מי משגיח על הילדים שלכם?

למרות תנאי הסף החדשים: למחצית מנהלות המעונות שבפיקוח, אין אפילו תעודת בגרות

אם אתם שולחים את הילדים שלכם לאחד המעונות המפוקחים על ידי משרד התמ"ת, כלומר למעונות של נעמ"ת, החברה למתנ"סים, ויצ"ו, אמונה וכדומה, כדאי לכם לדעת כי בשנת 2006 אימץ התמ"ת מסקנות מרחיקות לכת ששינו את תנאי הסף של קליטת עובדים ב-1,717 המעונות שבפיקוח, בהם נמצאים 78 אלף ילדים, נכון לאשתקד.

בין המסקנות החשובות שעלו נקבע כי מנהלת מעון יום צריכה להיות בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך - או לחילופין בעלת תואר ראשון בחינוך כללי, פסיכולוגיה או עבודה סוציאלית. יחד עם ההשכלה הרלוונטית, נקבע כי מנהלת המעון חייבת לעבור "קורס ניהול מסגרת לגיל הרך", מטעם התמ"ת. ללא תנאי הסף הללו, כך קבעה הוועדה, לא יינתן למעון רישוי.

ואולם, למרות שכבר עברו למעלה משלוש שנים, מסקנות הוועדה לא יושמו עד היום. במשרד התמ"ת מאשימים את משרד האוצר בכך שהתנגד לחלק ממסקנות הוועדה בשל החשש מ"השפעות רוחב" שיחייבו בעתיד תוספת תקציבית לאגף המעונות במשרד. גורמים בתמ"ת מציינים עוד כי ממשלת אולמרט אמנם אימצה את המסקנות, "אך בינתיים התחלפה הממשלה".

כדי להבין עד כמה מרחיקות לכת המלצות הוועדה, מומלץ לעיין בנתונים שאסף משרד התמ"ת בשנת 2007, המתפרסמים היום לראשונה. כך למשל, רק 42.2% ממנהלות המעונות עומדות בתנאי הסף שקבעה הוועדה ואילו 11.4% "מתקרבות לתנאי הסף". למעשה, מרביתן של המנהלות שלא למדו לתואר ראשון, כלל אינן מחזיקות בתעודת בגרות, ורבות מהן בעלות הכשרה של קוסמטיקאית או מזכירה. בדו"ח שנכתב על ידי דבורה פריד, רונית הריס ואסנת פיכטלברג-ברמץ ממנהל המחקר בתמ"ת, נאמר: "יכולתן להשלים השכלה אקדמית מוטלת בספק".

מסיבה זו, אומר היום ל"גלובס" ראש מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, בני פפרמן: "בפיילוט שבנינו נקבע שהאכיפה המיידית של תנאי הסף תיושם במעונות חדשים בלבד. לגבי מעונות קיימים, זהו תהליך אופרטיבי מסובך שנצטרך לחשוב עליו, אבל אני בטוח שבעוד 10-15 שנה המערכת תיראה אחרת".

ספק אם ניתן לחייב מנהלת מעון ותיקה לרכוש כעת השכלה גבוהה, אולם נראה כי אין סיבה שמנהלות אלה לא יעמדו בתנאי הסף השני - קרי מעבר קורס בניהול מעון. על פי הממצאים, רק 54.5% ממנהלות המעונות שבפיקוח עברו קורס כזה. במעונות המפוקחים במגזר החרדי המצב מעט טוב יותר, ואילו במגזר הערבי הוא נמוך מהממוצע הכללי. החדשות הטובות הן שנמצא שיעור גבוה של מעונות בהם מתקיימות השתלמויות למנהלות, אולם הן לא נערכו על פי התדירות שקבעה הוועדה.