3 שנות השעיה לעו"ד שהחתים אשה אנאלפביתית על ייפוי-כוח

עו"ד בהיג עוייד החתים את שכנתו האנאלפבתית והלוקה בנפשה על ייפוי-כוח כללי לצורך מכירת מקרקעין שבבעלותה, מבלי שהסביר לה את משמעות חתימתה

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורו של עו"ד בהיג עוייד על החלטת בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין, שגזר עליו 3 שנות השעיה בפועל מהמקצוע, לאחר שהחתים את שכנתו האנאלפבתית והלוקה בנפשה על ייפוי-כוח כללי לצורך מכירת מקרקעין שבבעלותה, מבלי שהסביר לה את משמעות חתימתה.

עו"ד עוייד הגיע לבית השכנה עם עו"ד בנו גנות, עימו חלק משרד בחיפה, ושהיה מושעה מהלשכה באותה עת. גנות אמור היה לאשר כנוטריון את חתימת השכנה. בעדותו אמר גנות: "מה שזכור לי שהיא כל הזמן הנהנה בראשה... כל הזמן אמרה 'כן' עם הראש".

בית הדין המשמעתי המחוזי בחיפה גזר על עוייד רק 4 חודשי השעיה בפועל, לאחר שהרשיעו בעבירות של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין ואי-שמירה על כבוד המקצוע. עוייד עירער על הרשעתו לבית הדין הארצי, ואילו ועד מחוז חיפה בלשכה עירער על קולת העונש.

אחד מחברי בית הדין הארצי סבר כי יש להחמיר בעונשו עד כדי 5 שנות השעיה בפועל, וזאת בין היתר לאור גיליון הרשעותיו המשמעותיות. ואולם, בדעת רוב קבעו שני החברים האחרים כי עונשו יוחמר ל-3 שנות השעיה. עוייד עירער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

השופט צבי סגל ציין כי אותו הנהון בראש עליו העיד עו"ד גנות "אומר דרשני, שמא המהנהן פועל אך מתוך מבוכה גרידא שביסודה חוסר הבנה ובלבול מוחלט, ואין להקיש ממנו אודות הסכמה מחושבת מדעת, לא-כל-שכן עת עסקינן בייפוי-כוח כללי וגורף, בגדרו אצורה משמעות רבה ומרחיקת לכת. גם הנהון חוזר ונשנה הינו תמוה ומעורר חשד באשר למשמעותו המוחלטת והאפשרות להסתמך עליו כסימן להסכמה".

סגל הוסיף כי עוייד הבין כי השכנה אינה יודעת לכתוב בשעה שחתמה על ייפוי-הכוח בטביעת בוהן, לא שאל שאלות, תוך שתרגם את ייפוי-הכוח באופן חלקי את "עיקר הדברים" כלשונו. לא בכדי העיד עוייד: "באותו רגע זה לא נראה לי לא בסדר, אבל היום בדיעבד אני לא מרגיש בנוח".

סגל דחה את הערעור וקבע כי בצדק החמיר בית הדין הארצי בעונש שגזר בית הדין המחוזי, "שנטה לקולא באופן בלתי סביר".

ההשעיה תיכנס לתוקף החל ב-1 בינואר 2010. (על"ע 7004/09).