החור בכיס הולך וגדל: הגרעון בארה"ב גדל בספטמבר ב-18.2%

(עדכון) הגרעון - 36.6 מיליארד דולר; הגידול החודשי הוא הגבוה מאז 1999, והוא גוזר הערכות לצמיחה מתונה יותר ברבעון השלישי ■ מדד אמון הצרכנים ירד - בניגוד לציפיות

מאזן הסחר הבינלאומי של ארה"ב לחודש ספטמבר, שפורסם ב-15:30, שעון ישראל, הצביע על גירעון של 36.58 מיליארד דולר, ירידה של 18.2%. הצפי לנתונים אותם פרסם משקד הסחר האמריקני עמד על גירעון של 31.8 מיליארד דולר לעומת גירעון של 30.8 מיליארד דולר בחודש אוגוסט (30.7 מיליארד דולר במקור).

"האשמים המיידיים": הנפט וסין

"הבור" שנפער במאזן הסחר הבינלאומי של הכלכלה הגדולה בעולם העמיק החודש בשיעור כה חד שלא נראה כמותו מאז פברואר 1999. לפיכך, מהנתונים משתמע כי יתכן והצמיחה ברבעון השלישי בארה"ב תעודכן כלפי מטה, ביחס להערכה הראשונית - גידול של 3.5% בתוצר המקומי הגולמי.

הגידול בגירעון נובע במידה רבה מהיבוא. מחירי היבוא גדלו בעיקר על רקע מחיר הנפט זר, המיובא לארה"ב, שבאוקטובר עמד קרוב לרמתו הגבוהה ביותר מזה שנה, ובשל כך עמעם במידה רבה את העלייה במחירי הייצוא.ללא הנפט, עלו מחירי הייבוא בשיעור צנוע יותר של 0.4% לאחר עלייה של 0.5% בספטמבר, עדכון כלפי מטה של הנתון המקורי (0.6%).

מחירי היבוא והייצוא: עולים ועולים יותר

מחירי היבוא באוקטובר עלו ב-0.7%, שיעור נמוך יותר מהציפיות, שהסתכמו ב-1%, אך גבוה מהעלייה במחירי הייצוא. זאת, לאחר שמחיריהם בספטמבר עלו ב-0.2% בלבד. השינוי הזה מוביל לירידה שנתית של 5.7% במחירי היבוא, גבוהה במעט מהצפי (5.5%), אך נמוכה בהרבה מהירידה השנתית ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר (12%-).

מחירי הייצוא, הנמצאים במגמת עלייה מאז מאי, עלו גם באוקטובר ב-2.9% ל-132 מיליארד דולר, בשל גידול במכירות של רכבים אמריקנים, כלי טיס ומכונות לתעשייה. בניכוי תוצרת חקלאית, עלו מחירי הייצוא ב-0.3% בלבד באוקטובר, לאחר עלייה של 0.1% בספטמבר (במקור: ללא שינוי).

כלכלנים מעריכים כי התאוששות בכלכלה העולמית תביא לגידול בביקושים לתוצרת אמריקנית, אשר תאיץ את התאוששותה שלה. בתרחיש שכזה, חולשת הדולר (פחת ב-12% מול סל מטבעות עיקריים מאז האביב) תייצר לאמריקנים תמורה גבוהה יותר עבור הסחורות והשירותים המיוצאים במונחי דולר אמריקני.

בסך הכל, העלייה במחירי היבוא והיצוא משקפת התאוששות שלא נראתה מאז הנחשול הארוך ביותר של המשבר הפיננסי העולמי, באוקטובר 2008. ועדיין, מרבית הגירעון נובעת מפעילות הסחר-חוץ של ארה"ב עם סין, האחראית ל-22.1 מיליארד דולר מהגירעון כולו - אף הוא ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר אשתקד. לאחר נתוני הגרעון בספטמבר, עומד הגרעון המצרפי של ממשלת ארה"ב מתחילת השנה על 274.58 מיליון דולר, שהוא נמוך מהגירעון בתשעת החודשים של 2008 - 551.44 מיליארד דולר.

אכזבה מאמון הצרכנים

בשעה 16:55 שעון ישראל התפרסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ושל סוכנות הידיעות "רויטרס" לחודש נובמבר, אשר בניגוד לציפיות כי יעלה ל-71.1 נקודות, ירד ל-66 נקודות. מדד אוקטובר עמד על 70.6 נקודות. הירידה, כאמור, אינה צפויה והיא השנייה ברציפות.