גולדמן זאקס סירב לשמש חתם להנפקה של דריפסקה

האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה מרכז מאמצים רבים כדי להנפיק את חברת האלומיניום שלו, רוסאל, בהונג קונג ובפריז עד סוף השנה. בעבר הוא קבע להנפקה את תאריך היעד 19 בנובמבר, אך נאלץ לסגת ממנו.

דריפסקה נמצא בשלבים הסופיים של מו"מ לגיבושה של עסקה לרה-ארגון עם נושים זרים, שלהם הוא חייב 7.3 מיליארד דולר. מקורות המקורבים לחברה אמרו כי העסקה היא תנאי חיוני לעריכת ההנפקה הראשונית לציבור, שהיקפה נאמד ב-1-2.5 מיליארד דולר.

גם אם דריפסקה יעמוד בלוח הזמנים לגיבוש העסקה לפני המועד הסופי של ה-19 בנובמבר, הוא נמצא למעשה במרוץ נגד השעון כדי להשיג - עד סוף נובמבר - את אישור ועדת הנושים שמייצגת יותר מ-70 בנקים.

הקושי הגדול העומד בפני האוליגרך הוא העובדה שגולדמן זאקס, שהיה היועץ הראשי בהנפקה, נסוג ברגע האחרון. הצעד של גולדמן ממחיש את הסיכונים הכרוכים בעסקה שעתידה להיות אחת ההנפקות הגדולות ביותר השנה. גולדמן זאקס יצא מהעסקה שבוע אחד בלבד לפני שרוסאל הגישה את בקשתה הראשונה לבורסת הונג קונג ב-2 באוקטובר.

לצורך ההנפקה הגיע דריפסקה לארה"ב פעמיים בתקופה האחרונה. בארה"ב הוא נפגש עם בכירים בבנקים בוול סטריט, כולל לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס, וג'ון מק, מנכ"ל מורגן סטנלי. מקורות המתמצאים במגעים בין הצדדים אמרו שגולדמן טען שהוא זקוק לזמן רב יותר כדי ללמוד את העסקה, אך בוול סטריט טוענים שבגולדמן נרתעו מלשמש חתמים בהנפקה של דריפסקה, ששמו נקשר לא פעם למאפיה.

בנקים אחרים, לעומת זאת, לא הפגינו בררנות דומה, והצטרפו לקרב הצעות המחיר כדי לזכות בתפקידו של גולדמן. BNP פאריבה, אחד הנושים הגדולים ביותר של רוסאל, הפך לחתם הראשי של ההנפקה, יחד עם קרדיט סוויס, ומריל לינץ'/בנק אוף אמריקה. *