41% מהמתמחים שניגשו לבחינה של לשכת עוה"ד בשבוע שעבר - נכשלו

משנת 2005 ועד היום ירדו אחוזי העוברים את הבחינה ב-16% ■ בלשכת עורכי הדין מאמינים כי הנתונים שהתקבלו השנה מחזקים את הצורך ברפורמות שהם מבקשים להעביר במתכונת הבחינה וההתמחות

ביום שני שעבר נכנסו 1,772 מתמחים לחוצים לאולמות הגדולים בגני התערוכה בתל-אביב, ובמשך 3 שעות מילאו את בחינת ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין.

הם התמודדו עם 100 שאלות אמריקאיות מחולקות ל-5 פרקים שונים. על מנת לצלוח את הבחינה היה עליהם להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

במשך שבוע הם כססו ציפורניים בציפייה דרוכה לתוצאות, מלאי תקווה כי צלחו את המשוכה הגדולה ביותר בדרכם לרישיון עריכת הדין הנכסף. הבוקר (ג') פרסמה לשכת עורכי הדין את תוצאות המבחן ושמה קץ להמתנה.

על-פי התוצאות, 74% מהנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת הלשכה עברו את הבחינה. 1,233 מתמחים ומתמחות ניגשו, מתוכם 912 עברו. להם נותרה רק משוכה אחת במירוץ לעבר הגלימה - הבחינה בעל-פה, המתקיימת שבועיים-שלושה לאחר המבחן בכתב.

אלא שהנתונים המתפרסמים היום קצת פחות מלהיבים עבור המתמחים והמתמחות שניגשו לבחינה בפעם השנייה והשלישית. רק 31 מתוך 307 נבחנים שניגשו לבחינה בפעם השנייה עברו אותה, ו-14 בלבד מתוך 232 נבחנים שניסו את מזלם בפעם השלישית ומעלה יכולים לשחרר היום אנחת רווחה.

נכשלים סדרתייים

כשבודקים את אחוז המעבר בקרב כלל הניגשים לבחינה, מצטיירת תמונה הרבה פחות ורודה מזו שרואים הנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה: רק 59% מכלל הנבחנים עברו את המבחן. יותר מ-700 מתמחים ומתמחות (41% מכלל הנבחנים), שהשקיעו שנים וכסף רב כדי להגשים חלום ולהיות עורכי דין, נכשלו.

בלשכת עורכי הדין מאמינים כי הנתונים שהתקבלו השנה מחזקים את הצורך ברפורמות שהם מבקשים להעביר במתכונת ההתמחות והבחינה. "הנתון, לפיו רק 14% מהנבחנים שניגשו בפעם השלישית ומעלה לבחינת הלשכה בכתב, עברו את הבחינה, תומך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה היה נמוך ביותר ועמד על 51.5", מסרו הבוקר.

בשנים האחרונות נוצר גרף יורד באחוזי העוברים את הבחינה בכתב במועד אוקטובר. ההנחה של הסטודנטים היתה כי משנה לשנה הופך מועד אוקטובר של בחינת הלשכה לקשה יותר, וכי הלשכה מנסה לחסום את הכניסה למקצוע בדרך זו.

לכאורה, הנתונים תומכים בטענותיהם: משנת 2005 ועד היום ירדו אחוזי העוברים ב-16% (באוקטובר 2005 עברו 75% מכלל הנבחנים. במועד האחרון עברו רק 59%). אלא שהשנה, חרף אחוז הנכשלים הגבוה, היתה עלייה באחוז העוברים מ-50% בשנה שעברה ל-59% השנה.

מה זה אומר? עדיין לא ברור. מה שבטוח הוא שהנתון הזה לא יעודד את הנכשלים שייאלצו לגשת למבחן פעם נוספת או לוותר על המקצוע ולרדוף אחר חלום אחר.

בדומה לבחינה בכתב שנערכה במאי השנה, גם במועד זה עומדות האוניברסיטאות בראש טבלת המוסדות האקדמיים שבוגריהן השיגו את ממוצע הציונים הגבוה ביותר. הבוגרים של אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית מככבים בראש הטבלה עם ממוצע ציונים של 75.6, ובהפרש זעום אחריהם נמצאים בוגרי אוניברסיטת בר-אילן עם ממוצע ציונים של 73.8 ובוגרי אוניברסיטת חיפה עם ממוצע ציונים של 73.5.

בקרב המכללות מוביל המרכז הבינתחומי עם 86% עוברים וממוצע ציונים של 72.1. המתמחים שהפגינו את ההישגים הכי פחות מרשימים הם אלה שבחרו ללמוד במוסדות בחו"ל. ממוצע ציוניהם עמד על 53.4 - ציון נכשל בבחינה.

2