70 מפעלים קטנים הגישו בקשות לפקטורינג וליסינג מימוני

17 מפעלים קטנים ובינוניים כבר משתמשים בשירותי הפקטורינג והליסינג המימוני בתנאים מועדפים של כלל מימון פקטורינג, בהיקף 23 מיליון שקל

מכיוון שהעסקים הקטנים והבינוניים נוחלים קשיי אשראי מאז פרוץ המשבר, והקרנות הממשלתיות לא מהוות פתרון מספק, פנו 70 מפעלים החברים בהתאחדות התעשיינים לערוצי מימון שכלל מימון פקטורינג העמידה לרשות התאחדות התעשיינים. לאחר ש-50 בקשות רלבנטיות נבדקו, 17 מפעלים קטנים ובינוניים כבר משתמשים בשירותי הפקטורינג והליסינג המימוני בתנאים מועדפים, בהיקף כספי כולל של 23 מיליון שקל.

מתוך זאת 18 מיליון שקל נלקחו כמימון בשירות הפקטורינג ו-5 מיליון שקל בשירות הליסינג. כך מסר צביקה אורן, יו"ר הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות. לדבריו, מדובר במפעלים מענפי התעשייה השונים: מתכת, חשמל, טקסטיל, מוצרי בנייה וצריכה, מזון, כימיה, פרמצבטיקה והיי-טק. עוד לדברי אורן, בקשותיהן של 15 חברות נוספות נבחנות.

לדבריו, מעבר להעמדת התנאים המועדפים לחברי ההתאחדות, הרי שלשיתוף הפעולה עם כלל מימון פקטורינג יש חשיבות בהעלאת המודעות של מנהלי המפעלים הקטנים והבינוניים לקיומם של אפיקי מימון חוץ בנקאיים.

ערוצי המימון הללו הוצעו כחלופה לחברי ההתאחדות בינואר השנה, במסגרתם זכאים חברי ההתאחדות לתנאים מועדפים בביצוע פקטורינג ובעסקאות ליסינג ציוד ומכונות בבואם לקבל שירותים בחברת כלל מימון פקטורינג.

פטור מעמלות

בערוץ הראשון חברת הפקטורינג רוכשת את החובות הפתוחים של לקוחותיה, ומקדימה את התשלום מהחייבים בשיעור של עד 85% מגובה החוב. לאחר שרכשה את החוב, חברת הפקטורינג נוטלת על עצמה את הסיכון של אי פירעון החוב ומשחררת את הספק מגביית החוב. עם גביית החוב מעבירה החברה לספק את יתרת החוב.

במסגרת התנאים המועדפים לחברים שיגיעו דרך ההתאחדות יינתן פטור מעמלת בדיקת חייבים לשנתיים (שיחול רק לגבי חייבים אשר יהיו פעילים). כמו כן, השירות יהיה כרוך בעמלת מקסימום בשיעור של 0.7% מגובה כל חשבונית, לעסקאות שתקופת האשראי שלהן לא תעלה על 180 ימים. לדברי אורן עמלה זו נמוכה ב-0.5% מהמקובל בשוק.

בערוץ השני, הנוגע לליסינג ציוד ומכונות, מושכר למפעלים ציוד בדרך של ליסינג מימוני. הרכישה נעשית בתשלומים, כשבתום תקופת התשלומים הנכס עובר לבעלות הרוכש.

בהתאחדות מציגים דוגמאות לחסכונות שנוצרו במפעלים שהשתמשו בשירותים הללו בהשוואה לעלויות השוק. חברה בעלת היקף פעילות חודשי בסך 500 אלף שקל זכתה לתנאי אשראי של שוטף פלוס 120-150 יום והשיגה חיסכון של כ-10,000 שקל לשנה. בתחום הליסינג אושרה עסקה בסך מיליון שקל מספק בשוק המקומי עם הטבה בעמלות בסך של 150 אלף שקל.

במסגרת תנאים המועדפים לחברים שיגיעו דרך ההתאחדות נקבע כי תיגבה עמלת הקמה בשיעור של %0.5 בלבד (משווי הציוד) - 1.5% מתחת למקובל בשוק, וכן יינתנו פטור מעמלת רכישה בתום התקופה ואפשרות לפתיחת מכתבי אשראי בגין רכישת הציוד וקבלת פטור מעמלות מינימום.