ישראל תוביל תהליך למניעת סחר ביהלומי דמים ב-2010

לתפקיד יו"ר התהליך מונה בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ וראש חטיבת הפעילות הבינלאומית של התמ"ת ■ התמ"ת: בתוך שבע שנים הצליח תהליך קימברלי למזער הסחר ביהלומי מריבה מ-15% מהסחר ביהלומי גלם לפחות מ-1%

התפתחות חשובה בענף היהלומים הישראלי: מדינת ישראל קיבלה את הובלת תהליך קימברלי, למניעת סחר ביהלומי דמים, בשנת 2010.

"ישראל גאה לעמוד בראש תהליך זה, אשר אין שני לו בהשפעתו על פרנסתם וזכויותיהם של מיליוני בני אדם", אמר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר. לדבריו, "קבלת תפקיד היו"ר מהווה הכרה בחשיבותה של תעשיית היהלומים הישראלית לסחר הבינלאומי ביהלומים".

בכינוס השנתי הבינלאומי של 'תהליך קימברלי', שהתקיים בסוף השבוע בנמיביה, נכנס לתפקיד יו"ר התהליך, בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ וראש חטיבת הפעילות הבינלאומית של משרד התמ"ת. לדברי הירש, מדובר באחריות כבדה.

שמואל מרדכי, המפקח על היהלומים והממונה בישראל לתהליך קימברלי, אמר כי ישראל תוביל מהלך להקמת ועדת בוררות שתאפשר יישוב מחלוקות הנוגעות להחלטות תהליך קימברלי. זאת, על מנת לאפשר לתהליך לתת מענה לסוגיות העולות מדי פעם ופעם.

בתמ"ת מציינים, כי ישראל היא ממייסדי תהליך קימברלי והייתה שותפה ערה לעיצובו. ישראל גם הייתה המדינה שהנפיקה את תעודת קימברלי הראשונה בשנת 2003.

ערוץ מימון לטרור

תהליך קימברלי החל לפעול בשנת 2003, לאחר דיונים שנמשכו כשלוש שנים. הוקם פורום של נציגי מדינות מפיקות ומדינות סוחרות ביהלומים, אשר מהווה מערכת לפיקוח על הסחר ביהלומי גלם. זאת, במטרה למנוע סחר ביהלומי מריבה ושימוש בכספים המתקבלים כתמורה ליהלומים אלה למימון פעילות ארגוני מחתרת, לסחר בנשק, להפיכות בממשלים חוקיים ולפעילות הפוגעת בזכויות האדם ובאזרחי חלק מהמדינות המפיקות יהלומי גלם.

בתמ"ת טוענים כי בתוך שבע שנים הצליח תהליך קימברלי למזער את הסחר ביהלומי מריבה מ-15% מהסחר ביהלומי גלם לפחות מ-1%.

התעשייה נחתכה בכ-50%

המשבר הכלכלי העולמי לא פסח על הסחר הישראלי ביהלומים. יצוא יהלומים (מלוטש וגלם) הסתכם בחודשים ינואר-ספטמבר 2009, לפי נתונים מקוריים, ב-3.9 מיליארד דולר, צניחה של 54% לעומת 8.5 מיליארד דולר באותם החודשים אשתקד.

יבוא יהלומים (גלם ומלוטש) הסתכם בתשעת החודשים ב-3.1 מיליארד דולר, לעומת 7.4 מיליארד דולר בחודשים המקבילים. עם זאת, מציינים בתמ"ת, כי בחודשים האחרונים ניתן לזהות התאוששות בסחר ביהלומים, אשר מובילה להערכה כי בסוף השנה תהיה הירידה בהיקף הסחר מתונה מ-50%.