זה מה שנשאר

ההוריקן הכלכלי שעבר על הכדורסל הרוסי שינה את כללי המשחק, וצסק"א מוסקבה היא כבר ממש לא אותה קבוצה שפירקה את היורוליג בשנים האחרונות ■ אבל גם "השאריות" של הקבוצה המפוארת יכולות לנצח הערב (21:00) את מכבי ת"א בהיכל נוקיה

4 מאי 2008, "פלאסיו דה דפורטס" מדריד. צסק"א זוכה באליפות אירופה השישית שלה כשהיא מכניעה בגמר הפיינל-פור את מכבי ת"א. רק שחקן אחד מתוך העשרה שלובשים בגדים אדומים ושותפו במשחק, נולד ברוסיה. המאמן הוא איטלקי (אטורה מסינה) וגם שניים מהעוזרים שלו מגיעים מאיטליה. על הקבוצה הזאת נשפכים באותה שנה בסביבות 50 מיליון דולר. הקבוצה היקרה אי פעם בכדורסל האירופי.

אבל תוך 14 חודשים ההוריקן הכלכלי שינה לחלוטין את הקבוצה ששלטה באירופה בשנים האחרונות. למרות שהצליחה להחזיק מעמד בתוך משבר כלכלי שמחק חלק מהקבוצות ברוסיה, והגיעה שוב לגמר האירופי - הרביעי שלה ברציפות - סגנית אלופת אירופה חזרה להיות קבוצה רוסית, כמעט פרופורציונאלית. היא תגיע לישראל עם מאמן רוסי חסר ניסיון (יבגני פשוטין, עונה שנייה כמאמן ראשי), והסגל שלה כולל 10 שחקנים ילידי רוסיה.

החזרה של צסק"א לרמה כלכלית של לפני 5 שנים היא לא רק הסיפור של סגנית אלופת אירופה. אלא של כל הכדורסל הרוסי. זה היה הייפ קצר שנמשך שנתיים-שלוש, שמשך את אירופה בצורה דרסטית כלפי מעלה. מה שהחל בעונה הקודמת עם קבוצות שנאלצו לשחרר שחקנים יקרים במהלך העונה, נמשך בקיץ: 3 קבוצות רוסיות התפרקו, ובמקום 12 קבוצות יצאה הליגה הרוסית לדרך עם 9 קבוצות בלבד. התנועה של השחקנים והמאמנים הזרים לרוסיה כמעט נפסקה - אם את העונה הקודמת החלו ברוסיה בסביבות 65 שחקנים זרים, כולל כמה שחקני NBA, את העונה הזאת פתחו שם רק 30 זרים. דינמו מוסקבה, שהצליחה לשרוד אחרי עונה בה נאלצה להיפרד מדייויד בלאט ודן שמיר, פתחה את העונה עם סגל של 11 שחקנים, כולם רוסים.

אין כסף, אין שפה

"למרות המשבר שאליו נכנסו הקבוצות ברוסיה, צריך להבדיל בין צסק"א וחימקי מוסקבה לבין יתר הקבוצות", אומר דן שמיר, שעבד בעונה הקודמת כעוזרו של דייויד בלאט בדינמו מוסקבה, ומאמן השנה את בני השרון. "בצסק"א עדיין התנאים טובים מאוד. זה מועדון סופר-מקצועני, והתנאים שם קרובים מאוד לתנאים של קבוצת NBA. השחקנים שלהם גרים בסביבה מאוד טובה ברוסיה. קבוצות בסדר הגודל של צסק"א יוצאות מטרמינל פרטי לטיסות, וכדי לחסוך זמן הן משתמשות בטיסות צ'רטר שהן שוכרות במיוחד למשחק, ממש כמו ב-NBA".

שמיר, שחווה את הקריסה של הכדורסל הרוסי על בשרו, מספר ל"גלובס" איך זה נראה מקרוב. "בשנים האחרונות היו ברוסיה השחקנים הכי טובים והכי יקרים באירופה. כשאנחנו בנינו את הקבוצה בדינמו, לא ממש התחשבנו בכסף. אמרו לנו בהנהלה שאם נחתים שחקן איקס שהוא יקר, אז לא יישאר כסף להחתמות אחרות. אבל בפועל החתמנו שחקנים והחתמנו, ותמיד היה עוד ועוד כסף ולא הוגבלנו בכלום. בדיעבד מתברר שכסף לא היה והכל קרס".

* מתי הבנתם שאין כסף?

"כבר אחרי המשכורת הראשונה שלא קיבלנו. ברוסיה נהוג למשוך שחקנים על-ידי זה שמשלמים להם חלק גדול מאוד מהכסף כמקדמה. אצלנו שחקנים לא קיבלו את המקדמות, ובהמשך גם לא את המשכורות. מבחינה אישית, זה היה ניסיון יוצא מן הכלל לאמן שם, אבל לצערי זה נגמר לא טוב - לא קיבלתי את הכסף, ופחות או יותר עבדתי במחירי עלות".

שמיר מסביר כי "למרות שידוע שיש ברוסיה בעיה של כסף ושל תשלומים, הפיתוי הכספי בשנים האחרונות היה עצום. ג'י.אר הולדן, לפני שהגיע לרוסיה, היה שחקן של 70 אלף דולר, והיום בצסק"א הוא שחקן של 3 מיליון דולר. קלי מקארתי, ששיחק ב-80 אלף דולר בירושלים, הוא היום שחקן של חימקי ב-1.2 מיליון דולר. קשה מאוד לבוא לשחק ברוסיה. מלבד מוסקבה רוב הערים הן לא ערים אירופאיות והדבר היחיד והפיתוי זה כסף. כל עוד היה כסף, הגיעו המון מוחות כדורסל ומאמנים מבחוץ ושחקני NBA, אבל ברגע שהכסף נגמר זה נפסק בין-לילה".

שמיר מבדיל בין צסק"א וחימקי לבין יתר הקבוצות ברוסיה. "צסק"א זה מועדון מאוד מסודר וגם המשבר השאיר אותם על הרגליים. חימקי היא קבוצה שבנתה את עצמה בתקופה שהיה כסף, כדי לחכות לרגע שתקבל מקום ביורוליג. השנה הם הצליחו להיכנס ליורוליג, מה שגרם להם להמשיך את הפרויקט ולא לצמצם. חימקי היא קבוצה שמקבלת המון כסף מתמיכה ציבורית, דווקא בזכות העובדה שהיא מחוץ למוסקבה. מוסקבה מוקפת במעין טבעת שנקראת 'מקאד' - כל מי שבתוך הכביש הזה, שזה בסביבות 100 קילומטר, נחשב בתוך שלטון מוסקבה. כל מי שמחוץ לטבעת נחשב כ'מוסקבה ריג'יון' שזו עירייה נפרדת עם תקציבים משלה. והעירייה הזאת מימנה את חימקי עם הרבה מאוד כסף והצליחה להשאיר אותה עם תקציבים די גדולים".

תוכנית התייעלות נרחבת

בחזרה לצסק"א. האירוע הכי מהותי בשינוי שעוברת האלופה הרוסית הוא ההחלטה של הספונסר העיקרי, ענקית המתכות נורילסק ניקל, לצמצם משמעותית את התמיכה בקבוצה. למרות שמדובר בחברה שהכניסה בששת החודשים הראשונים של השנה 4 מיליארד דולר, החליטו בחברה לקצץ בהקצאות לספורט שמהן נהנו קבוצות הכדורסל, הכדורגל וההוקי. המיליארדר מיכאיל פרוחורוב, שהיה בעל אחזקות בנורילסק ניקל, הוא מאוהדי הקבוצה הכי משמעותיים ומאלו שדאגו שנורילסק תמשיך ותתמוך. השינוי ביחס של נורילסק כלפי צסק"א החל פחות או יותר במקביל לרגע שבו מכר פרוחורוב את חלקו בחברה. לפני כחודשיים, בעוד צסק"א שוברת את הראש מאיפה לגייס כסף, פרוחורוב הודיע על ההסכם לרכישת ניו ג'רזי נטס. מהלך שגרר לא מעט ביקורת ברוסיה נגדו.

במועדון החלו בתוכנית התייעלות נרחבת. כדי לסגור חלק מהבור, הצליחו להחתים שני ספונסרים גדולים - חברת התקשורת רוסטלקום וחברת תעופה מקומית - בסכומים גבוהים יחסית לאלו שהיו מקובלים. כדי לחסוך בהוצאות, ערב פתיחת היורוליג לנשים הודיעה צסק"א כי היא מבטלת את השתתפותה של הקבוצה במפעל. בראיון ל"ספורט אקספרס" בחודש שעבר אמר נשיא צסק"א, אנדריי ואטוטין, כי התקציב השנה יירד ב-25%-30%.

לראשונה מזה שנים, הקיץ אחרון התנהל בתחושה של לא לקנות מכל הבא ליד. רוב ההחלטות הפרסונאליות לא היו קשורות לכדורסל, אלא בשל אילוצים כלכליים. באותו ראיון הודה ואטוטין כי 80% מהתקציב של הקבוצה מופנה לשכר שחקנים, אבל גם הם נדרשו לתת יד למהלך הצמצומים. "ישבנו עם כל השחקנים והסברנו להם את המצב. יש שחקנים שהסכימו לקצץ בחוזים שלהם ב-25%".

הקיצוץ היה גם בפינוקים. קיצוצים ברכבים של השחקנים, הדירות הפכו לצנועות מעט יותר. צסק"א גם גילתה לראשונה איך הגלגל מתהפך - אחרי שבשנים האחרונות היא לקחה שחקנים לכל הקבוצות הגדולות באירופה כששילמה דמי שחרור נדיבים, היא איבדה את ארזם לורבק, אחד השחקנים הכי משמעותיים וטובים שלה, לטובת הכיס העמוק של ברצלונה.

העסק רחוק מלהתפרק

הנטייה היא לחשוב כמובן שהעסק מתפרק, ומכבי הולכת לטייל ביום חמישי בנוקיה מול צסק"א. אבל גם תהליך ההצטמצמות השאיר לא מעט מהקבוצה שטחנה את אירופה בחמש השנים האחרונות. בצסק"א עדיין משחקים שלושה מהשחקנים המשמעותיים והטובים באירופה - ג'י.אר הולדן, טראג'ן לנגדון וריימונאס שישקאוסקאס. "בלי לנגדון וסמודיש הם קבוצה בינונית מאוד, ובגלל זה הם גם הפסידו במחזור הקודם בבית לרומא", אומר שמיר. "אבל עכשיו לנגדון חזר מפציעה, וביחד איתו ועם שישקאוסקאס וחרייפה - אלו שלושה שחקנים שהם הכי טובים בעמדה שלהם".

לגנדון חזר בשבת האחרונה למשחק בליגה המזרח אירופית מול מריופול האוקראינית, והוביל את צסק"א עם 22 נקודות. לסמודיש עדיין מחכים. כשהוא יחלים, מי שיסתכל טוב יראה שחלק עיקרי מהגרעין שהוביל את צסק"א בשנים האחרונות עדיין נשאר.

"עם כל הבעיות הכלכליות ולמרות שהם מקרטעים בפתיחת העונה, זו עדיין קבוצת הגנה טובה ויכולה לנצח כל קבוצה באירופה. גם בסגל הנוכחי שלהם, עם הפצועים, הם יכולים לנצח את פנאתינייקוס, ברצלונה וריאל מדריד", אומר שמיר. "לכן הם יכולים לנצח גם את מכבי".