גפני הגיש הצעת חוק פרטית שאמורה להוות היטל בצורת משופר

זאת, בעקבות המלצות ועדת הכספים שכוללות העלאת מכסת המים לנפש, התחשבות בציבורים שונים ובהם נכים והארכת משך הדיווח על מספר הנפשות בבית

ישיבה סוערת התנהלה היום (ב') בוועדת הכספים, אבל סופה נקבע למעשה אתמול. אתמול הגיש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הצעת חוק פרטית המכילה מסקנות של ועדת משנה שמינה, כדי לבדוק את הבעייתיות בנושא היטל הבצורת. גפני למעשה הגיש הצעת חוק שנועדה להיות היטל בצורת משופר, על בסיס המלצות שהוצגו היום בפני נציגי ממשלה שונים בדיון של ועדת הכספים.

ההמלצות של ועדת המשנה הוצגו היום בישיבת ועדת הכספים ועיקרן ראשית שיש להקפיא את היטל הבצורת במשך חודשי החורף. זאת, שכן בחודשי החורף לדברי ועדת המשנה אנשים ממילא לא נוטים להשקות גינות ולעשות שימוש עודף במי ולכן אין טעם סתם להקשות על הציבור. עוד המליצו חברי הוועדה, להגדיל החל מ-2010 את מכסת המים לנפש הפטורה מהיטל.

מ-12 קוב לנפש לחודשיים בחוק הקיים ל-16 קוב לנפש לחודשיים. זאת ועוד, מכיוון שאזרחים רבים עדיין לא עדכנו את הרשויות המקומיות על מספר הנפשות המתגוררות בביתם, ניתנה הארכה לנושא הדיווח עד סוף השנה, כשבמקור נקבע שניתן לדווח רק עד סוף אוקטובר שכבר הסתיים.

אחד ההמלצות היא גם לעשות שינוי בחוק כך שיהיה יותר מותאם לצרכיהם של ציבורים שונים, כמו למשל נכים. עד כה נאלצו הנכים - שבמקרים רבים נזקקים לשימוש עודף במים משום המוגבלות הגופנית או הנפשית שלהם - להציג לשם פטור מהיטל בצורת תעודות שונות על אופי הנכות שלהם; כיצד נגרמה ואחוזי הנכות, כשכל זה חתום בידי מנהל מחלקה בבית חולים. על-פי ההמלצות יצטרכו הנכים להביא רק תעודת נכה ולא שום אישור מעבר לכך.

נושא נוסף שעלה בהמלצות הוא מניעת מצב שדייר בבניין משותף, שנוהג בחסכנות בשימושו הפרטי במים, ייאלץ לשלם היטל בצורת רק בגלל שימוש לא חסכוני של הבניין.

הצעת החוק שהגיש גפני אתמול מהווה הוגשה במסגרת תיקוני חקיקה כדי לענות על בעיות שונות שהתגלו בחוק היטל הבצורת, שעבר במסגרת חוק התקציב. על הצעת החוק חתומים חברי ועדת הכספים.

בהצעת החוק ידונו ביום ראשון הקרוב חברי ועדת השרים לחקיקה. נציין, כי נציג של משרד התשתיות אמר שביטול ההיטל כרוך באישור של השר, ושיוחלט על כך רק אם מצב המשקעים בארץ יצדיק זאת, מה שמוקדם מדי לדעת כעת. נציג האוצר שנכח בדיון בוועדת הכספים היום, התנגד להקפאת החוק עכשיו, אבל אמר שהאוצר מוכן לשקול שינויי חקיקה כדי להקל על האזרחים.