התוכניות של אטריום: צמצום פעילות הפיתוח ב-3 מיליארד אירו

רוני סופר, מ"מ מנכ"ל גזית גלוב הסביר כי המהלך מקטין את הסיכון העסקי של החברה

ארבעה חודשים לאחר שמונה לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל גזית גלוב , הציג רוני סופר את תוכנית העבודה של הנהלת אטריום בכל הנוגע לעתידה של החברה האוסטרית. במרכזה של התוכנית שהחלה השנה עומד צמצום פעילות הפיתוח של החברה מ-3.3 מיליארד אירו ל-300 מיליון אירו בלבד, וכך קטן פרופיל הסיכון שלה.

אטריום פעילה במזרח אירופה ובמיוחד ברוסיה, צ'כיה ופולין. משבר הנדל"ן פגע בתוכניות הייזום של החברה ועל פי התכנון של גזית גלוב במקום למהר ו"לשרוף" את 855 מיליון האירו שנותרו בקופתה, החברה תוריד את פרופיל הסיכון העסקי שלה על ידי צמצום ההשקעה בפיתוח. סופר, שהתייחס לפרטים הללו במסגרת כנס משקיעים שקיים אי.בי.אי, גילה עוד כי הניהול באטריום עובר מצוות חיצוני לצוות פנימי, וכך קטן החוב של החברה בכחצי מיליארד אירו.

סופר חזר לישראל ממיאמי באוגוסט האחרון לאחר שבשנים האחרונות ניהל את גזית גלוב ארה"ב. ממשרדי החברה בתל-אביב הוא מנהל היום את האימפריה שבנו חיים כצמן ודורי סגל. מהמצגת שהוצגה בכנס עולה כי גזית גלוב חולשת כיום על 643 נכסים בשווי של 54 מיליארד שקל, הכוללים 6.1 מיליון מ"ר להשכרה ולמעלה מ-13 אלף חוזי שכירות. על פי הנתונים שהציג סופר, החברה מייצרת הכנסות של 12 מיליון שקל מדי יום משכר דירה.

מבעלת חוב לבעלת מניות

גזית גלוב פעילה בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה והעסקה המשמעותית ביותר שביצעה בשנים האחרונות הייתה ב-2008 עם רכישת השליטה באטריום, חברת הנדל"ן המניב האירופית, כשזו בעיצומו של משבר קשה ותחת חקירת הרגולטור באוסטריה. ההשתלטות על אטריום בוצעה בעיקרה דרך רכישת האג"ח שלה. סך ההשקעה של גזית גלוב באטריום עד כה עומדת על כ-377 מיליון אירו.

בחודש שעבר חתמה גזית גלוב על הסכם להמרת אג"ח ואופציות של אטריום שברשותה למניות, ודיווחה כי אם תושלם העסקה היא צפויה לרשום רווח הון חשבונאי של 1.25 מיליארד שקל, בגין הפער בין השווי בספרים של השקעתה בחברה לבין ההון העצמי של אטריום. גזית גלוב תהפוך בסוף התהליך מבעלת חוב לבעלת מניות ותחזיק ב-29.1% ממניות החברה.

החברה צפויה ליהנות בעתיד הקרוב גם מהחזר ההשקעה באטריום, שעתידה לחלק דיבידנד מיוחד בסך 50 אירוסנט למניה, כך שהחברה תקבל 300 מיליון שקל. אטריום הודיעה שתפעיל מדיניות של חלוקת דיבידנד שנתי של 12 אירוסנט למניה, על בסיס רבעוני.

אטריום אמנם נרכשה בתקופת משבר מבחינתה, אך הפוטנציאל הטמון בה להערכת גזית גלוב גדול: עם 152 נכסים מניבים בשטח של 1.1 מיליון מ"ר, שווי נכסים מוערך ב-1.49 מיליארד אירו ושווי נכסים בפיתוח שמוערך ב-712 מיליון אירו. ההכנסות של החברה משכר דירה הסתכמו ברבעון השני ב-37.5 מיליון אירו ושיעור התפוסה עמד על 93.6%. באוגוסט נרשמו מניות אטריום למסחר גם בבורסה באמסטרדם לפי שווי של כ-900 מיליון אירו.