוע, לבעלת עניין אישי בהחלטה.

לחברה לישראל מאוד חשוב שההזרמה לצים תעבור, וממקדים מאמצים בכך. כרגע נראה שהמוצא היחיד לאישור ההזרמה הוא שינוי באופן שבו מתמחרת כלל ביטוח את שווי אחזקתה באג"ח צים. עם זאת, לפי ההערכות בשוק, כלל ביטוח לא צפויה לשנות את המודל ולכן נראה כי הסיכוי שהזרמת ההון תעבור בהצבעה מחר נמוך למדי.

הקולות הכשרים - רק 20%

כאשר החלו בחברה לישראל לעמול על הסדר החוב בצים, ספק אם הם חשבו כי ייכנסו לתסבוכת רגולטורית עמוקה כל כך באישור הזרמת ההון לחברה. הסיבה לתסבוכת היא כמות בעלי העניין הגדולה בהסדר.

ראשית, משפחת עופר, המחזיקה בכ-53% מהמניות, פסולה מלהצביע מכיוון שחברות פרטיות שלה הן בעלות קשרים עסקיים עם צים, ולכן יש לה עניין אישי במצבה של החברה. גם בנק לאומי, המחזיק ב-18% פסול מהצבעה, וזאת מכיוון שהוא נושה של צים, שלפי ההערכות חבה לו 10 מיליון דולר.

וכאן לא מסתיימת רשימת בעלי העניין. הרשות החליטה, כאמור, כי חלק מהמוסדיים הם גם בעלי עניין אישי, מכיוון שהם מחזיקים גם באג"ח של צים. על פי הערכות, רק כ-20% מבעלי המניות של החברה לישראל הם לקולות כשרים. הבעיה, מבחינת החברה, היא שמרביתם הם בעלי מניות פרטיים, שאינם נוהגים להגיע לאסיפת בעלי מניות, ואז קובעים 4%-5% בלבד מבעלי המניות החלטה קריטית כל כך.

נזכיר כי ההצבעה על הזרמת 100 מיליון דולר לצים, שנערכה לפני כחודשיים, הופלה על-ידי 5.26% מבעלי המניות בלבד, ובראשם פסגות, מנורה-מבטחים, אקסלנס ואנליסט. הגופים שבלטו בהצבעתם בעד היו בעיקר המוסדיים הזרים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בהצבעה שנערכה אז, 63% מהקולות הכשרים להצבעה, שהם כ-12% מבעלי המניות של הקבוצה, פשוט לא הופיעו לאסיפה הכללית. בהנחה שדעתם של בעלי המניות מההצבעה הקודמת לא השתנתה, הרי שמספיק שיגיעו עוד 1.09% מבעלי המניות, המחזיקים במניות בשווי של כ-215 מיליון שקל ויצביעו בעד, והם יכולים להפוך את תוצאות ההצבעה.

בחברה לישראל השקיעו מאמצים לאתר חלק מהמשקיעים הפרטיים (לפחות את הגדולים שבהם) ולנסות לשכנע אותם להגיע ולהצביע בעד. האם זה יספיק עד מחר? לאור הנוכחות הדלה יחסית באסיפת בעלי המניות אתמול, נראה כי הסיכוי לכך אינו גבוה במיוחד.