מרווח זיקוק גבוה הקפיץ את רווחי בז"ן ל-100 מיליון דולר

זאת, לעומת איזון ברבעון המקביל אשתקד ■ מרווח הזיקוק המנוטרל הסתכם ב-8.1 דולר לחבית לעומת מרווח ייחוס של 1.6 דולר לחבית ■ הכנסות החברה נחתכו בכ-45% והסתכמו ב-1.1.45 מיליארד דולר

חברת בז"ן (בתי זקוק לנפט) שבשליטת האחים עופר ומפעלים פטרוכימיים של דיויד פדרמן דיווחה הבוקר על עלייה ברווח הנקי לכ-100 מיליון דולר ברבעון השלישי לעומת איזון ברבעון המקביל אשתקד. נתון זה מרשים עוד יותר, כאשר מהדו"חות עולה כי הכנסות החברה נחתכו בכ-45% והסתכמו ב-1.1.45 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 2.624 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מרווח הזיקוק המנוטרל מהשפעות ושינויים בערך המלאי ו- IFRS הסתכם ב-8.1 דולר לחבית לעומת מרווח ייחוס של 1.6 דולר לחבית. (מרווח ייחוס הינו מרווח המתפרסם ע"י רויטרס של בית זיקוק אופייני בים התיכון דוגמת בית זיקוק בעל יכולת פיצוח נפט גולמי מסוג "אורל"). להערכת החברה המרווח המנוטרל לרבעון גבוה ממרווח "אורל" באופן משמעותי כתוצאה ממספר סיבות: שדרוגי מתקנים שבוצעו ע"י החברה, שוני בתמהיל סוגי נפט גלמי המזוקק לעומת נפט גלמי מסוג "אורל", הפעלת מתקני המשך בתפוקה מלאה למרות ירידה בזיקוק עקב שיפוץ תקופתי של מתקן הזיקוק הגדול והשפעות "קצה" בשוק תנודתי.

קיבולת הזיקוק של מתקני בז"ן ברבעון השלישי עלתה מ-180,000 חביות ליום לכ197,000 חביות ליום כתוצאה משידרוג מתקן הזיקוק הגדול. החברה ממוקמת במפרץ חיפה, והיא בעלת בית הזיקוק הגדול בישראל. לבז"ן מערך מתקנים חדישים בעלי כושר זיקוק של כ 9.8 מיליון טון נפט גולמי בשנה.

בז"ן ומפעלים פטרוכימיים ממשיכות בהכנות לקראת מיזוג כרמל אולפינים בבז"ן, כאשר עם אישור האסיפה הכללית והשלמת העסקה, בז"ן תחזיק במלוא מניות כרמל אולפינים.

לשינויים במחירי הנפט הגולמי ומוצריו בתקופת הדוח השפעה מהותית על התוצאות. יש לציין כי החברה אינה מגנה בדרך כלל על ערך מלאי בסיסי של 600,000 טון. השפעת השינויים בערך מלאי זה אינם כלכליים ותזרימיים. על כן החברה מדווחת על התוצאות התפעוליות שלה בנטרול השפעות אלו והשפעות נוספות כפי שצוין לעיל. החל מספטמבר 2009 החברה מגינה על המלאי הבסיסי באמצעות אופציות למקרה של ירידה מהותית במחירי הנפט הגולמי.

ניצולת המתקנים ברבעון השלישי של שנת 2009 הסתכמה בכ 76.5% לעומת 92.5% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בניצולת המתקנים נובעת בעיקר כתוצאה מהשבתה מתוכננת מראש של מתקן הזיקוק הגדול של החברה לצורך טיפול תקופתי ושדרוג.

בעקבות חוק ההתייעלות הכלכלית אשר קבע, בין היתר, הפחתה הדרגתית נוספת של שיעור מס החברות עד ל-18% בשנת המס 2016 ואילך, קטנו התחייבות למיסים נדחים והחברה הכירה בהכנסות מס בסך של כ- 36 מיליוני דולר.

מנכ"ל בזן, מר ישר בן מרדכי: "בזן מציגה באופן עקבי מרווחי זיקוק גבוהים ממרווחי הייחוס באגן הים התיכון והמהלכים האחרונים אותם ביצענו, תרמו רבות לגמישות וערך מוסף של המתקנים. אנו ממשיכים להרגיש את השפעות המשבר הכלל עולמי. התאוששות של הכלכלה הריאלית, היא המפתח שיוביל להגברת הביקושים ואנו מכינים את עצמנו לנצל פוטנציאל זה באופן מירבי. מהלך הרכישה של כאו"ל יאפשר לנו להציף סינרגיות באופן מיידי על ידי אופטימיזציה תפעולית כוללת ולבצע תכנון השקעות אופטימלי לטווח ארוך. שילוב ייחודי של תעשיית דלקים, יחד עם תעשיית ארומטים ופולימרים מקנה לבזן מעמד מוביל בסביבה תחרותית."

יו"ר דירקטוריון בזן, מר יוסי רוזן: "בזן פועלת בשוק תנודתי ביותר ומפגינה עוצמה בגמישות ומהירות התגובה בתחומי הרכש והסחר ובאופטימיזציה של הייצור. אנו ממשיכים ביישום התכנית האסטרטגית לחיזוק עסקי הליבה. המשך ביצוע תוכנית ההתייעלות והירידה בהוצאות התפעול, מאפשרים לבזן לשמור על רווח תזרימי גבוה יחסית, ובכוונתנו להמשיך במגמה זו גם בעתיד. הגעת צינור הגז לחיפה חיונית להמשך התפתחותה של התעשייה בצפון הארץ, לרבות במפרץ חיפה. על הממשלה לפעול במרץ לממש את הבטחותיה ולהשלים את צינור הגז. בזן וחברות הבנות השקיעו מאות מליוני שקלים בהכנות לקראת קליטת הגז הטבעי."