אי.בי.אי: "רכישת רציופארם ע"י טבע הגיונית"

הרכישה תאפשר לה להשיג דריסת רגל בגרמניה ■ נתלי גוטליב אנליסטית באי.בי.אי: "אם טבע תרכוש את רציופארם, היא תצטרך לחתוך בבשר החי, כיוון שרציופארם היא חברה בעלת מבנה עלויות כבד''

בסוף השבוע דווח בגרמניה על התקדמות במכרז לרכישת חברת התרופות המקומית רציופארם. דיווחים אלה מצביעים על התעניינות ערה ומספר רב של הצעות לרכישת החברה, שבבעלות משפחת מרקל, ונמצאת על המדף מאז שאדולף מרקל התאבד בתחילת השנה בשל הפסדים שספג. תג המחיר שנקבע לחברה הוא כ-3 מיליארד אירו, ועל פי הערכות, לצד קרנות פרייבט אקוויטי מתמודדות על הרכישה גם פייזר וטבע.

בשבוע שעבר, במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדו"חות הרבעוניים, סירב מנכ"ל טבע, שלמה ינאי, להתייחס לאפשרות שטבע תרכוש את רציופארם. "אני לא רוצה להתייחס לחברות ספציפיות", אמר ינאי. "רכישות הן חלק מאסטרטגיית הצמיחה שלנו. אנחנו בוחנים את התעשייה כחלק מהביזנס היומיומי שלנו, ונמשיך לרכוש חברות שיש להן התאמה אסטרטגית, ושיוכלו לתרום לרווח תוך זמן קצר".

האנליסטית נתלי גוטליב מאי.בי.אי מציינת שרציופארם היא חברה בעלת מבנה עלויות "כבד", שמעסיקה עובדים רבים בשיווק ומכירות, ולכן בעבר ההערכות היו שטבע לא תרכוש אותה. "אם טבע תרכוש את רציופארם, היא תצטרך לחתוך בבשר החי", אומרת גוטליב. "העניין הוא שלטבע חשוב מאוד להיכנס לשוק הגרמני, שהוא השוק הגנרי הגדול ביותר באירופה, מעל 8 מיליארד דולר, והיו בו שינויים רגולטוריים.

"הגיוני לטבע להשיג דריסת רגל בגרמניה באמצעות רכישת חברה גדולה. מנכ"ל רציופארם התראיין לאחרונה ואמר שהחברה פיטרה 600 עובדים. השאלה היא אם זה הופך אותה למספיק אטרקטיבית לטבע".

*אם מתחרה של טבע תרכוש את רציופארם, איך זה ישפיע על טבע?

"היא תצטרך להשיג דריסת רגל בכוחות עצמה בשוק הגרמני, וזה קשה יותר".

בתוך כך, בארה"ב הצליח הנשיא, ברק אובמה, להעביר בסוף השבוע את רפורמת הבריאות שלו בבית הנבחרים. ההצעה עברה ברוב קטן, וכעת הסנאט צריך לאשר אותה. "הגנריקה תקבל עכשיו תמיכה ועידוד מהרגולטור", אומרת גוטליב.

איך תשפיע רפורמת הבריאות?

אולם ההצעה כוללת גם פן חיובי פחות עבור טבע, בתחום הביוגנריקה (פיתוח תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות). גוטליב מציינת שההצעה הנוכחית מדברת על 12 שנות בלעדיות בשיווק התרופה, בהן לא תהיה תחרות גנרית. "12 שנה זו תקופה מאוד ארוכה, ועד שתרופה ביוגנרית תצא לשוק התרופה המקורית כבר תהיה מיושנת", אומרת גוטליב. עם זאת, לדבריה, טבע מחויבת לפעול בתחום הביוגנריקה ללא קשר לשנות הבלעדיות.

בינתיים, בגנריקה "הרגילה", טקדה היפנית תובעת את טבע על הפרת פטנט של תרופת ה-Rozerem, שמטפלת בנדודי שינה. טקדה טוענת שהפטנט שמגן על התרופה בארה"ב תקף עד 2017. *