בכיר באוצר: "הכסף מהעלאת תעריפי המים ב-40% יממן הקמת תשתיות להתפלת מי ים"

(עדכון) - בסופו של דבר הציבור ישלם יותר: מס הבצורת יוקפא לארבעה חודשים, תעריפי המים יזנקו ב-40% ■ ההיטל יוקפא מינואר עד אפריל 2010, ההעלאה תהיה מדורגת ■ ח"כ אקוניס: "לא יהיה מיסוי אגרסיבי על אזרחי ישראל בינואר, היינו קשובים לרחשי הציבור"

מס הבצורת יוקפא ל-4 חודשים, מינואר ועד אמצע אפריל 2010, ובמקביל תעריפי המים יעלו באופן מדורג עד לזינוק של 40%. כך הוחלט אמש בישיבה שקיים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, בהשתתפות יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן, ח"כ מירי רגב, ונציג רשות המים.

על פי ההחלטה, הממשלה תתמוך בהצעת חוק של ועדת הכספים שמשמעותה הקפאת מס הבצורת לארבעה חודשים. בנוסף, אושר אתמול בישיבה כי העלאת התעריפים תעשה באופן מדורג בשתי מדרגות בלבד הצמודות מאוד זו לזו: ינואר 2010 ויוני 2010. בעקבות ההחלטה, יעלו תעריפי המים ב-25% כבר בינואר הקרוב ועוד 15% ביוני 2010. משמעות הדבר היא כי העלאת התעריפים תחול על כלל הציבור, ולא רק על מי שחורג מהמכסה המותרת (16 קוב), כפי שהיה אמור להיות אם היטל הבצורת היה נותר על כנו.

הפשרה גובשה לאחר שבמשרד האוצר התנגדו להקפאת ההיטל, ומנגד במשרד התשתיות תמכו בו, במקביל להעלאת תעריפים מדורגת. בעקבות בקשתו של ח"כ אקוניס, תבחן רשות המים החרגה של ציבור הנכים במטרה להקל עליהם. "המטרה הושגה. לא יהיה מיסוי אגרסיבי על אזרחי ישראל בחודש ינואר, היינו קשובים לרחשי הציבור, וכך פועלת מנהיגות אחראית", אמר אקוניס.

הצעת החוק תעלה ביום ראשון להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה וביום רביעי לקריאה טרומית בכנסת.

באוצר רואים את הפשרה כהישג. לדברי בכיר באוצר, "הדבר החשוב מבחינתנו היה העלאת התעריפים עליו אנו נאבקים זה שנים רבות. זה יגרום לצמצום הביקושים ולחיסכון במים. הכסף מהעלאת התעריפים יממן את תשתיות ההתפלה ויזרז את השימוש במי התפלה".

בתוך כך, תנועת עמ"י, המוחה נגד מס הבצורת, יצאה בקמפיין נגד הטלת המס. התנועה פרסמה את מספרי הטלפון הניידים של שר האוצר ויו"ר רשות המים בבקשה לשלוח להם הודעת טקסט: "סליחה, האם אפשר להתקלח אצלך?"

גד הרן, יו"ר תנועת עמ"י, אמר כי "שמענו אתמול את שר האוצר מסביר כי מס הבצורת הוא לא מה שהציבור רוצה אלא מה שהציבור צריך. האמירה האכזרית הזאת המתייחסת למס שאינו מועבר כלל לפתרון משבר המים חמורה ביותר בעינינו. לכן, אנו פונים למי שקשה לו שיפנה באופן דמוקרטי לאנשים שאחראים על המצב ויבקש מהם עזרה. מי שמעניש הוא זה שיפתור את מצוקת המוענשים".