רוביני: "הזהב יזנק ל-2,000 דולר? שטויות במיץ עגבניות"

רוביני בתגובה לתחזית של ג'ים רוג'רס: "יכול להיות שהזהב יגיע ל-1,100 דולר או ל-1,500 דולר לאונקיה, אבל 2,000 דולר זה שטויות" ■ מדד מחירי הקומודיטיס למסירה מיידית של סטנדרד אנד פור'ס וגולדמן זאקס זינק ב-47% מתחילת השנה הנוכחית

נוריאל רוביני, הכלכלן שצפה את המשבר הכלכלי העולמי, כינה "שטויות במיץ עגבניות" את תחזיתו של המשקיע ג'ים רוג'רס שמחיר הזהב יוכפל ל-2,000 דולר לאונקיה. "אין שום אינפלציה או מצב של 'כמעט שפל כלכלי', שיזניקו את מחיר הזהב לרמה כה גבוהה", אמר אתמול (ד') רוביני בכנס על קומודיטיס בניו יורק.

לדבריו, אם יתפתח שפל עמוק, ו"משקיעים ירכשו קופסאות שימורים ויסתתרו בצריפי עץ, יכול להיות שבתרחיש כזה יהיה צורך בקצת זהב". רוביני העריך עוד כי "יכול להיות שהזהב יגיע ל-1,100 דולר או ל-1,500 דולר לאונקיה, אבל 2,000 דולר זה שטויות".

רוג'רס, שצפה את תחילת ההתאוששות במחירי הסחורות ב-1999, אמר אתמול (ד') בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג שרוביני טועה לגבי הסיכויים להיווצרות בועות בשוק הזהב ובמניות השווקים המתעוררים. לדבריו, מחיר הזהב יוכפל בעשר השנים הבאות.

מדד מחירי הקומודיטיס למסירה מיידית של סטנדרד אנד פור'ס וגולדמן זאקס זינק ב-47% מתחילת השנה הנוכחית. מחיר הנפט נסק ב-80% ומחיר הזהב קפץ ב-23%.

רוביני, פרופסור באוניברסיטת ניו יורק ויו"ר חברת המחקר והייעוץ רוביני גלובל אקונומיקס, שב ואמר בנאום שנשא בכנס בניו יורק, כי מחירי הנכסים עלו "יותר מדי, מוקדם מדי, ומהר מדי". לדבריו, "על בסיס רכיבי היסוד של היצע וביקוש, קשה מאוד למצוא הצדקה לעליה במחיר הנפט מ-30 דולר ליותר מ-80 דולר לחבית".

לדבריו המחירים הם "חלק" מבועה. הוא הסביר כי אם יתרמו הגבלות פוזיציה בסחר בנפט לצמצום התנודתיות, הן עשויות להועיל, מכיוון שלתנודות במחיר הנפט יש השפעה "הרסנית" על הכלכלה העולמית.

ב-2006 צפה רוביני את המשבר הפיננסי שהוביל את המערכת הפיננסית בעולם לדווח על הפסדי אשראי ומחיקות שווי נכסים בהיקף כולל של 1.6 טריליון דולר.