תזכיר חוק: ערוץ 10 יידרש להעמיד ערבות בסך 20 מיליון שקל

זאת כדי להבטיח את עמידתו במחוייבויותיו ■ זיכיון הערוץ יוארך עד 2012 ■ מתוך מחוייבות המינימום להוצאה בגין סרטים ישראלים, שתעמוד על 4 מיליון שקל בשנה לכל הערוץ, יוכרו 2 מיליון שקל כסוגה עילית

ערוץ 10 יידרש להעמיד ערבות בסך 20 מיליון שקל על מנת להבטיח את עמידתו במחוייבויותיו - כך קובע תזכיר החוק שגובש במלואו הלילה (ה') במשרד התקשורת ובמשרד האוצר.

החוק קובע כי הערוץ יקבל הארכה בשנתיים בזיכיונו עד לשנת 2012, אך יידרש למסור עד ה-23 בנובמבר תוכנית להשלמת מלוא מחוייבויותיו בתחום הסוגה העילית. ישראל 10 תידרש גם למסור לרשות השנייה תוכנית להשלמת כל החובות בתחום הקולנוע - סוגייה שהיתה שנויה במחלוקת ולמעשה מנעה הסדר ללא חקיקה.

בנושא הקולנוע הוחלט כי מתוך מחוייבות המינימום להוצאה בגין סרטים ישראלים, שתעמוד על 4 מיליון שקל בשנה לכל הערוץ, יוכרו 2 מיליון שקל כסוגה עילית. הסעיף יהיה תקף גם לזכייניות ערוץ 2.

החוק קובע גם כי בידי הרשות השנייה תהיה האפשרות לא להאריך את הזיכיון אם עד ה-23 בנובמבר לא ידמה כאילו "בבעל הזיכיון לא חדל להתקיים אחד או יותר מהתנאים המנויים בחוק, שהיו מכשירים אותו להשתתף במכרז או להיות בעל זיכיון".

בהסבר לחוק מפורטת הכוונה העיקרית שעומדת מאחוריו, והיא מניעת החשכת המסך במקרה שיוחלט לצאת למכרז מיד על הערוץ. כך, מוסבר, תימנע פגיעה בצופים ובפלורליזם.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", החוק החדש קובע כי עד לתום תקופת הארכת הזיכיון של ערוץ 10 תוכל חברת החדשות שלו להקים אולפן משני בירושלים. הערוץ גם ידרש לעמוד בכל חובותיו בתחום התמלוגים ודמי הזיכיון.

בתחום הסוגה העילית קובע החוק כי השנה יהיה חייב הערוץ לעמוד בהפקה בסך 39.4 מיליון שקל, בתוספת החזר חובות למסך בסך 41 מיליון שקל. כמו כן הוחלט לקבוע הוראת שעה לפיה בשנת 2010 ישקיע הערוץ 43.3 מיליון שקל במסך, בתוספת 21.5 מיליון שקל של החזר חובות. בשנת 2011, שנת הזיכיון האחרונה, ייאלץ הערוץ להוסיף עוד 15.5 מיליון שקל למחוייבויותיו. הערוץ יזכה באמצעות החוק גם להכרה של 2 מיליון שקל בפיתוח תוכניות.

החוק כאמור גם לא מחייב החזר כספים לזכייניות ערוץ 2 בעבר ובהווה - רשת, קשת וטלעד. עם זאת, הוא מותיר בידי שרי האוצר והתקשורת את הסמכות לקבוע אילו סכומים מתוך העודפים שבידי הרשות השנייה יועברו לזכייניות שהפעילו את השידור הציבורי בעצמן, בתקופה שערוץ 10 לא עמד במחוייבויותיו.

החוק המוצע מתייחס גם לערוץ 2. הוא מתיר לרשות השנייה את האפשרות לדחות את קבלת דמי הזיכיון ומאפשר לכל זכייניות הטלוויזיה המסחרית לשלם את חובן באחת משתי דרכים. דרך אחת היא תשלום החוב בתוך 14 ימים מיום כניסת התיקון המוצע לתוקף, והדרך השנייה היא תשלום החוב בתשלומים ובמועדים נדחים החל מה-1 בינואר 2011, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית איחורים, עד לראשית 2012. דחיית התשלומים לא תתאפשר לגבי שנים בהן היה לבעל הזיכיון רווח.