פרויקט איסוף נורות ליבון ומעבר לתאורה חסכונית יוצא לדרך

במסגרת הפרויקט שיתקיים לאורך חודשיים נקרא הציבור להחזיר את נורות הליבון הישנות לנקודות איסוף, המפוזרות בפריסה ארצית ברשתות השיווק הגדולות ובחנויות החשמל

לאחר שרוב מדינות המערב החלו לאסור, על פי חוק, שיווק ומכירת נורות ליבון המאופיינות כצרכניות חשמל גדולות, חברת סמיקום לקסיס בשיתוף המועצה לישראל יפה, עיריית תל אביב-יפו ורשתות השיווק, יוצאות בפרויקט "80% פחות" למען צמצום צריכת החשמל הביתית לתאורה.

במסגרת פרויקט זה, אשר יתקיים לאורך החודשיים הקרובים (נובמבר-דצמבר), נקרא הציבור בישראל להחזיר את נורות הליבון הישנות שבביתו לנקודות איסוף, המפוזרות בפריסה ארצית ברשתות השיווק הגדולות ובחנויות החשמל, ולעבור לשימוש בתאורה חסכונית ידידותית לסביבה.

אשל סגל, מנכ"ל המועצה לישראל יפה: "לפרויקט משמעות לאומית של לקיחת אחריות של הציבור על איכות חייו והוא מציע הזדמנות אמיתית לשינוי מהותי ומיידי באופן צריכת האנרגיה. במקום בו הממשלה נכשלה, יש מקום לגופים ציבוריים ומסחריים שיאפשרו לציבור לצמצם את פליטות הפחמן, לשפר את איכות חייו, לחסוך בכסף ולהבטיח אוויר נקי".

המטרה: צמצום פליטת גזי חממה

משה בלסנהיים, מנהל הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל אביב-יפו: "ייעול צריכת החשמל הביתית המוביל להפחתת פליטת גזי חממה הוא יעד חשוב ומרכזי בפרויקט זה. על פי סקר פליטות גזי חממה שנערך לאחרונה על ידי הרשות לאיכות סביבה בעיריית תל אביב-יפו, נפלטים כ-4.5 מיליון טונות פחמן דו חמצני בשנה. כמות זו הנה 6% מסך הפליטות בישראל. נורה בהספק 100 ואט שעובדת 1800 שעות בממוצע שנתי, תייצר פליטה של כ-133.2 ק"ג פחמן דו חמצני בשנה. לפיכך, החלפת מיליון נורות ליבון בהספק של 100 ואט הפועלות 5 שעות ביום לנורות חסכוניות בעלות עוצמת הארה זהה תצמצם את פליטת גזי החממה במעל ל-106 אלף טונות CO2 בשנה".

משה גוב, מנכ"ל סמיקום לקסיס, מסביר: "המעבר לתאורה חסכונית ידידותית למשתמש וחסכונית בחשמל חשוב והכרחי. במסגרת הפרויקט, תשווק סדרת נורות חדשה וידידותית יותר לסביבה ללא כספית נוזלית. את הכספית הנוזלית מחליפה סגסוגת אמלגם. מדובר בסגסוגת מוצקה בטמפרטורת החדר הבטוחה יותר לשימוש. נורות אמלגם HY חסכוניות, מבית יונדאי תאורה, צורכות עד 80% פחות אנרגיה מנורות ליבון ובעלות אורח חיים של עד 8,000 שעות בממוצע".

בתקופת הפרויקט תינתן הנחה בסך 5 שקלים על ככל נורות אמלגם HY חסכוניות לסיוע במעבר מהיר לתאורה חסכונית.

בשנת 2009 נרשמה עלייה חדה של 13% בהיקף השימוש בתאורה חסכונית ביתית בישראל. בסקר ארצי מייצג שנערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, נמצא כי 68% מהישראלים עברו באופן חלקי או מלא לשימוש בתאורה חסכונית. בסקר מקביל שנערך אשתקד נמצא כי 55% מהישראלים עברו לתאורה חסכונית.