ביקורת של משרד התמ"ת בדיזינגוף סנטר: 13% מהחנויות נקנסו

עיקר הדו"חות נרשמו בענפי ההלבשה, הקוסמטיקה והמספרות, כשלרוב מדובר בעבירות של אי סימון מחירים כנדרש בחוק ■ התמ"ת: נערוך ביקורות נוספות במקום עוד במהלך החורף הנוכחי

12 דו"חות על אי-כיבוד חוקים צרכניים נרשמו לחנויות שונות בדיזינגוף סנטר במהלך מבצע ביקורת ואכיפה שערך השבוע מחוז תל-אביב והמרכז במשרד התמ"ת.

סך כל מקבלי הדו"חות במרכז הקניות התל-אביבי, מכלל 91 החנויות שנבדקו, עומד על 13% מכלל העסקים שנבדקו. "מדובר בשיעור גבוה", מבהירים במחוז. "בדרך-כלל מדובר ב-2%-4% של עסקים פורעי חוק במהלך ביקורת רגילה".

עיקר הדו"חות נרשמו בענפי ההלבשה, הקוסמטיקה והמספרות, כשלרוב מדובר באי-הצגת מחירים כנדרש בחוק. עוד נבדקו סימון טובין כמו פירוט משווק, יצרן, חומרים והוראות כביסה כשמדובר באופנה וכן עמידה בתנאי מבצעים כפי שהם מפורסמים בפני הלקוחות.

המשמעות הכלכלית של דו"ח כזה היא קנס בגובה 400 שקל לחנות, 800 שקל לרשת וכפול מכך אם מדובר בעבירה חוזרת. "במקרה של שור מועד", מבטיחים במשרד התמ"ת, "הכיוון הוא בית המשפט".

הממונה על מחוז תל-אביב והמרכז במשרד התמ"ת, יעקב מלול, מציין כי מטרת הביקורות התקופתיות היא למנוע הפרות חוק מצד אחד ולהעניש את הסוחרים המפרים את הוראות החוק מצד שני. "אני רואה בחומרה את אחוז העסקים הגבוה שנרשמו להם דו"חות", אומר מלול, "משרדי יערוך ביקורות נוספות במקום עוד במהלך החורף הנוכחי".

"קשה לומר שמקבלים אותנו בסבר-פנים יפות", אומר מלול ל"גלובס". "הסוחרים מודעים לקנסות שהם מקבלים ולביקורות החוזרות שעוד צפויות להם, ומוכנים תמיד עם שלל תירוצים בסגנון 'עכשיו החלפתי את חלון הראווה', 'רק קיבלתי סחורה' וכן הלאה. מובן שאנחנו לא יכולים להתייחס לתירוצים אלה ברצינות".

במחוז תל-אביב נפתחו מאז תחילת שנת 2009 727 תיקי תלונות בנושאי צרכנות המטופלות על-ידי חוקרי ומבקרי המחוז. חלקן מועבר להמשך הטיפול במחלקה המשפטית במחוז.

מהנהלת דיזינגוף סנטר נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על ביקורת שנעשתה, ואם נעשתה - היא לא נעשתה בתיאום עם הנהלת דיזנגוף סנטר. חברת הניהול של המרכז אחראית על אחזקה, שירותים ותחזוק שוטף, ואין לה שום קשר לניהול החנויות והמסחר במקום. עם זאת, לאור הביקורת יש לנו עניין שהכל יפעל כשורה, ובאופן יזום נבקש לבדוק את הנושא מקרוב ולראות כיצד נוכל לסייע לשיפור המצב".