אחרי שהושקעו בפינג'אן 80 מיליו דולר - היא נמכרת במחצית הסכום

חברת אבטחת המידע הבריטית M86 רוכשת את פינג'אן ב-30-40 מיליון דולר, ככל הנראה חלק מכך במניות של החברה הממוזגת ■ מנכ"ל M86 שימש כמנכ"ל פינג'אן עד לפני חצי שנה, והעסקה עמדה על הפרק כבר זמן רב

גל הקונסולידציה הנוכחי בתחומי אבטחת המידע, לא השאיר הרבה מקום לספק שבקרוב נראה גם חברות ישראליות משתלבות בו.

עד כה, היו לא מעט ספקולציות לגבי מה ואת מי תרכוש צ'ק פוינט , אך חברות שהן יותר בתחילת הדרך עדיין לא עמדו על הפרק. היום מתרחשת הרכישה הראשונה בתחום זה בישראל, כשחברת M86 הבריטית רוכשת את חברת האבטחה הישראלית פינג'אן. M86 לא חשפה את פרטי העסקה, אולם ככל הנראה זו התבצעה, לפחות בשלב ראשון, ללא העברת כספים, אלא תמורת חלק בחברה הממוזגת. על-פי הערכות, השווי של פינג'אן לצורך העסקה עמד על 30-40 מיליון דולר נטו, בנטרול המזומן בקופתה.

בסך הכול הושקעו בפינג'אן לאורך השנים כ-80 מיליון דולר, וייתכן אף שבקופתה עדיין נותרו נתחים מסבב ההשקעה האחרון מסוף 2008, בו גייסה החברה כ-22 מיליון דולר.

פינג'אן היא אחת החברות הוותיקות בזירת הסטארט-אפים הישראלית, ככל שניתן לכנות חברה בת 13 "סטארט-אפ". החברה מפתחת תוכנה להגנה כנגד וירוסים ובעיות אבטחה שנגרמות באמצעות האינטרנט. היא הוקמה בשנת 1996, אך שינתה מודל עסקי לפני כמה שנים לפעילות במגזר הארגוני.

פתרון החברה, שמתנהל כשער כניסה וירטואלי לתוכן שמגיע באמצעות הווב, מבצע בדיקה בזמן אמת של התכנים אליהם ניגש המשתמש באינטרנט. בין בעיות האבטחה אליהן מתייחסים פתרונות החברה נמצאים בעיקר האנטי-וירוס, ה-Malware ומנגנוני רוגלות (Spyware) שונים.

במשך השנים עברה החברה הרבה ידיים, משקיעים ובעלי עניין. היא הוקמה על-ידי שלמה טובול, שעזב אותה ב-1998, ובמקומו נכנס לחברה מנכ"ל מקצועי שהחליף את המייסד.

אולם, התקופה השתנתה, מה שניכר בפעילות החברה תחת המנכ"ל המחליף, וב-2001 נקרא טובול לחזור ולשקם את החברה. בסיבוב הזה הוא נשאר כארבע שנים, וב-2005 פוטר מהחברה במסגרת מאבקי שליטה עם בעלי המניות.

טובול אמר היום ל"גלובס" בתגובה לעסקה, כי "פינג'אן היא חברה עתירת טכנולוגיה, ואני מקווה שהפוטנציאל שלה מוצה".

מאז, לא פעלה החברה בצורה מסודרת מבחינת הנהלה, וכיום מנהל אותה גדי מאייר, שהוא המנכ"ל השלישי מאז 2005. אחד מאותם מנכ"לים היה ג'ון ויגורו, מנכ"ל M86 כיום. הוא שימש בתפקיד במשך כשנה וחצי, עד אפריל האחרון, מה שמעלה השערה כי העסקה היתה על הפרק כבר זמן ארוך. M86 פועלת בתחום דומה לשל פינג'אן, כך שקיימת סינרגיה גבוהה בין החברות.

להתחרות מול הגדולים באמת

עבור M86 זוהי הרכישה השלישית בשנה האחרונה. החברה שינתה שם ואסטרטגיה שלאחר שמיזגה בשנה האחרונה שלוש חברות וכעת פינג'אן משלימה את פרוטפוליו המוצרים שלה בתחומי ההגנה מפני איומי אינטרנט. על עצמה מעידה M86, כי היא "הספקית העצמאית הגדולה בעולם לאבטחת תוכן של דואר אלקטרוני ואינטרנט".

בכוונת החברה כעת לצמוח ולהתחרות מול החברות הגדולות. "יש כאן הזדמנות לבנות חברה עם מספיק נפח להתחרות מול הגדולים", טוען מייקל אייזנברג, שותף בקרן בנצ'מרק ואחד המשקיעים הוותיקים בפינג'אן. "החלטנו למזג את החברות בכדי ליצור חברה גדולה בתחום".

במשך השנים השקיעו בפינג'אן מגוון קרנות, וביניהן: HarbourVest, בנצ'מרק, יזראל סיד, BGV של אריק בן-חמו, המכהן כיו"ר החברה, וכן סיסקו ומיקרוסופט כמשקיעות אסטרטגיות.

בתקופה האחרונה עברה פינג'אן שינויים אסטרטגיים, שכללו מספר גלי פיטורים וחשיבה מחודשת על המוצרים, וזאת גם במטרה לעבור למודל שתלוי יותר במוצרי אונליין, וגם לצורך חיפוש שותפים חדשים.

בדיעבד, מודים ב-M86 כי תהליך הפיטורים היה רלבנטי להכנת החברה לרכישה. לסינרגיה בין החברות רלבנטיות גבוהה, לאור העובדה שפינג'אן לא הצליחה מעולם לפרוץ לשוק האמריקני ועיקר כוחה היה באירופה, ואילו ב-M86 המצב הוא בדיוק הפוך.

אחת השותפויות שעמדו על הפרק לאחרונה הייתה עם אלדין. זו שקלה לפני כשנה לרכוש את פינג'אן, אך נראה כי רכישתה שלה בידי קרן וקטור ביטלה את התוכניות. אלדין ופינג'אן לא רחוקות כל כך אחת מהשנייה מבחינה טכנולוגית, והעובדה שאלדין הצליחה להתרומם מעל ל-100 מיליון דולר מכירות מספרת את הסיפור של פינג'אן, שעל-פי נתוני אתר IVC סיימה את 2008 עם מכירות של כ-25 מיליון דולר.

גם אלדין לא רשמה הצלחה מסחררת בארה"ב, אולם ניהלה טוב יותר את מודל המכירות והפעילות בכלל.

שימושים נוספים בקניין הרוחני

בעסקה לרכישתה נכלל סעיף די נדיר - הקניין הרוחני של פינג'אן נשאר בידי בעלי המניות המקוריים, מה שגם מקשה על הערכת השווי ברכישה.

הסיבה לכך היא משפט שמנהלת כעת פינג'אן מול מק'אפי על הפרת פטנט של פינג'אן. לאחר שזכתה במשפט, פינג'אן אמורה לקבל כמה עשרות מיליוני דולרים, שילכו כעת לבעלי המניות הקיימים.

אייזנברג ציין היום אף כי "פינג'אן תעמוד על זכויותיה למקסם את ערך הקניין הרוחני שלה", מה שעשוי לרמוז על שימושים נוספים שבעל המניות מעוניינים לבצע בפטנטים של החברה.