רעיונות השקעה ירוקות של אלטשולר שחם

תחום ההשקעות הירוקות מפסיק להיות גחמה והופך לזרוע פעילות צומחת בחברות רבות - ולהזדמנות השקעה ■ חמישה רעיונות השקעה של אלטשולר שחם

השקעות ירוקות הן כבר מזמן חלק בלתי נפרד מעולם ההשקעות. מה שהתחיל כטרנד חולף של היפים מחבקי עצים הפך לפעילות עסקית של חברות רבות ולמנוע הכנסות ורווחים, שיישאר בתמונה עוד שנים ארוכות.

המשבר הגלובלי אמנם טרף את הקלפים והמניות הירוקות צנחו ביחד עם יתר המניות ואף יותר מהן, אך הרפורמות שמתכנן בתחום נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לרבות סובסידיות והשקעות נרחבות, תומכות מאוד במניות הללו. יותם עירוני, אנליסט במחלקת המחקר של אלטשולר שחם, מצביע על מניות מעניינות להשקעה בתחום.

"ההתחממות גלובלית, העלייה בתחלואה, הזינוק ברמת ואיכות החיים בחלק ניכר מן העולם, דילולם והתייקרותם של משאבים, וכמובן צמיחת האוכלוסייה בעולם, תרמו בשנים האחרונות להתפתחותה של כלכלה ירוקה", אומר עירוני. "משקיע המעוניין לנהל תיק השקעות המקיף את כל התחומים הירוקים יכול לעשות זאת ביתר קלות. שוק ההון לא פספס את מגמת הענק, ובחמש השנים האחרונות הנפיק מספר רב של חברות ירוקות את מניותיהן בבורסות, וחברות אחרות מיקדו את פעילותן בתחומים אלה". על פי קריטריונים שנקבעו בבית ההשקעות עירוני ממליץ על חמש מניות.

SGL Carbon

החברה הגרמנית SGL Carbon היא יצרנית סיבי הפחמן הגדולה בעולם. סיבי פחמן הם אולי החומר המזוהה ביותר עם המהפכה הכלכלית הירוקה, בשל היותו חומר קל וחזק, שהשימוש בו חוסך אנרגיה רבה ומאפשר עיצוב של מבנים הנדסיים בגדלים שלא התאפשרו באמצעות מתכת או עץ.

הדוגמה הטובה ביותר לכך הן טורבינות הרוח הענקיות, בעלות הלהבים באורך העולה על חמישים מטר, שמיוצרות כיום. סיבי פחמן גם תופסים חלקים נכבדים יותר ויותר מתעשיית התעופה והרכב. אם בודקים לעומק, מגלים עוד קשרים של החומר לתעשיות הירוקות, כגון מארזים למצברי ליתיום המשמשים רכבים חשמליים, רכיבים לתאי דלק לייצור חשמל ממימן ועוד.

החברה עצמה אמנם סבלה מהמיתון הנוכחי בשל הירידה בביקוש לכבשני מתכת, שהרכיב העיקרי בהם עשוי מסיבי פחמן (אחד מהמוצרים העיקריים של החברה). אך כל זאת כבר נלקח בחשבון הן מבחינת מחיר המניה והן בתוכניות ההתרחבות של החברה.

למרות ההאטה העולמית, החליטה החברה על הרחבת פעילותה, והיא משקיעה הון רב בהרחבת יכולות היצור שלה (כ-15% מהמחזור), בניגוד מוחלט לרוב החברות התעשייתיות. איתנותה הפיננסית מאפשרת התרחבות גם בתקופה כזו. הנהלת החברה צופה כי ברגע שיחזרו הביקושים והצמיחה היא תקטוף את פירות ההשקעה.

SAFT

SAFT מהווה פלטפורמה מצוינת להשקעה בעולם הרכבים החשמלי, התופס תאוצה וכותרות בשנה האחרונה. אין חברת רכב אחת בעולם שלא עומדת להתחיל לייצר בשנתיים הקרובות רכב חשמלי או היברידי. כל המודלים הללו זקוקים למצברים מתוחכמים בכדי לאחסן את האנרגיה החשמלית באמצעותה אמור הרכב לנוע.

רוב החברות המייצרות מצברים אלו (מצברי ליתיום לרוב) הן חברות האלקטרוניקה היפניות, להן עוד פעילות ענפה בתחומים אחרים. SAFT ייצרה עד היום מצברי ליתיום בעיקר ליישומים תעשייתיים וצבאיים, והתנהלותה הייתה רווחית אך סולידית.

תחום הרכב הנפתח בפני החברה כעת יכול להעלות אותה על מסלול של צמיחה מהירה. עדות לעדיפות הטכנולוגית של החברה ניתן לקבל מהמענק בו זכתה מממשלת ארה"ב, להקמת מפעל למצברים לרכבים חשמליים בפלורידה.

המענק, בגובה 100 מיליון דולר, ניתן לחברה אחר שנבחנו טכנולוגיות רבות בתחום. זהו מענק גדול בהתחשב בשווי השוק של החברה כיום, שעומד על כ-600 מיליון אירו. ישנה סבירות גבוהה ששיתוף הפעולה של החברה עם ענקית האוטומציה Johnson Controls האמריקנית תמך גם הוא בכך שהחברה קיבלה את המענק.

Itron

החברה היא יצרנית וספקית של מדי מים, גז וחשמל מתוחכמים, המסוגלים להעביר מידע לגבי כל צרכן בזמן אמת. החברה נסחרת לפי שווי של 2.21 מיליארד דולר. לקוחותיה העיקריים הם חברת אספקת מים ואנרגיה, והיא מחזיקה נתח של 50% מהשוק בצפון אמריקה ו-30% מהשוק העולמי כולו במדי AMR) Automated Meter Reading).

התחום בו פעילה החברה נהנה ממספר מגמות גלובליות, כגון ההשקעה בתשתיות חדשות והצורך לחסוך במים ובאנרגיה. קריאה של מדי הצריכה באופן רציף מאפשרת חיסכון רב בשל היכולת לזהות דליפות, גניבות או כל התנהגות חריגה אחרת. על פי נתוני החברה, רק 8% מכלל מדי הצריכה בעולם הם מדי AMR, כך שפוטנציאל הצמיחה נראה בלתי מוגבל בשנים הקרובות.

החברה ביצעה עד אמצע 2007 רכישות רבות, שייצרו לה פריסה גיאוגרפית נכבדת, אך מנגד הכבידו מאוד על המאזן. במהלך 2009 הצליחה החברה להפחית את המינוף שנוצר לה מרכישות אלו על ידי הנפקת הון נוסף ותזרים חיובי.

התלות של החברה ברשויות החשמל והמים גם פועלת לשני כיוונים. מצד אחד אלו גופים כבדים וזהירים, ומצד שני תוכניות התמרוץ למיניהן עוברות דרכם. הצורך לחסוך בתקופה זו גם כן מסית תומך גם הוא בטכנולוגיית AMR.

Acciona

אקואינה היא חברת תשתיות ובנייה ספרדית אשר עברה מהפך מבחינת פעילותה בשנים האחרונות, והפכה ליצרן החשמל מרוח השני בגודלו בעולם. מהפך זה הושלם בשנה החולפת על ידי מהלך מחוכם של רכישת ענקית החשמל הספרדית Endesa יחד עם שותפה איטלקית. הסיבה לשותפות הייתה מגבלות של הרגולטור האירופי, שלא אפשר לאיטלקים לבצע רכישה זו לבד.

לאחר שהושלמה הרכישה הפרידו החברות את פעילויות החברה הנרכשת, כאשר אקואינה לוקחת בעלות על כל נכסי האנרגיה החליפית, ואילו Enel משתלטת על שאר הנכסים. ההפרדה נעשתה בליווי מזומן, כך שבנוסף להרחבת פורטפוליו הנכסים רשמה החברה רווח הון של מעל מיליארד אירו.

מאזן החברה שנראה מרתיע בשל המימון הרב שהיה דרוש לעסקת Endesa, נראה כיום סביר יותר. עסקי הבנייה של החברה הידרדרו כתוצאה מהמשבר יחד עם מחיר המניה, וכיום עיקר ההכנסות והרווחים מגיעים מתחומים אטרקטיביים יותר, כגון אנרגיית רוח והתפלת מים, המפיקים תזרים מזומנים חיובי. גיוון הפעילויות ייתן לחברה גב לצמיחה מואצת בבוא העת בתחום הבנייה.

Gamesa

Gamesa היא יצרנית טורבינות הרוח השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 15%, החולשת על כל שרשרת הערך של התעשייה, מייצור הטורבינות ועד להתקנת התחנות ובעלות עליהן. החברה גם מספקת שירותי תחזוקה לטורבינות.

לחברה פריסה גיאוגרפית מאוזנת ביותר, ונוכחות מאסיבית בשני מהשווקים הצומחים ביותר בתחום - ארה"ב וסין. צבר ההזמנות של החברה שווה לשיא יכולת התפוקה שלה - 3.25 שנים קדימה. צבר הזמנות כזה מספק שקיפות יוצאת דופן.

לחברה חוב נטו אפסי וקו אשראי פנוי מהבנקים, שניתן לנצל להרחבת פעילות. ככל שהזמן חולף פוחת הסיכון הרגולטורי, שממשלה כזו או אחרת תשנה את מדיניותה לגבי אנרגיה חליפית, וזאת משתי סיבות. ראשית, אנרגיית רוח הפכה לכלכלית בשנים האחרונות, ואינה תלויה בסובסידיות במקומות רבים בעולם (תלוי במחירי החשמל בכל מקום ומקום).

הסיבה השנייה היא שבמבט לאחור ניתן לראות כי מדי שנה מצטרפות עוד ועוד מדינות לפעילות בתחומי האנרגיה החליפית, עם תוכניות ויעדים מוגדרים. האחרונה הייתה אוסטרליה, ששמה לעצמה יעד שאפתני לייצור חשמל ממקורות חלופיים בשיעור של עד כ-20% מתפוקת החשמל המקומית.

roee-b@globes.co.il