ברקליס צופה שינוי כיוון בדולר בעולם - אך היחלשות מול השקל

(עדכון) - כלכלני בנק ההשקעות פרסמו "מפת דרכים" לדולר וצופים התחזקותו בעולם ב-2010 - אך לא בישראל ■ בינתיים, יתרות המט"ח של ישראל בשיא של 61 מיליארד ד'; פישר רכש באוקטובר 1.2 מיליארד דולר

יתרות המט"ח של ישראל המשיכו לתפוח גם בחודש אוקטובר. מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל עולה, כי יתרות המט"ח עלו ב-1.233 מיליארד דולר בחודש החולף והגיעו לרמת שיא של 61.19 מיליארד דולר בסך הכל.

כמו בכל חודש בשנה וחצי האחרונה, עיקר הגידול ביתרות המט"ח נבע מרכישות הדולרים של בנק ישראל. כזכור, בנק ישראל מתערב באופן אקראי בשוק המט"ח ורוכש דולרים מעת לעת מבלי לדווח על הסכומים. אולם מדי חודש, כאשר מפרסם הבנק את יתרות המט"ח שלו, ניתן לדעת בוודאות כמה הוא רכש בחודש החולף. מהנתונים שפרסם היום הבנק עולה, כי בחודש אוקטובר קנה בנק ישראל 1.274 מיליארד דולר.

2 גורמים נוספים שתרמו לגידול ביתרות המט"ח הם שערוך יתרות המט"ח שתרם 339 מיליון דולר והסקטור הפרטי שתרם 22 מיליון דולר לגידול ביתרות באוקטובר. מנגד, העברות הממשלה לחו"ל הביאו לקיטון של 402 מיליון דולר ביתרות המט"ח.

הדולר איבד 0.4% מערכו מול השקל בחודש אוקטובר, כאשר מול האירו הוא התחזק בשיעור דומה באותו חודש.

ברקליס מציג: "מפת הדרכים" לדולר

מאז חודש מארס, אז החל הראלי בשוקי המניות, נחלש הדולר בכ-19% מול האירו ובכ-11% מול השקל. ההתאוששות הכלכלית שבאה לידי ביטוי בשיפור בנתונים הכלכליים שפורסמו בארה"ב ובשאר העולם הציתו את העליות בשוקי המניות. בהינתן הריבית האפסית בארה"ב ובמדינות המערב, החל התיאבון לסיכון של המשקיעים לגדול והם הסיטו את הרי המזומנים מאפיקים בטוחים כגון הדולר ואגרות החוב הממשלתיות ולעבר אפיקים מסוכנים יותר כדוגמת המניות. אך יש מי שמאמין שהסיפור של שנת 2010 יהיה שונה לחלוטין - וכי תהיה זו השנה של הדולר.

בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל מעריך כי ב-2010 ישנו הבנקים המרכזיים בעולם המערבי את המדיניות המוניטרית שלהם, הריביות יתחילו לעלות והדולר יתחזק. כזכור, בשבוע שעבר הותיר הפדרל ריזרב את הריבית בארה"ב ברמה של 0-0.25% ואמר כי הריבית תיוותר אפסית למשך "תקופה ממושכת". גם בברקליס מעריכים כי בחודשים הקרובים תיוותר הריבית בארה"ב על כנה, וכי הנתונים הכלכליים ימשיכו להיות טובים יחסית ויתמכו בהמשך הנהירה לאפיקים מסוכנים ומכאן שהדולר ייחלש. הם מעריכים כי הצמד אירו-דולר יגיע ל-1.52 ד' לאירו בטווח של 3 החודשים הקרובים, לעומת 1.48 היום.

אך בברקליס, שעמדתם הדובית על הדולר ידועה זה מכבר, מביטים לשנת 2010 וצופים שינוי באופק. בסקירת מט"ח מיוחדת ששיגר בנק ההשקעות ללקוחותיו בחו"ל, אשר הגיעה לידי "גלובס", נכתב כי "יש לנו סיבה טובה להאמין שהריביות לטווח הארוך יתחילו לעלות בקרוב ובאופן משמעותי".

האנליסטים מדברים על הריביות בשוק אגרות החוב האמריקני, אשר יקדים להערכתם את השינוי הצפוי בריבית ה'פד'. במילים אחרות, הם צופים שה'פד' יתחילו להעלות את הריבית לטווח הקצר בשנה הבאה, אך שוק האג"ח הממשלתיות עוד לפני כן והריביות על אגרות החוב יתחילו לעלות. מהלך זה צפוי למשוך שוב משקיעים לעבר האג"ח הממשלתיות - ומכאן שהדולר יתחזק.

"ההשפעה על הדולר תהיה חיובית", אומרים האנליסטים. "תשואות גבוהות יותר על אגרות החוב הממשלתיות תעודד את מימון החוב של ארה"ב (בדרך של גיוסי אג"ח - ע.ב.י); תשואות גבוהות יותר יסייעו לשמור על הכסף בבית; ולבסוף - תשואות גבוהות יותר יביאו להקטנת התיאבון לסיכון ויבליטו את מעמדו של הדולר כמקום מפלט. אלה הסיבות שבגינן אנו סבורים כי הדולר יתחזק ב-2010, לפחות במחצית הראשונה של השנה. אנו צופים שהצמד אירו-דולר יגיע לרמה של 1.45 ד' לאירו בטווח של שנה מהיום".

מעניין (ואולי אף תמוה) לציין כי העמדה השורית של ברקליס על הדולר בעולם לא מונעת ממנו להמשיך להחזיק בשער יעד של 3.5 שקלים לדולר בתחזית שלו למטבע הישראלי לטווח של השנה הקרובה, למרות שהקורלציה בין המסחר בדולר בעולם ובין השקל ידועה זה מכבר.

[לאתר המט"ח]