ועדת החינוך: לא נאשר תשלומים לבתיה"ס בגלל גבייה גבוהה

כ-70% מבתי הספר דורשים תשלומים חריגים מההורים ■ היקף תשלומי ההורים לבתי הספר מגיע ל-1.5 מיליארד שקל בשנה ■ זבולון אורלב: "לא אאשר גביית תשלומי הורים בשנת הלימודים הבאה, ואני מציע לממשלה להזדרז בחקיקת חוק בנדון"

נושא תשלומי ההורים הגבוהים לבתי הספר שוב הגיע לדיון בוועדת החינוך של הכנסת. הדיון נערך לאחר שמתחילת שנת הלימודים בספטמבר האחרון הגיעו תלונות רבות של הורים המלינים על כך שבתי הספר של ילדיהם גובים תשלומים הגבוהים מן המותר.

גובה התשלומים נקבע מראש לפני פתיחת שנת הלימודים על ידי ועדת החינוך, שמציגה פירוט של התשלומים לפי תשלומי חובה ורשות. כך, נקבע בתחילת שנת הלימודים הנוכחית כי בתי הספר יוכלו לגבות מההורים בין 571 שקל לתלמידים בכיתות א'-ב' ועד 1,363 שקל לתלמידים בכיתות יב'. תשלומים אלה כוללים ביטוח תאונות אישיות, סל תרבות, מסיבות סיום, טיולים, השאלות ספרים ותשלום לארגון ההורים. היקף תשלומי ההורים לבתי הספר נאמד בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה.

כאמור, למרות התעריפים שנקבעו, הורים התלוננו כי בפועל נגבים סכומים גבוהים יותר. המצב הנוכחי הכעיס מאוד את יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, שאמר היום בדיון כי "הגענו למצב של 'המלצות לחוד וביצוע לחוד'. כבר לפני 18 שנה הומלץ לגבות את תשלומי ההורים מכל האוכלוסייה על ידי הגדלה באחוז קטן של גובה התשלומים לביטוח לאומי. כך יהיו התשלומים פרוגרסיביים ונכונים יותר. לא ייתכן להמשיך במצב שבו נגבה מס אחיד מההורים ללא קשר להכנסה ולמספר הילדים במערכת".

אורלב איים: "לא אאשר גביית תשלומי הורים בשנת הלימודים הבאה (תשע"א) ואני מציע לממשלה להזדרז בחקיקת חוק בנדון". עוד הוסיף אורלב כי גביה בלתי חוקית של תשלומי הורים מגדילה את הפערים בחינוך ובחברה ופסולה מיסודה.

יש לציין כי הרעיון להעביר את גביית תשלומי ההורים למוסד לביטוח לאומי עלתה כבר מספר פעמים בעבר. הרעיון נידון לאחרונה בשנה שעברה ואף אושר בקריאה טרומית, כשלפי הצעת החוק יבוטלו תשלומי ההורים הישירים לבתי הספר והם ייגבו מכל האוכלוסייה דרך תוספת של 0.1% לתשלום לביטוח לאומי. במצב כזה, הורים בעלי הכנסה גבוהה יסבסדו למעשה את פעילות בתי הספר עבור הורים בעלי הכנסה נמוכה. בביטוח לאומי הביעו בזמנו התנגדות למהלך וטענו כי גביית התשלומים איננה ולא צריכה להיות חלק מהמטלות של המוסד.

אחת הבעיות העיקריות בתשלומי ההורים היא המצוקה הכלכלית של הורים שידם אינה משגת לשלם סכומים גבוהים לבית הספר, שלעיתים קרובות "מעניש" בכך את התלמיד ולא משתף אותו בפעילויות שונות כמו טיולים. מסקר שערך במאי האחרון מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי 35% מההורים אינם משלמים את מלוא הסכום הנדרש וכ-90% מהמנהלים בבתי הספר מציינים כי הסיבה לאי תשלום או לתשלום חלקי של הסכום נובעת ממצוקה כספית מוכחת. עוד עלה מהסקר כי 69% ממוסדות החינוך חרגו בדרישה הכספית מההורים מעבר לסכום המירבי המותר לגבייה.

לצפייה בטבלת תשלומי ההורים המאושרים על ידי ועדת החינוך של הכנסת לשנת הלימודים הנוכחית תש"ע:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Owl/Hebrew/Nehalim/Naalim/TashlumimST.htm