אלביט תעסיק עובדים בפריפריה בשכר גבוה; המדינה תממן שליש

התמ"ת מציע: תקלטו 15 עובדים לפחות במפעלים בפריפריה בשכר של כ-20 אלף שקל בחודש - ונסבסד לכם עד 50% מעלות ההעסקה ■ זאת כחלק מתוכנית תמרוץ להעסקה בפריפריה בהיקף 50 מיליון שקל לפחות

חברות שיקלטו עובדים חדשים בפריפריה בשכר הגבוה פי 1.5 או פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק, יזכו למענקים ממרכז ההשקעות. כך עולה מתוכנית העבודה שהציג היום (ב') מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי. תמרוץ זה יתוקצב תחילה ב-50 מיליון שקל, ועל-פי היעד שהציב התמ"ת עד סוף 2010, ייקלטו 150 עובדים נוספים בפריפריה, המועסקים בשכר גבוה יחסית.

כך זה יעבוד: חברה שתהיה מוכנה לקלוט 15 עובדים חדשים בפריפריה בשכר הגבוה פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק, תזכה לסבסוד של עד 50% מעלות ההעסקה של עובדים אלה; ממוצע הסבסוד צפוי לעמוד על 20%. חברה שתתחייב לקלוט 100 עובדים בשכר הגבוה פי 1.5 מהשכר הממוצע, תזכה לסבסוד דומה. יודגש כי כל עובד בפני עצמו צריך להשתכר פי 1.5-2.5 מהשכר הממוצע (על-פי המסלול הרלוונטי), ולא מספיק שהממוצע של השכר יהיה גבוה.

בתמ"ת מסבירים כי לא די ששיעור המועסקים בפריפריה יגדל, אלא שיש להגדיל את כושר ההשתכרות בפריפריה ואת היצע המשרות האיכותיות - בהיי-טק ובמגוון תחומים אחרים. על-פי התחזית האופטימית ביותר, חברות שמחזיקות כיום מטה ניהולי במרכז ומפעלי ייצור בפריפריה, יעתיקו לפחות חלק משדרת הניהול והמו"פ אל הפריפריה ויזכו לתגמול בהתאם.

"אם יהיה ביקוש - התקציב יגדל"

סמנכ"ל מרכז ההשקעות, אשר שטרית, הדגיש בשיחה עם "גלובס", כי לא תהיה כאן תחרות בין חברות וגם לא קשיים ביורוקרטיים: "כל חברה בינונית או גדולה עם מחזור שנתי של 100 מיליון שקל לפחות יכולה ליהנות מהמענקים, כל זמן שהיא תקלוט את מספר העובדים שקבענו בהתאם לגובה השכר שנקבע". שטרית התייחס לחברות כמו מכתשים אגן שהעבירו את שדרת הניהול שלהן לת"א, ואמר כי ישנן גם מגמות הפוכות. בכל מקרה, הוא מדגיש, הפריפריה לא צריכה דווקא מנהלים, אלא מהנדסים ואנשים עובדים אחרים בשכר גבוה.

ל"גלובס" נודע כי חברת אלביט מערכות , שבשליטת מיקי פדרמן, כבר נמצאת במו"מ מתקדם עם מרכז ההשקעות כדי ליהנות ממסלול המענקים החדש. אלביט מערכות מתכוונת להקים מרכז מו"פ חדש בפריפריה הרחוקה, ובמרכז ההשקעות מקווים כי הוא יוקם באזור תל חי. החברה תתחייב להעסיק לפחות 15 עובדים חדשים בשכר שלא נופל מ-20 אלף שקל כל אחד, ועל-פי הערכות המדינה תסבסד 25%-35% משכר עובדים אלה. "אם נראה שיש ביקוש למסלול הזה, וכבר אנחנו מרגישים בביקוש הזה, אני בטוח שהתקציב יגדל", אומר שטרית, ומוסיף כי אפילו אגף התקציבים במשרד האוצר תומך ביוזמה.

קידום תעשייה ירוקה

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הציג היום יעדים נוספים שהציב למשרדו, בהם האצת מעברם של מפעלים מהמרכז אל הפריפריה, והכפלת היקף היצוא של מפעלי הפריפריה בתוך שלוש שנים, על-ידי סיוע שיתוקצב ב-81 מיליון שקל. קדמי חשף כי בכל הקשור לסיוע למפעלי תעשייה, התמ"ת יעניק לראשונה יתרון למפעלים השומרים על איכות הסביבה. לצורך העניין יוקם במשרד "המטה לסביבה ולפיתוח בר-קיימא", שיפעל בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה. עוד נחשף כי בימים הקרובים צריכה להתקבל הכרעה בנוגע למפת אזורי העדיפות החדשה של ישראל. בעניין זה יש לא מעט לחצים פוליטיים מכיוונים שונים. כבר השבוע תתקיים פגישה בעניין בין שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ופקידי האוצר.