לאחר עיכובים רבים: אושרה תוכנית איקאה בראשון-לציון

היקף ההשקעה של קבוצת ברונפמן-פישר בפתיחת החנות: 400 מיליון שקל ■ הרשת החלה בגיוס 450 עובדים לכל מחלקות החנות ■ עיריית ראשל"צ החלה בסוף השבוע בעבודות להרחבת כביש 4311 המוביל למתחם

הוסר סופית הסבך הביורוקרטי שעיכב את פתיחת החנות השנייה של רשת הרהיטים השוודית איקאה במתחם מעוין שורק שבראשון-לציון. ל"גלובס" נודע כי ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז אישרה לאחרונה את תוכנית המתחם למתן תוקף - השלב האחרון והסופי בהליך אישור התוכנית.

איקאה בראשל

החלטה זו מהווה אור ירוק, לו המתינה איקאה זמן רב, לפתיחת החנות במעוין שורק, שמתוכננת לתקופה שבין סוף פברואר ותחילת מארס 2010. במתחם מחזיקה קבוצת ברונפמן-פישר באמצעות החברה בת אירוס הגלבוע.

ל"גלובס" נודע כי היקף ההשקעה של הקבוצה בפתיחת החנות עומד על 400 מיליון שקל, כולל ההשקעה בבניית המבנה ובבניית התשתיות הפנימיות לקראת פעילות. בנוסף החלה הרשת בגיוס 450 עובדים לכל מחלקות החנות.

אמנם קבלת ההחלטה בוועדה המחוזית לקחה זמן רב, אבל נראה שעיריית ראשון-לציון לא מבזבזת זמן והחלה בסוף השבוע האחרון בעבודות להרחבת כביש 4311 (ראשון-לציון-פלמחים) המוביל למתחם מעוין שורק. במסגרת ההרחבה יהפוך הכביש מדו-נתיבי לכביש בן ארבעה נתיבים. לפי הערכות, בהמשך אף יופעלו קווי אוטובוס של "אגד" שיסיעו קונים ממוקדים שונים אל המתחם ובחזרה ממנו.

האישור למתן תוקף, שהתקבל בדיון פנימי של ועדת המשנה להתנגדויות, מגיע לאחר שרשרת התפתחויות ארוכה וסבוכה. לפני שנה בדיוק פרסם מינהל מקרקעי ישראל מכרז מחודש לחכירת המתחם במעוין שורק, שהחליף את המכרז בו זכתה אירוס הגלבוע ב-2006 להקמת הסניף השני של איקאה. הצורך להחליף את המכרז המקורי נבע מביטול זכייתה של אירוס הגלבוע במכרז זה על-ידי בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב ב-2007 משום שלטענת השופטת נורית אחיטוב, אירוס הגלבוע זכתה ליחס מועדף.

במכרז המחודש התבקש הזוכה לשלם, מעבר למחיר המינימום על הקרקע, שנקבע על 132 מיליון שקל, גם 293.6 מיליון שקל דמי השבת השקעות לאירוס הגלבוע בגין עלויות הבנייה שבוצעו על ידיה במקום לאחר הזכייה במכרז המקורי. לבסוף זכתה אירוס הגלבוע גם במכרז המחודש, במארס השנה, כשהציעה סכום הגבוה ב-36 שקל ממחיר המינימום הנקוב במכרז - 132 מיליון שקל.

אלא שמה שדחה את מועד פתיחת החנות הוא הימשכות הדיונים של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז בתוכנית אותה היא הפקידה בתנאים במאי 2008, שקובעת היקף שטח מצומצם יותר מההיקף המקורי. לפיה ניתן יהיה לעשות במתחם שימוש למסחר ולמקם מוקד אחד של מסחר מיוחד בהיקף של 24 אלף מ"ר - שטח שלא ניתן לחלק למספר חנויות - והכוונה היא לאיקאה.

לתוכנית זו היו 7 התנגדויות, מתוכן הוסרו שש בדיון של ועדת ההתנגדויות במאי. ההתנגדות שנותרה היתה של חברת שפתנית של רוני יצחקי, שהחזיק במגרש בן 12 דונם סמוך למגרש איקאה. אלא שביוני רכשה אירוס הגלבוע את שפתנית תמורת 20-30 מיליון שקל ובתור הבעלים החדשים הסירה את ההתנגדות.

למרות שהוסרו כל ההתנגדויות בחרה ועדת ההתנגדויות להעביר את התוכנית לעיון הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. זו החליטה ביולי כי ניתן להקים את מתחם איקאה לפי התוכנית המצומצמת.

עתה, כאמור, אישרה ועדת ההתנגדויות בוועדה המחוזית את התוכנית למתן תוקף. יו"ר איקאה ישראל, רון הדסי, אמר בתגובה כי "אנחנו מברכים על החלטת הועדה לתת תוקף לתכנית. אין לנו ספק כי פתיחת איקאה במתחם מעוין שורק תביא לשגשוג כלכלי באזור ראשון-לציון והסביבה, כפי שחנות איקאה בנתניה תרמה להתפתחות מתחם פולג ונתניה".