בכיר בפימקו: "ראלי מחצית השנה האחרונה לא יחזור בקרוב"

ג'ו מקדוויט, מנכ"ל הפעילות האירופאית של פימקו: "ארה"ב תצמח בקצב נמוך ממקומות אחרים בעולם" ■ בכיר בדויטשה בנק: "על הדולר אנחנו דוביים בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הוא מאוד מעניין"

"אנחנו בצומת קריטי בו השוק מנסה להבין אם אנחנו הולכים למשהו שמזכיר את העולם הישן, או שאנחנו הולכים לסביבה שלא ראינו עד היום, ולכן צפויה עוד תנודתיות גבוהה בהמשך, וארה"ב הולכת לצמוח בקצב נמוך ממקומות אחרים בעולם". זו התחזית הפסימית של ג'ו מקדוויט, מנכ"ל פימקו אירופה.

פימקו, נזכיר, היא חברת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, שמנהלת נכסים בהיקף של 940 מיליארד דולר, ומזוהה בעיקר עם ביל גרוס, מייסד החברה ומנהל ההשקעות הראשי שלה.

מקדוויט הציג את המלצותיו למשקיעים בכנס תחזיות שקיים מרכז קיסריה לשוק ההון וניהול סיכונים. לדבריו, "יש אנשים בשוק שעדיין מאמינים שאנחנו במהלכו של המסע בחזרה לרמות המחירים הנורמליות הישנות. אנחנו, בפימקו, טבענו מטבע לשון חדש, 'הנורמלי החדש', כדי להמחיש את ההערכה שלנו שלא נוכל לחזור לאותן רמות מהעבר.

"לכן אל תבנו על כך שבחודשים הקרובים תראו מה שראיתם במחצית השנה האחרונה. השווקים המתעוררים נהנים מתנאים נוחים היום, כמו מאגרי מזומנים וכלכלות במצב טוב למדי. הן במקום טוב כדי לשרוד את המשבר, ויש להן את הכלים לקזז את החולשה בכלכלה הגלובלית".

מקדוויט אף התייחס לסיכונים אליהם המשקיעים צריכים להיערך, ובראשם - התערבות הממשלות בשווקים. "הממשלות יעשו כמה דברים נכון וכמה דברים לא נכון. צריך לבחון מתי יתחילו העלאות הריבית, מתי הממשלות ימשכו בחזרה את תוכניות הסיוע שלהן. סיכון נוסף הוא סטגפלציה (שילוב בין מיתון לאינפלציה), וזהו מקום רע להיות בו".

"מזערו סיכונים"

לדברי מקדוויט, "על המשקיעים להמשיך לחפש הזדמנויות בשוק. אנחנו, בפימקו, התחלנו באחרונה למזער סיכונים בתיקים, כי אנחנו רואים מהמורות בדרך ואנחנו גם רוצים שיהיו לנו ביד מזומנים כדי לנצל הזדמנויות שיצוצו בעתיד.

"אנחנו ממליצים להשקיע במקומות בהם הממשל משקיע. הממשל רוכש היום מוצרים מגובי משכנתאות והלוואות, ואנחנו מעדיפים לרכוש את אותם מוצרים על פני רכישה של אג"ח ממשלתיות. אנחנו מעדיפים לא להיכנס לשוק האג"ח זבל (High yield) היום. אנחנו מאוד שמרניים בתחום הזה, למרות שאם היינו נכנסים אליו לפני מספר חודשים היינו מורווחים במידה יפה כיום.

"אני מציע למשקיעים לנסות יותר להכליל את התחזיות לעתיד בהקצאת הנכסים של תיק ההשקעות, ולא לצפות שמה שהיה בעבר הוא מה שיהיה ב'נורמלי החדש'. עליהם לצפות לתשואות נמוכות יותר, ולקחת בחשבון את השפעות האינפלציה".

העולם בוחן מחדש את תמחור השוק

פרופ' קובי בודוך, ממרכז קיסריה במרכז הבינתחומי הרצליה, גיבש את המלצותיו על סמך התנהגות מדד הפחד (VIX). "כשמסתכלים על מדדי הסיכון השונים בחודשים האחרונים, רואים שהעולם לכאורה חוזר למצב נורמלי, לפחות עד לפני מספר ימים.

"מה שגרם לנו להיות סקרנים הוא לא רמת ה-VIX אלא השונות של המדד מדי יום. מה עושים כשהתנודתיות על השוק האמריקני עולה לרמה של 30%, 40% ולפעמים 50%? אין פה מצב של חוסר ודאות לגבי השאלה האם המצב יהיה טוב או רע, אלא האם אנחנו הולכים לקראת ארמגדון או שנחמוק ממנו.

"ניתן להסיק שהעולם חוזר לדון מחדש בשאלה אם השוק מתמחר יותר מדי את התרחיש הטוב - כלומר, האם אנחנו רואים פה Green shoots (אינדיקציות להתאוששות כלכלית) או Yellow weeds.

"לפיכך, המסקנות שלי למנהלי ההשקעות הן, שבסביבה הנוכחית עדיף להיות בפוזיציית לונג על אפיקי השקעה כמו ה-TIPS (אג"ח של ממשלת ארה"ב צמודות מדד), אג"ח קונצרניות וסחורות. מנגד, הייתי ממליץ על שורט באג"ח ממשלתיות ארוכות, במניות - בעיקר פיננסים, וכן על הדולר".

אופטימיות ביחס לדולר

ומה לגבי הדולר? בילאל חאפיז, ראש מחלקת המט"ח הגלובלית בדויטשה בנק, אמר כי בבנק "אנחנו דוביים באשר לדולר בטווח הקצר, ומעריכים שהאירו יתחזק עד סוף השנה, אבל השאלה היא לאן הדולר ימשיך ללכת בשנה הבאה. בטווח הארוך, הדולר מאוד מעניין".

לדבריו, שלושה גורמים משפיעים על שינוי מגמה בדולר: מחירו, מאזן התשלומים של ארה"ב ורמות הריבית בארה"ב. "שילוב של שלושתם יביא להתחזקות של הדולר", הוא אומר. לאיזה כיוונים מושכים הפקטורים הללו כיום?

"היום אנחנו במקום בו שניים משלושת הגורמים נמצאים בשוק. הדולר מתומחר בשווי חסר בעולם. כשהאירו יגיע ל-1.55 דולר, כפי שאנחנו מעריכים שיקרה בסוף השנה, שווי הדולר יהיה בחסר מהותי. זה מצב שבו אנשים עוד עלולים לטוס מכל העולם לניו-יורק כדי לעשות את הקניות שלהם.

"כמו כן, הריבית לא צפויה לעלות בקרוב. לקראת סוף 2010 הגורם הזה גם עשוי להשתנות, ולכן אנחנו אופטימיים באשר לדולר בשנה הבאה".