המבקר הפנימי לא אחראי

האחריות לאתר ולמנוע מעילות היא קודם כל של ההנהלה. למבקר הפנימי אין כלים לכך

פרשיות של מעילות של חברות, או בתוך חברות, מעלות מחדש טענות נגד המבקרים הפנימיים כאילו הם האחראים למצב. המציאות האמיתית מורכבת יותר, וקיים פער גדול בין הציפיות מהמבקר הפנימי ובין גבולות התפקיד שלו.

ראשית חשוב לציין כי האחריות לאתר ולמנוע מעילות היא בראש ובראשונה על ההנהלה. על ההנהלה לדאוג למיסוד תהליכי עבודה נאותים, כתיבת נהלים, הטמעת נורמות התנהגות, קיום בקרות שוטפות לאיתור מעילות ועוד.

על-פי חוק, לא מוגדרת אחריות המבקר, אלא מצויין כי תפקידו לבדוק פעולות, הוראות, ניהול וכדומה. החוק לא ציין במפורש כי אחריות המבקר הינה לאתר ולמנוע מעילות, אלא הסתפק ברשימה של נושאים אותם על המבקר לבדוק.

עם זאת, החוק כן דורש מהמבקר לבדוק האם הפעולות תקינות מבחינת טוהר המידות, ועליו לבדוק את דרכי שמירת הרכוש. בנוסף נדרש המבקר לפי הסטנדרטים של לשכת המבקרים הפנימיים להיות בעל ידע כזה שיאפשר לו לזהות דגלים אדומים, אך לא באופן אקטיבי.

שאלת האחריות של המבקר הפנימי הינה בתחום הרשלנות המקצועית שהתשובה עליה צריכה להתברר בבית המשפט בנסיבות העניין. בחוק הביקורת הפנימית תפקיד המבקר הפנימי מוגדר כאחראי על הבדיקה. אין במסגרת החוק כל התייחסות או רמז כלשהו לתפקיד של חקירה, אלא "בנסיבות מאוד מיוחדות".

אין חולק כי מעילה יכולה להיכנס בגדר נסיבות מיוחדות. מאידך, יש שיפרשו "נסיבות מיוחדות" במקרים חריגים בהם אין אפשרות לבצע חקירה על-ידי גורמים חיצוניים מסיבות שונות.

לדעתי, אין מניעה כי המבקר הפנימי יבצע חקירות במקרים של חשדות, עם זאת יש לשקול כל מקרה לגופו ולבחון את החסרונות בכך. מומלץ כי המבקר יעמיק בבדיקות, כדי לשלול אפשרות לטעות לפני שיחליט על הקמת צוות הבדיקה ופתיחת החקירה.

יש לקחת בחשבון כי החומר שנאסף לא יכול לשמש כראיה בבית משפט. כמו כן, העדר ניסיון של המבקר בטיפול במעילות יכול להוביל לפגיעה בחקירה. עוד יש לקחת בחשבון כי חקירת מעילות חושפת את המבקר לתביעות.

תפקידו של המבקר הפנימי הוא לבחון ולהעריך את יעילותה וטיבה של מערכת הבקרה הפנימית בארגון. בכל הקשור להונאות ולמעשיים פליליים, תפקידו של המבקר הפנימי הוא לזהות את החשד, לדווח לממונים, להגיש דו"ח ראשוני המפרט את ממצאיו ולסייע בהמשך החקירה. לטעמי,

למבקר הפנימי אין כלים לבדוק מעשים פליליים או מעילות מתוחכמות, ועל כן יש למנות בחברות ממונה למניעה ואיתור מעילות - כפי שקיים בחברות כרטיסי אשראי וגופים אחרים.

במקביל ולחילופין, יש לתת הכשרה טובה יותר בכל הקשור למניעה ואיתור מעילות באמצעות הדרכה והכשרה שוטפת.

* הכותב הוא רואה חשבון, מומחה למניעת מעילות ושותף במשרד אלקלעי-מונרוב.